راهکار پاسخ به تقاضای بنزین؛ از ساخت اتوبان تا اینترنت قوی/ با ۳۰۰۰ برابر کردن قیمت هم مصرف بهینه نشد/ واردات بنزین مایه سرافکندگی است

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی گفت: خودروسازان داخلی را مجبور کنیم هیچ خودرویی با مصرف بنزین بیش از ۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر تولید نکنند، اجازه دهیم خودروهای با تکنولوژی نوین وارد کشور شود، فضای رقابتی در کشور ایجاد کنیم و نرخ خودرو را به گونه‌ای مناسب‌سازی کنیم که جامعه رغبت کند خودروی خود را تعویض کرده و خودروهای فرسوده را نیز هرچه سریع‌تر اسقاط کنیم، در کنار این فرایند باید میزان تردد مردم را برای انجام امور کاهش دهیم.

آرش نجفی درگفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره رشد مصرف بنزین و  اقدام به واردات بعنوان یک راهکار برای پاسخگویی به تقاضا اظهار داشت:  قطعا واردات بنزین یک مُسکن است، باتوجه به اینکه ما بدمصرف هستیم و میزان مصرف سوخت در کشور ما خارج از عرف و استاندارد جهانی است چنانچه استراتژی کاهندگی و بهینه کردن مصرف بنزین داشته باشیم خیلی مسائل قابل حل است، عملیاتی شدن بهینه‌سازی مصرف مستلزم این است که نقشه راه کلان را طراحی کنیم اعم از اینکه خودروهای داخلی را تغییر ساختار دهیم و خودروهای کم‌مصرف را جایگزین خودروهای پرمصرف کنیم، احداث اتوبان برای کاهش ترافیک حمل و نقل بخصوص اتوبان‌های مجاور پایتخت که ایستایی بسیار زیاد است را در دستور کار قرار دهیم، همچنین برای افزایش خدمات الکترونیک و کاهش رفت و آمد شهروندان برنامه‌ریزی کنیم.

واردات بنزین مایه سرافکندگی یک کشور نفتی است

وی با تاکید بر اینکه واردات بنزین برای یک کشور نفتی با این هم امکانات و زیرساخت قطعا راه‌حل معقولی نیست، افزود: اینکه بخواهیم به خاطر کمبود بنزین دست به واردات بزنیم مایه سرافکندگی است، قاعدتا ما باید پالایشگاه جدید احداث کنیم و این اقدام بعنوان یک استراتژی کشور باشد اما با این چشم انداز که نفت و بنزین و کل ساختارهای سوختی ۳۰ تا ۳۵ سال دیگر در دنیا مزیت نخواهد بود، بنابراین باید به گونه‌ای ساخت پالایشگاه را برنامه‌ریزی کنیم که ظرف ۳۰ سال آینده سرمایه‌گذاری و انتفاع خود را به دست آورده باشد و بعبارت دیگر مستهلک سرمایه‌ای شود.

هیچ خودرویی با مصرف بنزین بیش از ۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر تولید نشود

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تصریح کرد: به هرحال ما به علت پرمصرفی کمبود بنزین داریم و باید آن را حل و فصل کنیم برای حل این موضوع چند رویکرد حائز اهمیت است یکی اینکه برنامه‌ریزی استراتژیک داشته باشیم که با چه راه‌حل‌هایی باید کاهش مصرف را در کشور رقم بزنیم یکی از موضوعات این است که ما باید خودروسازان داخلی را مجبور کنیم هیچ خودرویی با مصرف بنزین بیش از ۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر تولید نکنند، اجازه دهیم خودروهای با تکنولوژی نوین وارد کشور شود، فضای رقابتی در کشور ایجاد و نرخ خودرو را به گونه‌ای مناسب‌سازی کنیم که جامعه رغبت کند خودروی خود را تعویض کرده و خودروهای فرسوده را نیز هرچه سریع‌تر اسقاط کنیم، در کنار این فرایند باید میزان تردد مردم را برای انجام امور کاهش دهیم.

اینترنت قوی؛ یک راه حل برای کاهش مصرف بنزین

وی خاطرنشان کرد: باید دولت الکترونیک را توسعه دهیم و زیرساخت‌های فضای مجازی و امکانات بهره‌گیری از دولت الکترونیک را توسعه دهیم که لازمه آن آموزش گسترده‌تر، ارائه تجهیزات بیشتر و اینترنت قوی‌تر است، در کنار  آن باید برای کاهش تردد برنامه‌ریزی شود، مکانیزم آموزش مجازی به نحوی قوت بگیرد، مثلا برنامه‌ریزی تردد محصلین و دانشجوان کشور یک روز در میان باشد و یا تعداد دفعات حضور د محل تحصیل را کاهش دهیم و یا ساعات حضور در مدارس و دانشگاه را برنامه‌ریزی کنیم.

اتوبان جدید بسازیم

نجفی بیان داشت: ما در مبادی مختلف ترافیک‌های جدی داریم یکی از ترافیک‌های مهم اتوبان‌های اطراف تهران است وقتی بتوانیم ترافیک را کاهش دهیم و میزان ایستایی خودروها برای تردد اتوبان‌ها کاهش یابد؛ مصرف بنزین به شدت کم می‌شود، بهره‌گیری از اتوبان‌های جدید در کلیه راه‌های کشور باعث می‌شود که ما بر اساس اصول مهندسی جدید و استفاده از امکانات و تجهیزات راه‌سازی راه‌هایی احداث کنیم که مسافت کمتری بپیماییم و در نتیجه مصرف بنزین کم شود. کوتاه کردن مسیر اتوبان‌ها منجر به صرفه‌جویی بنزین می‌شود که هزینه ساخت آن نیز از محل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر قابل تامین خواهد بود.

استراتژی صرفه‌جویی موثرتر از تولید بنزین است

وی ادامه داد: یکی از مباحث احداث اتوبان‌های کارامد برای این است که هم سرعت انتقال را بالا برده و ایستایی را کاهش می‌دهد و  هم مسافت و مصرف را کم می‌کند، ازجمله موارد دیگر اینکه زیرساخت‌های نقل و انتقال ریلی کشور را افزایش دهیم، بخش عمده‌ای از نقل و انتقالات و مسافرت‌ها از طریق جاده‌ها انجام می‌شود در حالی که در کشور پهناوری مثل ایران سرمایه‌گذاری در بخش ریل بخش زیادی از مشکلات را حل می‌کند. بنابراین به عنوان یک برنامه میان‌مدت و بلندمدت باید برنامه‌ریزی شود و در تعاملات جهانی و سرمایه‌گذاری خارجی این موضوع لحاظ شود، در داخل شهرها سیاست تشویقی در نظر گرفته شود و پارکینگ‌های طبقاتی در شهرهای پرترافیک و کلانشهر در دستور کار قرار گیرد، اکنون دو لاین خیابان‌ها برای پارک خودروها است و حتی به صورت دوبله پارک می‌کنند که این رویه تاثیر بزرگی در کلان موضوع تردد دارد، اگر در هر خیابان پارکینگ احداث کنیم و توقف ممنوع شود؛ حرکت سریع خودرو باعث می‌شود ایستایی و معطلی نداشته باشیم و ماشین در جا کار نکند به این ترتیب هم آلودگی کم می‌شود. هم سرعت بالا می‌رود و هم در مصرف بنزین صرفه‌جویی می‌شود، باید گروهی بعنوان رگولاتور و تنظیم‌گر مسئولیت داشته باشند و  دستوارت‌شان اثربخش باشد تا بتوانند بسیاری از موضوعات را در کشور جا بیندازند که نتیجه آن صرفه‌جویی خواهد بود و نیاز به تولید بیشتر بنزین هم نخواهیم داشت، چراکه اکنون تولید بنزین در کشور عدد بسبیار بزرگی استف بنابراین استراتژی صرفه‌جویی موثرتر از تولید است.

با ۳۰۰۰ برابر کردن قیمت بنزین هم نتوانستیم جلوی مصرف را بگیریم

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی گفت: کمبود بنزین موضوع امروز نیست ما سال‌هاست که کمبود بنزین داریم و راه‌حل را در افزایش قیمت بنزین جست‌وجو می‌کنیم، از ابتدای انقلاب تاکنون قیمت بنزین بیش از ۳۰۰۰ برابر شده ولی به هیچ عنوان کاهش مصرف رخ نداده و شدت آن روز به روز بالاتر هم رفته است، زمانی در سال ۹۸ قیمت بنزین ۳ هزار تومانی با معادل‌سازی ۳۰ سنت بود اما ظرف ۳ ماه بر اثر تاثیر افزایش قیمت بنزین که پدیده تورم را داشتیم؛ قیمت بنزین به ۱۵ سنت رسید و امروز هم که قیمت بنزین به ۲ سنت است، بنابراین راهکار کاهش مصرف؛ بالا بردن قیمت نیست اگر قرار بود سیاست افزایش قیمت کارامد باشد از ۳ هزار برابر شدن قیمت می‌توانستیم تاثیر بگیریم، پس دنبال مسکن نباشیم، زیرا همواره این روند باعث شده راه حل موثری نداشته باشیم، باید بدانیم هیچ مشکلی در کشور ما در کوتاه‌مدت قابل حل نیست.

 

دیدگاهتان را بنویسید