چرا مدل کسب‌وکار فرانچایز در ایران توسعه نیافته است؟

در حال حاضر بیش از 50 طبقه شغلی در مدل فرانچایز در دنیا در حال فعالیت هستند. در کشورهای توسعه‌یافته بخش مهمی از اقتصاد سهم این طبقات شغلی است، از خدمات درمانی گرفته تا خدمات گردشگری و تولید مواد غذایی. اما در کشورما فرانچایز هنوز به اندازه لازم مورد بهره‌برداری قرار نگرفته است.

به گزارش اتاق بازرگانی تهران، مجید کرباسچی، رئیس هیئت مدیره انجمن فرانچایز ایران در این ویدئوی کوتاه که در استودیو اتاق تهران تهیه شده است، توضیح می‌دهد که دلیل عمده عدم توسعه مدل کسب‌وکار فرانچایز در ایران، مسائل و مشکلات حقوقی است.
قوانین و مقررات حقوقی در مدل کسب‌وکار بسیار حائز اهمیت است و بی‌توجهی به آن می‌تواند موجب آسیب‌های پرهزینه‌ای به فرانچایزور (نشان‌سپار) یا فرانچایزی (نشان‌پذیر) وارد کند. بنابراین دانستن نکات حقوقی در این حوزه که در دنیا به صورت علمی در دسترس است، بسیاری ضروری است.
برای بهره‌برداری از مدل کسب‌وکار فرانچایز برای توسعه فعالیت‌هی اقتصادی، لازم است ژن کسب‌وکارها را اصلاح و آن را قابل تکثیر کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید