مدیر کل فرهنگی و اجتماعی استانداری: ۱۱ هزار تشکل مردمی در خراسان رضوی فعال است

مدیر کل فرهنگی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی گفت: بیش از ۱۱ هزار تشکل مردمی در این استان مجوز فعالیت از نهادهای مختلف دارند که ۷۰۰ مورد از آنها سازمان های دارای مجوز از وزارت کشور هستند.

به گزارش اعتمادساز، حجت‌الاسلام عماد دخانی در نشست خبری “دومین دوره انتخابات نمایندگان سازمان های مردم نهاد خراسان رضوی” افزود: طبق آئین نامه این تشکل های مردمی، این مجموعه ها باید به صورت غیرانتفاعی و عام المنفعه اداره شوند و اجازه فعالیت اقتصادی مستقیم به آنها داده نشده است.

وی گفت: بواسطه همین ویژگی ها و اینکه درآمدهای آنها حاصل از کمک های مردمی است، این تشکل ها نرخ صفر مالیاتی داشته و به عبارت دیگر معاف از مالیات هستند.

مدیر کل فرهنگی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی اظهار کرد: مجموع سازمان های مردم نهاد استان افزون بر ۷۰۰ «سمن» است که ۱۲۰ تشکل گستره فعالیت استانی داشته و بقیه در شهرستانها فعالیت می کنند.

وی با اشاره به فعالیت سمن های استانی در هفت شاخه بیان کرد: حوزه های فرهنگی و بهداشت و درمان به ترتیب با ۳۵ و ۳۰ سمن بیشترین و سمن های حوزه علم وفناوری نیز با پنج تشکل کمترین فراوانی را در این مجموعه دارند.

دخانی به برگزاری انتخابات و تعیین نماینده برای این تشکل ها اشاره کرد و افزود: برابر آیین نامه ابلاغی سازمان اجتماعی کشور نمایندگان منتخب استانی موظف به ارائه گزارش از تشکل ها و مشاوره های مربوط به آنها بوده و علاوه بر حضور مستمر در دبیرخانه نمایندگان تشکل ها، وظیفه ایجاد صلح و سازش بین تشکلها و پیگیری مشکلات آنها را نیز دارند.

مدیر کل فرهنگی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی در ادامه گفت: ۲۹ آبان ۱۳۹۸ نخستین دوره انتخابات نمایندگان تشکل ها در لایه های شهرستانی، استانی و ملی برگزار شد و بنا بود مرحله دوم این انتخابات در سال ۱۴۰۰ برگزار شود که بواسطه شیوع کرونا، انتخابات مذکور با تاخیر دوساله ۲۹ آبان ماه ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: کلیه اعضا هیات مدیره سمن ها دارای پروانه فعالیت از وزارت کشور، می توانند در انتخابات ۲۹ آبان شرکت کنند که شمار افراد ثبت شده در مشهد ۶۰ نفر است.

حجت الاسلام دخانی شمار نمایندگان منتخب استان خراسان رضوی در این انتخابات را هفت نفر عنوان کرد و گفت: ۲ نفر از این منتخبان در مرکز استان انتخاب شده و بقیه در شهرستان های دارای شرایط برگزاری انتخابات، برگزیده می شود.

دومین دوره انتخابات نمایندگان سازمان های مردم نهاد خراسان رضوی ساعت ۹ صبح ۲۹ آبان ماه در مشهد واقع در سالن شهید سلیمانی استانداری خراسان رضوی و ۱۳ شهرستان دارای شرایط برگزار می شود.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید