‎ جای خالی معدنی‌ها در وزارت‌خانه

این روزها انتخاب وزرا  و کابینه ی ریاست جمهوری ، بحث اکثر محافل سیاسی و اقتصادی هست.

به گزارش اعتمادساز، گفتگویی با مهندس مصطفی مالداری، عضو هیات مدیره ی انجمن تخصصی معادن و صنایع معدنی استان خراسان رضوی:

وزیری که درگیر با معیشت مردم و اصناف و بازرگانی هست، نمی‌تواند  برای حوزه  معدن و صنایعِ معدنی کشور، آنطور که شایسته هست، تصمیم گیری  و هدف گذاری نماید.

 

اداره معدن با متخصصین معدنی

معدن و صنایع معدنیِ کشور مقوله ایست که به تنهایی می‌بایست با یک وزیرِ معدنی و معاونانی متخصص و مستقل  اداره شود.

شعار و هدفِ  “معدن باید  جایگزین نفت شود”،  نیاز به زیرساخت و اهداف و برنامه‌های بلند مدت در ساختارِ داخلی و بین الملل دارد.

مجلس و نهاد ریاست جمهوری بررسی و تحقیق کند که پس از حدود ۱۳ سال که از ادغام وزارت صنایع و معادن با حوزه ی بازرگانی ، چه پیشرفتی برای بخش معدنِ کشور ایجاد شده است؟

ما چقدر به اهداف و استراتژی‌های بخش معدن  و صنایع معدنی در حوزه بین‌الملل و صادرات نزدیک شده ایم؟

اساسا اهداف و استراتژی‌های وزیرانِ  صمت در طی ۱۳ سالِ گذشته برای بخش معدن چه بوده است؟

اگر تشکل‌هایی مثل خانه ی معدن و کمیسیون‌های معدن  و انجمن‌های تخصصی معادن و صنایع معدنی نبود،  همین اندک وزنه معدنی در کشور نابود میشد.

وزارت خانه‌ای که درگیرِ اصناف، خودرو، تحریم، قیمت مرغ و گوشت و میوه و آرد و نان هست، چطور  می‌تواند در بخش معدن هدف گذاری‌های درست  انجام دهد و جذب سرمایه  نماید؟

دلیل اینکه بخش اکتشاف و استخراج در معدن جذابتی برای سرمایه گذاری ندارد چیست؟ و چرا در سال‌هایی که کشورهای همسایه پیشرفت‌های قابل ملاحظه ای در بخش اکتشافات و صنایع معدنی داشته اند، ما هنوز درگیرِ بدیهیات در اکتشافات و استخراج هستیم؟

هنوز بسیاری از مواد معدنی ما بصورت خام صادر می‌شود و با ارزش افزوده‌ای باورنکردنی به کشور وارد می‌شوند!!

ما در حوزه ی معدن نیاز به وزارت‌خانه‌ای داریم که حامیِ معدنکاران و سرمایه گذارانِ معدنی و صنایع معدنی باشد.

 

 

معدن؛ فرزند ناتنی وزارت صمت

وقتی پایِ درد فعالان بخش معدن هستیم، صحبت از این است که بخش معدن متولی ندارد، و عملا معدنی.ها فرزندِ ناتنی در وزارت صمت هستند.

وزارت صمت، در وصولِ حقوق دولتی از معادن نگاهی کاسبکارانه به بخش معدن دارد و در برگشت حقوق دولتی اخذ شده به زیرساخت‌های معدنی و مناطق معدنی، ناتوان بوده است.

بزرگترین ظرفیت اشتغال و صادرات در کشور ، بعد از نفت، در اختیار حوزه ی معدن و صنایع معدنی هست.

بیش از پنجاه درصد از معادنِ کشور در حالت تعطیلی و عدم فعالیت و بازدهی مناسب هستند. این درحالی است که وزارت صمت  برنامه  حمایتی برای راه اندازی و کمک به سرمایه‌گذاران بخشِ خصوصیِ واقعی، ندارد و طی چند سال گذشته، راه حلِ مزایده  و سلب صلاحیت را پیش گرفته است.

 

در این مزایده‌ها فقط صورت مسئله پاک شده است.

برخی از دوستان معتقدند  که ادغام سه وزارتخانه به نفعِ دولت هست و هزینه کمتری بر دولت دارد، ولی در عمل هزینه‌هایی سنگین بردوشِ معدن‌کاران و سرمایه گذاران بخش معدنی تحمیل شده است و آنچه که در حال حاضر در بخش معدن می‌بینیم،  رکود و عدم بازدهی مناسب و عدم استفاده ی بهینه از منابع معدنی  کشور هست..

مالداری در ادامه گفت: معادن به عنوان منبعی غنی از درآمد، می‌تواند نقش مهمی در رشد اقتصادی ایفا کند.

و یک وزارت معدنیِ مستقل می‌تواند برنامه‌های توسعه‌ای و سرمایه‌گذاری‌های لازم را تسهیل کند.

وزارت معدن می‌تواند به طور خاص بر روی توسعه بازارهای صادراتی و ارتقاء کیفیت محصولات معدنی و صنایع معدنی تمرکز کند و به رشد بخش صادرات و توسعه پایدار اقتصادی کمک کرده و از منابع معدنی به نحو بهینه استفاده شود.

جدا کردن بخش معدن از حوزه ی بازرگانی،  به عنوان یک وزارتخانه مستقل می‌تواند به دلایل متعددی انجام شود که به زیرساخت‌های اقتصادی و توسعه پایدار کمک می‌کند.

مالداری در پایان‌گفت:  نگاه  مجلس و ریاست جمهوری به معدن و صنایع  معدنی ، ویژه و بین المللی باشد و اگر امکانِ تشکیل وزارت خانه  جدا برای معدن میسّر نشد،  حداکثرِ اختیارات و هماهنگی‌ها به معاونت معدنی داده شود.

و  امیدوارم که در دولت جدید ، مشورت بیشتر با بخش‌های خصوصی و تشکل‌ها و انجمن‌های معدنی در تصمیمات کلانِ معدنی را شاهد باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید