نماینده مرودشت گفت: مجلس و دولت بر اساس یک برنامه زمان بندی اقدام به آزادسازی قیمت خودرو در کنار آزاد سازی واردات کنند.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، جلال رشیدی کوچی نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز خود در نطق میان دستور با اشاره به وضعیت خودرو سازی در کشور، بیان کرد: قصه امروز خودروسازی ما یک قصه پر غصه است ، چرا که به واسطه انحصار ناشی از حمایت های بی پایان دولت ها مافیای خودرو سال ها است ملت ایران را به استثمار کشیده است، کار تا جایی بیخ پیدا کرده که خودروسازان عنان دولت ها در دست دارند نه دولت ها ناظر و کنترل کننده خودروسازها.
وی افزود:مافیای خودرو جوری منافع برخی تصمیم گیران و تصمیم سازان را با منافع خود گره زده و به گونه ای بر گرده ملت سوار و بی محابا می تازد که صدای خورد شدن استخوان های مردم در این هیاهوی کاذب را نمی شنود سوال اصلی بعد از 50 سال این است حمایت بی قید و شرط از صنعت خودروسازی در چه جایگاهی است آیا می توان خودرویی که طراحی و تکنولوژی آن متعلق دهه 80 و 90 میلادی و اکثر قطعات آن امروزه از چین تامین می شود به عنوان خودروی ملی نامگذاری کرد.
نماینده مرودشت در مجلس با طرح این سوال که تا کنون چندموتور در حجم های مختلف توسط خودروسازان طراحی و ساخته شده است؟، گفت:به جز پلتفرم ها موجود که از تعداد انگشتان یک دست هم تجاوز نمی کند چه پلتفرم های جدید در کشور تولید شده است؟ آیا با تغییر جلو پنجره، چراغ ها، صندوق عقب یا پاشیدن یک قوطی رنگ قرمز بر روی نقاطی از خودرو و اضافه کردن کلمه “پلاس” به انتهای نام خودرو می توان بگوییم خودروی جدید تولید کرده ایم؟
رشیدی با اشاره به افزایش قیمت خودرو، اظهار کرد: امروز خودروسازان به بهانه زیان انباشته و ضررهای پی در پی با گستاخی تمام با وجود دستور صریح ریاست جمهور و مخالفت مجلس قیمت را افزایش و متاسفانه وزیر مربوطه به جای تنبیه در توجیحی ناشیانه افزایش قیمت را اصلاح قیمتگذاری مینامد.
وی با تاکید بر اینکه کجای دنیا دیده اید که برای خودرو مردم را به صف کنند و قرعه کشی به راه بیاندازند، بیان کرد: معمولا این تولید کننده است که به دنبال مشتری می دود نه مشتری به دنبال تولیدکننده، یا شما می توانید نیاز داخل را برطرف کنید یا نمی توانید. اگر می توانید پس این بازی چیست؟ اگر نمی توانید مردم و مملکت که نمی تواند معطل بی عرضگی شما باشد یا شاید هم می توانید اما می خواهید محصولات به شدت بی کیفیت خود را با قیمت های بالاتر به ملت مظلوم قالب کنید.
نماینده مرودشت با اشاره به بازار دست دوم خودرو، اضافه کرد: خودروی ماکسیمای مدل 1390 امروز در بازار ما قیمتی بین 800 تا 900 میلیون تومان دارد یعنی معادل 25 تا 30 هزار دلار، حال جالب است بدانید همین خودرو در کشورهای همسایه ما قیمتی بین 2هزار و 500 تا3 هزار و 500 دلار دارد اختلاف فاحش قیمت چیزی جز انحصار و دیکتاتوری خودرو است.
این نماینده مجلس اظهار داشت: امروز مافیای خودرو حرف از آزادسازی قیمت می زند و از اینکه مجبور است فولاد، مس و پلاستیک و قطعه را به قیمت آزاد تهیه کند و محصول خود را مثلا به قیمت دولتی بفروشد می نالد، اشکال ندارد ما هم موافق آزادسازی قیمت ها هستیم به شرط آنکه واردات آزاد و تعرفه به صورت تدریجی حذف شود. آیا نیم قرن فرصت کافی در حمایت از ایک صنعت ملی نیست؟
رشیدی کوچی گفت: خروجی این حمایت های بعضا نادرست امروز چیزی جز بلعیدن و چپاول سرمایه ملی اعم از ریالی، ارزی و ذخایر انرژی و حیف و میل بیت المال مسلمین نیست. لذا پیشنهاد می شود مجلس و دولت انقلابی در جهت شکستن انحصار و ایجاد رقابت سالم و در راستای افزایش کیفیت و تنوع محصولات، بازگشت امید از دست رفته و جلب رضایت آحاد مردم، صرفه جویی در مصرف بنزین و سایر هزینه های جانبی با در نظر گرفتن سود حاصل ما به التفاوت این صرفه جویی به عنوان درآمد پایدار و ایجاد اشتغال برای هزاران جوان ایرانی بر اساس یک برنامه زمان بندی اقدام به آزادسازی قیمت خودرو در کنار آزاد سازی واردات کنند.