سازمان ثبت احوال کشور اعلام کرد: هیات وزیران تمام دستگاههای اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری را مکلف کرد استعلام نشانی اشخاص حقیقی را به صورت برخط از سازمان ثبت احوال کشور دریافت کنند.
به گزارش اعتمادساز، از سازمان ثبت احوال کشور، هیات وزیران به پیشنهاد وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد، در راستای تکمیل پایگاه اطلاعات مکانی اقامت اشخاص حقیقی موضوع ماده (۱۰) قانون مدیریت داده ها و اطلاعات ملی مصوب ۱۴۰۱، سازمان ثبت احوال کشور مکلف است امکان ثبت برخط و به روزرسانی نشانی قانونی کلیه اشخاص حقیقی را فراهم کند.
همچنین از تاریخ ابلاغ این تصویب نامه، اقامتگاه قانونی هر شخص، نشانی مندرج در پایگاه مذکور است و تمام دستگاه های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب سال ۱۳۸۶ مکلفند استعلام نشانی اشخاص حقیقی را به صورت برخط از سازمان ثبت احوال کشور دریافت کنند و مجاز به اخذ نشانی اشخاص حقیقی به جز از طریق خدمت(سرویس) الکترونیکی سازمان ثبت احوال کشور نیستند.
پیش از این نیز بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کشور، اقامتگاه قانونی هر شخص نشانی مندرج شده در پایگاه سازمان ثبت احوال کشور بوده و این سازمان از طریق تبادل اطلاعات و برقراری سرویس های الکترونیکی نسبت به ارائه نشانی قانونی اشخاص حقیقی به تمامی دستگاهها و شرکت های دولتی و موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی اقدام کرده است.
طبق قانون الزام تخصیص شماره ملی و کد پستی و آیین نامه مربوط به آن مصوبه جلسه یازدهم شورای اجرایی فناوری اطلاعات و نیز ماده ۶۳ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، تمام شهروندانی که نشانی محل سکونت شان تغییر کرده، موظف اند ظرف مدت ۲۰ روز به درگاه یکپارچه خدمات الکترونیکی سازمان ثبت احوال کشور (سامانه سهیم) به نشانی الکترونیکی sahim.sabteahval.ir و یا نشانه الکترونیکی www.ncr.ir مراجعه و نشانی جدید خود را ثبت کنند تا از هرگونه مشکل احتمالی در ارائه خدمات به آنها جلوگیری شود.
ایرنا