توسعه مشاغل خانگی؛ راهکار افزایش مشارکت اقتصادی

 سرپرست اداره‌کل تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی استان زنجان گفت: با افزایش نفوذ مشاغل خانگی در اقتصاد استان، شاهد افزایش مشارکت اقتصادی در این منطقه خواهیم بود.

محمدرضا انصاری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اجرای طرح مشاغل خانگی، اظهار کرد: مشاغل خانگی فرصتی برای رفع معضل بیکاری و ایجاد شغل‌های جدید است و می‌تواند علاوه‌ بر اینکه در رشد و توسعه اقتصادی تاثیر بگذارد، در زمینه توسعه اجتماعی نیز باعث تغییرات مثبت خواهد شد.

وی فرهنگ کار را با ارزش عنوان کرد و افزود: در دین مبین اسلام نیز تامین معاش خانواده به مثابه جهاد تلقی شده است. با وجود این، آن‌گونه که شایسته است از ظرفیت مشاغل خانگی بهره گرفته نشده، در حالی که هر خانه می‌تواند یک واحد تولیدی و خدماتی باشد و در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی نیز موثر واقع شود.

این مسئول ادامه داد: کسب و کار و مشاغل خانگی یکی از زمینه‌های افزایش مشارکت مردم در اقتصاد و از جمله راهکارهای مناسب برای توسعه مشاغل خرد و متوسط به ویژه برای بیکارانی است که دارای مهارت کافی در انجام برخی از کارها هستند اما به دلیل بازار نامناسب اشتغال نمی‌توانند جذب بازار شوند. فعالیت اقتصادی در محیط خانگی باعث مشارکت اعضای خانوار برای انجام یک فعالیت اقتصادی مشترک بوده و جلوگیری از رفت و آمدهای شهری، صرفه‌جویی در هزینه‌های اجتماعی و در کنار خانواده بودن، از مزایای مشاغل خانگی است.

سرپرست اداره‌کل تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی استان زنجان با اشاره به کاهش مشارکت اقتصادی در استان، تصریح کرد: نرخ مشارکت اقتصادی در استان زنجان در سال ۹۷ به میزان ۴۶.۷ درصد بود. نرخ مشارکت اقتصادی در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ روند افزایشی داشته و به ۴۹.۱ رسید ولی این نرخ در سال گذشته با کاهش مواجه‌ شده و به نقطه ۴۵.۵ درصد رسید.

انصاری خاطرنشان کرد: با افزایش نفوذ مشاغل خانگی در اقتصاد استان، شاهد افزایش مشارکت اقتصادی در استان و کاهش بیکاری خواهیم بود که در این بین حذف هزینه‌های مربوط به خرید، رهن و اجاره کارگاه و ایاب و ذهاب، استفاده از نیروی کار سایر اعضای خانواده و ایجاد زمینه‌های کار خانوادگی، امکان انتقال تجارب از طریق آموزش غیررسمی به شیوه استاد – شاگردی بین اعضا و خانواده و … از مزایای راه‌اندازی مشاغل خانگی به شمار می‌رود.

دیدگاهتان را بنویسید