سهم ۱۵ درصدی آموزش وپرورش از بودجه کشور در برنامه هفتم توسعه

مدیرکل امور مجلس وزارت آموزش و پرورش گفت: سهم آموزش و پرورش از بودجه کشور در برنامه توسعه هفتم ۱۵ درصد است.

به گزارش اعتمادساز، حامد صبوری امروز در جلسه شورای ششم آموزش و پرورش ضمن اشاره به آینده ایران، تشکیل تمدن اسلامی را بر اساس بیانات مقام معظم رهبری در پنج گام، انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی و سرانجام تمدن اسلامی بیان کرد و اظهار داشت: جامعه اسلامی به دانش‌آموزان و معلمان اسلامی نیاز دارد،  شعاری که امسال بر این اساس نام‌گذاری شد، مدرسه قوی، ایران قوی است و برای ایران قوی نیاز به نسل قوی داریم.

وی افزود: تنها و بزرگترین فرصت تربیتی نظام مقدس جمهوری اسلامی با این همه هجمه و دشمنی‌ها با ایران، آموزش و پرورش است، لذا باید صمیمانه از همه دستگاه‌ها کمک بگیریم و برای داشتن نسل تراز انقلاب اسلامی تمام تلاشمان را انجام دهیم.

صبوری با اشاره به برنامه هفتم توسعه سهم آموزش و پرورش را از بودجه 15 درصد اعلام کرد و گفت: در تلاشیم سهم آموزش و پرورش را در بودجه افزایش دهیم.

وی در ادامه ضمن اشاره به ساختار آموزش و پرورش، کلاس‌های بیشتر از 40 دانش‌آموز را رد کرد و در خصوص نیروی انسانی، گفت: باید برای نیروی انسانی برنامه‌ریزی کنیم، مدرسه کوچک معنی ندارد، مدرسه باید فضا و فرصت تربیتی، فرهنگی، پرورشی و ورزشی داشته باشد که در سند تحول بنیادین هم به آن اشاره شده و گفته شده مدارس باید به سمت مجتمع‌های بزرگ آموزشی حرکت کنند.

صبوری به برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و گفت: در برنامه هفتم توسعه به حوزه پرورشی و فرهنگی مدارس و وجود مربی پرورشی به ازای هر 150 نفر و اینکه دانش‌آموزان باید هر کدام یک مهارت داشته باشند تأکید شده است.

مدیرکل امور مجلس وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: برای تحقق این امر نیاز است تا همه دستگاه‌ها پای کار بیایند و با قبول نقش، مشوق‌هایی ایجاد کنند، همچنین برای مهارت‌آموزی هنرآموزان هنرستان‌های جوار صنعت، متناسب با اقلیم آن‌ها رشته و هنرستان تعریف و ایجاد کنند.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استاندار خراسان رضوی نیز اظهار داشت: در طرح هر دانش‌آموز یک مهارت به مهارت‌های تربیتی بیشتر توجه شود.

حجت الاسلام حجت گنابادی نژاد افزود: کاستی‌های امروز جز با کار جهادی رفع نمی‌شود و خدمت جهادی این روز‌های آموزش و پرورش جز با نظر حضرت رضا علیه السلام به نتیجه نمی‌رسد.

وی همچنین در ادامه ضمن تقدیر و تشکر از جلسات کمیته انرژی مدارس تأکید کرد: در باب عمل به شعار امسال، هر دانش‌آموز یک مهارت، بیشتر بر مهارت‌هایی تأکید شود که ملاحظات تربیتی آن رعایت شده باشد.

معاون استاندار خراسان رضوی پیشنهاد کرد: تفریغ بودجه فرمانداری‌ها در سال جدید منوط به پرداخت کامل سهم آموزش و پرورش باشد و افزود: درصدد هستیم سه درصد عوارض شهرداری ها به آموزش و پرورش برسد.

گنابادی‌نژاد تصریح کرد: ساماندهی و کارسازی و ثبت نام دانش‌آموزان اتباع خارجی طبق مقررات پیش رود و در آن خللی وارد نشود.

وی از مصوبات این جلسه بر ایجاد تفاهم نامه در باب طرح هر دانش‌آموز یک مهارت، بین آموزش و پرورش و فنی حرفه‌ای تأکید کرد.

سید‌امیر شوشتری، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز ادامه داد: افزایش مهارت‌آموزی در مدارس باید مورد توجه و تأکید قرار گیرد، مسئله مهارت‌آموزی باید در مدرسه جدی گرفته شود.

وی تصریح کرد: جهت تحقق این امر لازم است قراردادی بین آموزش و پرورش و سازمان فنی و حرفه‌ای بسته شود تا با هماهنگی بین آن‌ها نسبت به مهارت دقیق و مؤثر در مدارس اقدامات لازم انجام شود‌.

صراف، مدیرکل فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی نیز بیان کرد: مهارت‌آموزی را باید از کودکی با دانش‌آموز کار کرد. در آینده نظام به نیروی فنی متخصص ماهر نیاز دارد، دانش‌آموزان بالای 12 سال باید با کسب و کار و پول آشنا شوند و برای تحقق این امر، فنی و حرفه‌ای باید جدی گرفته شود.

وی افزود: باید هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و آموزشگاه‌ها را به محل آموزش تبدیل کنیم. پیشنهاد می‌شود معلمان فنی و حرفه‌ای در سامانه‌های در نظر گرفته شده ما ثبت نام کنند و بعد از گذراندن دوره‌های فنی و حرفه‌ای گواهینامه دریافت کنند.

معاون آموزش متوسطه خراسان رضوی نیز در ادامه یکی از بستر‌های خوب کارآفرینی را فرهنگ مهارت‌آموزی دانست.

محمود رضایی اقبال دانش‌آموزان را به رشته‌های فنی و حرفه‌ای مثبت ارزیابی کرد و بیان کرد: کار بزرگی رقم خورده است و تنها در خراسان رضوی بیش از 5 هزار دانش آموز نسبت به سال گذشته بیشتر در فنی و حرفه‌ای ثبت نام کرده‌اند.

وی عنوان کرد: 13 هنرستان جوار صنعت، شرکای صنعتی آموزش و پرورش استان هستند. آموزش و پرورششرکای مهارتی نیز نیاز دارد.

معاون آموزش متوسطه خراسان رضوی دو طرح ایران مهارت و باشگاه کارآفرینان نوجوان را در راستای مهارت‌آموزی ولی طرح‌های کم بازده عنوان کرد و گفت: جامعه هدف این طرح‌ها کوچک است.

اقبال در پایان یکی از رویکرد‌های روز آموزش و پرورش را توجه به هوش مصنوعی عنوان کرد و گفت: هوش مصنوعی در دنیا مورد اهمیت قرار گرفته و ضروری است که ما نیز به آن بپردازیم.

تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید