مشهد میزبان ۲۱۲ آموزگار استثنایی از پنج استان کشور است

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: دوره مهارت آموزی بدو خدمت آموزگاران استثنایی و مربیان امور آموزش معلولان بدو خدمت با حضور ۲۱۲ آموزگار استثنایی از پنج استان کشور به میزبانی مشهد در حال برگزاری است.

به گزارش اعتمادساز، حجت الله الماسی با اشاره به دوره مهارت آموزی بدو خدمت آموزگاران استثنایی و مربیان امور آموزش معلولان که در مجتمع آموزشی، فرهنگی و توان بخشی امام رضا(ع) برگزار شد، گفت: یادگیری، پرورش استعدادها و توانمندی‌ دانش آموزان با نیازهای ویژه و بهره‌مندی از تمام امکانات حق دانش آموزان  است و این وظیفه‌ سنگین و ویژه بر دوش معلمانی است که آنها نیز در آموزش و شیوه رفتار با دانش آموزان خاص هستند.

الماسی با تاکید بر اینکه هدف از برگزاری این دوره‌ها به اشتراک گذاشتن تجارب در به‌کارگیری دانش است، افزود: برگزاری این دوره‌ها بستر مناسبی در نحوه به‌کارگیری دانش است و  نباید این کلاس‌ها را صرفا با انتقال دانش سپری کرد.

وی گفت: آموزگاران استثنایی و مربیان امور آموزش معلولان در این دوره 860 ساعت را خواهند گذراند که 33 ساعت آن هم اکنون و به صورت حضوری در خراسان رضوی برای آموزگاران استثنایی و مربیان امور آموزش معلولان در حال برگزاری است و مابقی به صورت ترکیبی در استان‌ها انجام خواهد شد.

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور عنوان کرد: در این دوره بیش از 212 آموزگار استثنایی و مربی امور آموزش معلولان بدو خدمت از پنج استان خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، گلستان و سمنان به مدت چهار روز توسط اساتید  مجرب آموزش می‌بینند.

وی با اشاره به شهادت رئیس جمهور و دیگر شهدای خدمت افزود: حضرت آیت الله رئیسی فردی بود که اخلاق را به سیاست بازگرداند، اهل تعهد، اهل بندگی خدا، اهل خدمت بی منت و بی ریا و اهل تواضع بود و از همه مهمتر خود را خادم واقعی مردم می‌دانست و به دلیل چنین ویژگی‌های شخصیتی، خداوند محبت او را در دل مردم  قرار داد.

الماسی بیان کرد: هر کسی در جامعه برای امرار معاش خود شغلی متفاوت دارد، اما شغل مقدس معلمی شغلی است که به تربیت انسان می‌پردازد و طبق فرمایش پیامبر اکرم همه جنبدگان زمین و آسمان برای آموزگار خوبی‌ها آمرزش می‌طلبند و برای ما همین بس که اگر در کار معلمین استثنایی سختی وجود دارد، مورد توجه رسول مهربانی‌ها هستیم.

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه معلم، امانت‌داری است که انسان، امانت اوست، گفت: خدمت به دانش‌آموزان استثنایی موهبتی است که خداوند باری تعالی برای بهترین بندگان خود ارزانی داشته و  زمانی که سخن از دانش‌آموزان با نیازهای ویژه به میان می‌آید، به معلمانی می‌رسیم که عاشقانه در این عرصه خدمت می‌کنند تا به آنها که خاص هستند، آموزش دهند.

وی افزود: یکی از دغدغه های جامعه فرهنگی، موضوع یادگیری است که گاهی با وجود تلاش خانواده ها و معلمین،  نتیجه حاصل نمی‌شود؛ از منظر علوم عصب شناسی یادگیری زمانی شکل می‌گیرد که بین نرم های عصبی پیوندی محکم و قوی برقرار شود و در اثر این پیوند شبکه ایجاد شود.

الماسی تصریح کرد: نظریه عصب شناسی در عصر یادگیری دیجیتال معتقد است یادگیری، ارتباط بین نرم‌های عصبی در شبکه است و  هر چه شبکه عصبی در مغز قوی‌تر تشکیل شود، یادگیری پایدارتر و عمیق تر می‌شود.

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به اینکه یادگیری خلق و ایجاد شبکه است و برای اینکه یادگیری  به خوبی اتفاق بیفتد باید سه فرایند شناختی، اجتماعی و هیجانی شکل بگیرد افزود: فرایند شناختی دارای دو سطح پایه همچون ادراک حافظه و بینش و سطح عالی همچون حل مساله و خلاقیت  است و برای اینکه فرایند شناختی چه در سطح پایه و چه در سطح عالی به مرحله ای برسد که یادگیری پایدار شکل بگیرد نیاز به  سازگاری و هم سو شدن در رفتار با دیگران و درک مناسبات اجتماعی و جمعی دارد.

برگزاری دوره‌های تخصصی ویژه آموزگاران و مربیان در آینده

رئیس آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی نیز گفت: این دوره ها از 19 الی 23 خرداد برگزار می شود و هم اکنون در حال برگزاری دوره های مقدماتی ویژه هستیم و در آینده نیز دوره‌های تخصصی برای آموزگاران و مربیان در آینده برگزار خواهد شد.

روحانی افزود: اجرای دوره های توانمندسازی برای معلمان بسیار موثر و مفید خواهد بود و معلمان شرکت کننده در این دوره های توانمندسازی و آموزشی می توانند با به‌کارگیری راهبردها در کلاس درس و محیط مدرسه موجب تسهیل روند یاددهی  و یادگیری شوند.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی گفت: این دوره در قطب اول که شامل استان‌های خراسان شمالی، جنوبی، رضوی، سمنان، و گلستان است با محوریت خراسان رضوی در حال انجام است.

روحانی هدف از اجرای دوره های بدو استخدام استثنایی را ایجاد فهم مشترک نسبت به جایگاه آموزش کودکان دارای نیازهای ویژه، افزایش انگیزه  و نگرش موثر و واقع بینانه خدمت در آموزش و پرورش استثنایی، آشنایی آموزگاران و مربیان امور آموزشی معلولین جدید الاستخدام با اهداف و وظایف آموزش و پرورش استثنایی عنوان کرد و گفت: در این دوره معلمین با ویژگی‌های دانش آموزان دارای نیازهای ویژه در گروه‌های با آسیب شنوایی, بینایی، جسمی حرکتی، کم توان ذهنی، آتیسم و کودکان چند معلولیتی و.. آشنا می‌شوند.

تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید