مشهد، دومین شهر بزرگ کشور در حیطه هنرهای نمایشی است

مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مشهد قدمت بسیار زیادی در هنرهای نمایشی دارد و هنرمندان بسیار فرهیخته‌ای در آن رشد کرده‌اند. بنابراین می‌توان گفت مشهد دومین شهر بزرگ در حیطه هنرهای نمایشی بوده و در این حوزه بسیار اثرگذار است.

به گزارش اعتمادساز، کاظم نظری، امروز ۱۹ مردادماه، در اولین نشست تخصصی کانون‌های تئاتر خیابانی استان‌ها و مناطق آزاد کشور که در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: کانون تئاتر خیابانی یکی از کانون‌های فعال در انجمن هنرهای نمایشی است و رویدادهای هنری را فعالانه همراهی می‌کند.

وی با بیان اینکه تئاتر خیابانی به ظاهر ساده بوده اما در واقع بسیار سخت و پیچیده است، افزود: به خاطر دارم در سفری به کره جنوبی با نمایشی خیابانی مواجه شدم و با وجود اینکه عجله داشتم اما یک ساعت درگیر نمایش شدم. این تاثیر بزرگ یک هنر نمایشی میدانی است که مردم را جذب خود می‌کند. بنابراین اهمیت این هنر بسیار زیاد است؛ هنرمندان نمایش خیابانی بدون هزینه‌ برای مردم به اجرا می‌روند و همواره نجیب، دوست‌داشتنی و بی‌ادعا هستند و در هر شرایطی پای این نظام و انقلاب مانده‌اند.

مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص اینکه هدف نمایش خیابانی درآمدزایی نیست، بیان کرد: هنر نمایش خیابانی به دنبال رفع آسیب‌های اجتماعی و شهری است. اداره هنرهای نمایشی برای این‌گونه از تئاتر بودجه مشخص دارد و هدف آن نیز مشخص است. همچنین نمایش خیابانی چند جشنواره متعدد اختصاصی مانند جشنواره «چتر» در شهر یزد نیز دارد. هنرمندان خیابانی برای برطرف شدن مشکلات شهری نیز نقش زیادی را ایفا می‌کنند.

وی تصریح کرد: باتوجه به حضور نمایش خیابانی در جشنواره‌های استانی و جشنواره فجر، برای ساماندهی به این‌گونه نمایش‌ها، چنین نشست تخصصی را برگزار کردیم. حمایت مدیران شهری و فرهنگی از نمایش خیابانی بسیار اهمیت دارد و اگر به این نوع از نمایش‌ها توجه شود، بسیاری از مسائل را می‌توان مرتفع کرد.

نظری دلیل انتخاب مشهد برای برگزاری نخستین نشست تئاتر خیابانی را این‌گونه بیان کرد: مشهد قدمت بسیار زیادی در هنرهای نمایشی دارد و هنرمندان بسیار فرهیخته‌ای در آن رشد کرده‌اند. بنابراین می‌توان گفت مشهد دومین شهر بزرگ در حیطه هنرهای نمایشی است و بسیار اثرگذار است. منطقی است که برای برگزاری این نشست به سراغ دومین شهر و استان فعال کشور نیز برویم.

وی اضافه کرد: علاوه بر این اغلب رویدادهای هنری و نمایشی در تهران برگزار می‌شوند و به خاطر برقراری عدالت در کشور، برای برگزاری این نشست تخصصی به سراغ مشهد آمدیم.

مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه گروه‌های نمایشی از منظم‌ترین و هماهنگ‌ترین گروه‌های هنری به شمار می‌روند، خاطرنشان کرد: برخی جوان‌ترها که می‌خواهند راه ۱۰۰ ساله را یک شبه طی کنند، باعث برخی ناهماهنگی‌ها و واگرایی‌ها می‌شوند. بنابراین باید به این نکته توجه کنیم ‌که هنر نمایش بسیار زمان‌بر است.

ذات هنر نمایش نقد و انتقاد است

وی با اشاره به اینکه هنرمند با اثری که خلق می‌کند، کارآفرینی نیز می‌کند، گفت: باید حمایت و تاب‌آوری مدیران در این رابطه نیز افزایش پیدا کند. ذات هنر نمایش نقد و انتقاد است، نقد سازنده و هشیارکننده که بتواند جامعه را به سمت درست هدایت کند. هنرمندان نمایش خیابانی یا صحنه‌ای تعهد دارند و فردی که تعهد دارد نظم و هماهنگی نیز دارد و به توسعه کشور کمک می‌کند.

نظری در خصوص مهم‌ترین ضعف هنرهای نمایشی، افزود: نمایش‌نامه‌ها مهم‌ترین ضعف هنرهای نمایشی به شمار می‌روند و مقام معظم رهبری هم به این نکته اشاره و به دستگاه‌های فرهنگی برای حل این معضل تاکید کردند. در حوزه آموزش در استان‌ها و انجمن هنرهای نمایشی در کشور در حال فعالیت هستیم.

وی اضافه کرد: البته مشهد در این زمینه اشباع شده و به نظر من نویسندگان بسیار خوبی دارد. مسؤلان باید برای جوانان سرمایه‌گذاری و دوره‌ها و کلاس‌های مختلف را برگزار کنند. اگر نیازی به برگزاری دوره‌های فوق پیشرفته بود ما از آن حمایت می‌کنیم و اساتید مجربی را خواهیم فرستاد. خراسان رضوی نیز در آینده‌ای نزدیک به مدت یک هفته میزبان اساتید مجرب حوزه هنرهای نمایشی نیز خواهد بود.

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این نکته که حمایت از هنر خیابانی وظیفه ذاتی شهرداری‌هاست، بیان کرد: معمولا این هنرمندان بدون دریافت هزینه به مردم خدمت می‌کنند و نیاز به حمایت ویژه دارند. ما هم در کنار این گروه‌ها هستیم و آن‌ها را یاری می‌کنیم.

بودجه تئاتر در مقابل سینما ضعیف و تعجب‌برانگیز است

وی در خصوص بودجه تئاتر، اظهار کرد: بودجه تئاتر بسیار ضعیف و در مقابل سینما بسیار تعجب‌برانگیز است. کل بودجه تئاتر کشور ۲۷ میلیارد است که با وجود این سختی‌ها می‌توان تئاتر کشور را اداره کرد. ما در تلاشیم تا بودجه را افزایش دهیم و بتوانیم گروه‌های نمایشی صحنه‌ای، خیابانی و به خصوص شهرستان‌ها را حمایت کنیم.

نظری در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه تا چه اندازه در تئاترها به محتوای کمدی توجه می‌شود و در میان هنرهای نمایشی این موضوع از چه جایگاهی برخوردار است، عنوان کرد: نمایش‌های کمدی گونه‌ای از نمایش‌ها است که موضوعات مختلفی را در خود جای می‌دهد. نمایش کمدی در همه دنیا جایگاه ویژه دارد. بنابراین ما هم نیاز به گریه و هم نیاز به خنده داریم.

وی خاطرنشان کرد: گاهی اوقات تاثیر خنده بیشتر از گریه است و قطعا نمایش‌های کمدی می‌توانند بسیار موثر باشند و روحیه نشاط‌آفرینی را برای جامعه ایجاد کنند که امری ضروری است. هنرمندان هنرهای نمایشی این نقش اساسی را در جامعه و شهر خود نیز دارند و باید به آن عمل کنند.

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما جشنواره‌ای را در اصفهان تحت عنوان «خندستان» داریم که کمدی است و استان هم به دلیل ویژگی‌های کویری، سختی مسائل آب و هوایی و دیگر موضوعات به این نتیجه رسید که شاید یکی از مهم‌ترین راه‌هایی که می‌تواند نشاط را به جامعه ببخشد، برگزاری جشنواره تئاتر «خندستان» است.

جایگاه اصلی کمدی در گونه‌های مختلف نمایشی

وی ادامه داد: البته در گونه‌های مختلف نمایشی، کمدی جایگاه اصلی دارد و نیاز است که استان و جامعه‌ به عنوان یک اصل مهم به آن توجه کنند. فرمایشات مقام معظم رهبری و دستگاه‌های فرهنگی هم این است که روحیه نشاط‌آفرینی را میان جامعه افزایش دهند. بنابراین همه ما وظیفه داریم در این خصوص سرمایه‌گذاری کرده و کمک کنیم تا این مشارکت عمومی تقویت شود.

نظری بیان کرد: با توجه به اینکه با شرایط سخت اقتصادی، اجتماعی و … مواجه هستیم اما نیاز است که لحظاتی را با تماشای نمایش‌های کمدی پشت سر بگذاریم تا شرایط و موقعیت متفاوتی را برای خود و افراد جامعه فراهم کنیم.

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید