ذخیره‌سازی۲ میلیون مترمکعب آب در سازه‌های آبخیزداری تربت‌جام

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان تربت جام، گفت: بیش از دو میلیون و ۲۰۰ هزار متر مکعب آب در حوزه آبخیز موسی‌آباد و جهان‌آباد شهرستان تربت جام ذخیره‌سازی شد.

به گزارش اعتمادساز، محمدرضا توسلی، اظهار داشت: به شکرانه الطاف الهی در بارندگی‌های اخیر اردیبهشت‌ماه سال جاری صرفا در حوزه‌های آبخیز موسی‌آباد و جهان‌آباد که 55 هزار هکتار مساحت دارد، عملکرد بسیار مطلوبی را از سازه‌های اجرا شده آبخیزداری شامل 15 بند خاکی، 12 گابیونی و 2 سنگ و ملات شاهد بودیم.

وی افزود: هدف از اجرای پروژه های آبخیزداری را کنترل جریان آب و سیلاب، کاهش فرسایش و رسوب‌گذاری، خطرات سیل، پایداری آب در پایین دست، تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی، اصلاح مراتع و چراگاه‌ها، اصلاح خاک و توسعه کشاورزی و افزایش تولید، ایجاد استاندارد ویژه برای کیفیت آب، حفظ تفرجگاه‌ها و حیات وحش و دام را در پایین دست برشمرد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری تربت جام، گفت: حوزه آبخیز موسی‌آباد و جهان‌آباد حدود 70 هزار نفر جمعیت دارد که از 14 رشته قنات و 50 حلقه چاه عمیق آن حوزه به کشاورزی و دامداری اشتغال دارند.

توسلی با اثربخش توصیف کردن پروژه‌های آبخیزداری بر اجرای پروژه‌های آبخوانداری و آبخیزداری تاکید کرد: عملکرد مثبت سازه‌های آبخیزداری در این شهرستان، تأثیر بسزایی در افزایش اشتغال، اسکان، تولید محصولات دامی و زراعی و حفظ و حراست از آب و خاک و پوشش گیاهی داشته و دارد.

وی افزود: در سال جاری با آبگیری بندهای این حوزه به ویژه بند جهان‌آباد، درس آخوند، چاه مزار و جبار بیک در مجموع دو میلیون و 200 هزار متر مکعب آب کنترل ذخیره و به سفره‌های زیرزمینی تزریق شد.

تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید