تحقق ۱۱۲ درصدی بودجه نقدی شهرداری مشهد

معاون مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد گفت: با تلاش‌های انجام‌شده از سوی همکاران شهرداری بویژه در حوزه درآمدی و مالی در ستاد و مناطق شاهد تحقق ۱۱۲ درصدی بودجه نقدی در سال ۱۴۰۲ بودیم.

به گزارش اعتمادساز، قاسم زوکی نژاد در نشست بررسی عملکرد حوزه اداره کل درآمدهای عمومی در سال 1402 و برنامه‌های پیشرو این حوزه اظهارداشت: مهم‌ترین موضوع در بحث اداره کل درآمدهای عمومی، تحقق بودجه سال 1402 بود که خوشبختانه با حمایت‌های شورای اسلامی شهر، شهردار و همکاران پرتلاشمان در حوزه درآمدی پایان سال به هدف‌گذاری پیش‌بینی‌شده رسیدیم.

وی اضافه کرد: هرچند که با توجه به وضعیت اقتصادی کشور در طول سال با چالش‌هایی روبرو بودیم اما خوشبختانه با تحقق 112 درصدی درآمدهای نقد و بیش از 80 درصدی درآمدهای غیر نقد، پایان سال 1402 را شیرین پشت سر گذاشتیم.

معاون مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد ادامه داد: در حالی بودجه غیرنقد سال 1402 بیش از 80 درصد محقق شده که هنوز درآمدهای برخی مناطق در حوزه غیر نقد به این عدد اضافه نشده و در مرحله ثبت مالی است.

زوکی نژاد به ارائه لوایح و مصوبات درآمدی شهرداری به شورای اسلامی شهر اشاره و اظهار کرد: با توجه به اینکه قانون درآمدهای پایدار، ساختار و اصول درآمدی شهرداری‌ها را تغییر داد سال گذشته حدود 10 لایحه جدید درآمدی به شورای اسلامی شهر ارائه و با حمایت‌های اعضای محترم مصوبات خوبی ازجمله در بحث ارائه تخفیف‌ها و تسهیلات به مودیان اخذ و اجرایی شد.

وی به پیگیری‌های انجام‌شده برای محاسبه و اخذ سهم شهرداری مشهد از محل عوارض‌های متمرکز اشاره و خاطرنشان کرد: از 10 محل مرتبط با عوارض‌های دولتی مانند عوارض جرائم رانندگی، گمرک و… از سال 98 تا 1402 معوقات حدود 2600 میلیارد تومان برآورد شده که برای تائید و نهایی کردن این رقم جلساتی را با حسابرسان دولت برگزار کرده‌ایم و پیگیری برای وصول آن در حال انجام است.

معاون مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد ادامه داد: طی سال گذشته بیش از 2900 میلیارد تومان از محل عوارض متمرکز توسط ستاد وصول‌شده و پیگیری‌های مستمر برای وصول سهم شهرداری مشهد در سال جاری باقدرت ادامه خواهد داشت.

زوکی نژاد با بیان اینکه سهم شهرداری‌ها از درآمدهای عوارض متمرکز براساس جمعیت تعیین می‌شود اظهار کرد: اما در این میان حضور سالانه بیش از 30 میلیون زائر در مشهد در نظر گرفته نشده است که این موضوع باید در سطوح ملی پیگیری شود تا جمعیت ثابت مشهد را در پرداخت سهم عوارض متمرکز به‌جای 3.5 میلیون نفر به‌صورت میانگین حدود 7 میلیون در نظر بگیرند.

وی گفت: در حوزه تهاتر با پیمانکاران نیز اقدامات خوبی در سال 1402 از سوی اداره کل درآمدهای عمومی شهرداری مشهد انجام‌شده است که دراین راستا شاهد انجام 278 تهاتر در سطح مناطق به مبلغ حدود 560 میلیارد تومان هستیم.

معاون مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد با اشاره به افزایش وصول از محل عوارض صنفی نیز اظهار کرد: در کنار این اقدامات در حوزه کمیسیون ماده 77 نیز پرونده‌های موجود ازسال 1400 تا 1402 تعیین تکلیف شده و پرونده‌های سال 99 نیز در دست اقدام قرار دارد.

زوکی نژاد بابیان اینکه برای سال 1403 باید از سوی اداره کل درآمدهای عمومی به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود تا لوایح درآمدی و فعالیت‌های مالی همه به پایان سال موکول نشود خاطرنشان کرد: بر این اساس از همین ابتدای سال برنامه‌ریزی مناسبی جهت کاهش تراکم فعالیت‌های مالی در ماه‌های پایانی سال مدنظر قرارداده شود.

وی اضافه کرد: در حوزه ارائه طرح‌ها و لوایح درآمدی نیز تلاش شود تا لوایح با نگاهی منطقی وقابل دفاع تدوین و به شورای اسلامی شهر ارائه شود.

معاون مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد تصریح کرد: درآمدهایی که از ناحیه لوایح از مردم کسب می‌شود برای خدمت‌رسانی به خود مردم هزینه می‌شود اما باید متناسب بوده و منطقی باشد تا به مردم فشار وارد نشود.

زوکی نژاد افزود: البته در حوزه تعیین تعرفه‌های عوارض قوانین از سوی دولت و وزارت کشور به شهرداری‌ها ابلاغ می‌شود اما باید در زمان اجرا و ارائه لوایح صرفه و صلاح شهر و مردم که این موضوع مورد تأکید شورای اسلامی شهر و شهردار نیز است مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: بر همین اساس حوزه درآمدی باید لوایح را متناسب و منطقی تدوین و به شورای اسلامی شهر ارائه دهد.

معاون مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد بابیان اینکه باید به ایجاد منابع جدید و پایدار برای شهرداری توجه شود اظهار کرد: خوشبختانه برای شناسایی این منابع پایدار، کارگروهی در اداره کل درآمدهای عمومی شهرداری تشکیل‌شده است.

زوکی نژاد اضافه کرد: در همین راستا تلاش هایی در جهت تعیین و دریافت سهم شهرداری از محل فروش‌های اینترنتی و ارزش‌افزوده کارخانه‌هایی که درمشهد فعال هستند لیکن دفاتر فروش آنها در تهران است نیز در حال انجام است.

وی افزود: در حوزه درآمدی نیز مبنای درآمدهای مرتبط با مناطق نباید یکسان دیده شود بلکه این درآمدها باید بر اساس ظرفیت‌های درآمدی موجود در هر منطقه موردتوجه قرارگرفته و تعیین شود.

معاون مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد با اشاره به موضوع بهره‌برداری موقت نیز گفت: سال گذشته اقداماتی از سوی کارگزاران مناطق در حوزه مجوز بهره‌برداری موقت انجام شد لیکن کافی نبوده و باید در سال 1403 موانع ارائه مجوز در بحث بهره‌برداری موقت برداشته‌شده و با همکاری با سازمان فاوا روند کار هرچه بیشتر سیستمی و الکترونیک شود تا مردم بتوانند از طریق سیستم به‌صورت اینترنتی درخواست خود را ثبت و پیگیری کرده و پاسخ دریافت کنند.

زوکی نژاد بابیان اینکه روش‌های تهاتر با پیمانکاران نیز باید تسهیل و اصلاح شود خاطرنشان کرد: همچنین در حوزه عوارض نوسازی نیز باید به سمت الکترونیکی کردن قبوض و حذف قبوض کاغذی حرکت کرده و مانند قبوض آب و برق و… آن را به‌جای ارائه یکجا در پایان سال هردو ماه و بخش بخش از طریق پیامک و لینک پرداخت برای مودیان ارسال کنیم تا هم به مردم فشار وارد نشود و هم پرداخت عوارض نوسازی تسهیل شود.

وی افزود: در مجموع ضمن تقدیر از اقدامات انجام‌شده و خدا قوت به همکارانمان در حوزه مالی براین نکته تأکیدداریم که از همین ابتدای سال برای تحقق بودجه سال 1403 شهرداری برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود.

تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید