معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیس جمهور گفت: امام رضا(ع) اگر عالم آل محمد است یعنی علم ایشان مدام در حال زایندگی است و زایندگی علم ایشان در حال حاضر هم وجود دارد.
به گزارش اعتمادساز به نقل از آستاننیوز،روحالله دهقانی فیروزآبادی شامگاه چهارشنبه در اختتامیه سومین کنگره بینالمللی امام رضا(ع) و علوم روز که در دانشگاه امام رضا(ع) مشهد برگزار شد، اظهار داشت: داستانهای متعددی از ارزش علم در میان علما و اهل بیت(ع) داریم. در علمآموزی آنقدر خبر است که شکی نیست یکی از ستونهای شیعه اهمیت به جایگاه علم است.
معاون علمی رئیس جمهور، افزود: علم در هر حال خیر و منفعت است، اگر از آن در امور دنیوی و اخروی استفاده شود حتما علم نافعی خواهد بود. وقتی از حیات دنیا حرف میزنیم از علمی حرف میزنیم که به کار مردم بیاید و برای مردم شغل ایجاد کند.
وی تصریح کرد: فکر نمیکنم دینی به اندازه اسلام و شیعه به شغل و کار توجه کرده باشد. در 9 جزء از 10 جزء اسلام به روزی حلال اهمیت داده است. بارها شنیدهایم که کسب و کار برای خانواده هماندازه جهاد در راه خدا است. در چنین مکتبی انسانهایی هستند که همیشه به آنان افتخار کردهایم. کسانی هم هستند در علوم مادی مطرح اند، همانند جابربنحیان که از شاگردان امام صادق(ع) بوده است.
دهقانی فیروزآبادی افزود: شیخ بهایی نیز از همین افراد است که چند اثر خاص دارد مانند سیوسهپل، حمام شیخ بهایی و یا شبکه آبرسانی عظیم شهر اصفهان. علم ترمودینامیک عقبهای 200 تا 300 سال دارد. شیخ بهایی چگونه 400 سال پیش حمامی تولید میکند که از نظر علم ترمودینامیکی نمیتوان به اصول آن دست پیدا کرد؟
معاون علمی رئیس جمهور ادامه داد: پس ارتباط علم امام رضا(ع) با علم روز مانند کوانتوم اپتیک چه میشود؟ این ارتباط باید بهگونهای باشد که همه آن را بپذیرند. وقتی میگویم امام رضا(ع) عالم آل محمد است، یعنی معتقدیم که از امام رضا(ع) همه کار بر میآید. عالم آل محمد امام مربوط به مکان و زمان میشود یا این صفت جاری است؟ امام رضا(ع) عالم آل محمد بوده یا در حال حاضر حاضر عالم آل محمد است؟
وی تصریح کرد: نگاه ما به امام رضا(ع) نگاهی مخزنی است یا نگاهی جریانی؟ علم امام رضا(ع) را مخزن میدانیم یا جریانی؟ امام رضا(ع) اگر عالم آل محمد است یعنی علم ایشان مدام در حال زایندگی است، و زایندگی علم ایشان در حال حاضر هم وجود دارد.
دهقانی فیروزآبادی گفت: چرا به جوان شیعه یاد نمیدهیم که نمیتوان از خود امام رضا(ع) سوال پرسید. امام رضا(ع) زنده است و جواب میدهد. همانطور که امام رضا(ع) شفا میدهد و گرهها را باز میکند، میتواند در علم پزشکی و فیزیک و غیره هدایت کند. یقین دارم شیخ بهایی به جز وصل شدن به نور جریان آل محمد نمیتوانست 200 سال قبل از ایجاد علم ترمودینامیک چنین آثاری خلق کند.
معاون علمی رئیس جمهور افزود: امام رضا(ع) فقط برای شفا و سلوک نیست، میتوان از امام رضا(ع) هم سوال کرد. یکی از مظلومیت امام زمان و ائمه معصومین از خود ما است. از ائمه معصومین میتوان سوال پرسید و جواب گرفت.
وی ادامه داد: در مورد این جریان نمیتوان در همه جا سخن گفت. اگر قرار باشد این جریان احیا شود که به امام رضا(ع) به عنوان یک چشمه زاینده که میتوان از ایشان مدد گرفت، مکانش جایی مانند دانشگاه امام رضا(ع) است.
دهقانی فیروزآبادی بیان کرد: بحث اهمیت الهام و اشراق به عنوان یک راه میانبر است و از رهنمودهای مقام معظم رهبری است. رهبری تاکید کردهاند که نقش الهام و اشراق را کم نگیرید. گاهی اوقات میترسیم از آن صحبت کنیم که مبادا مسخره شویم. اگر به مکتبی اعتقاد داریم باید پای آن سفت بایستیم. معقتدم که در حرم امام رضا(ع) افاضات علمی میشود. علمش هم محدود به علوم انسانی، سیاسی و اجتماعی ندارد. علمش بستگی به طالب آن دارد. انتظار داریم دانشگاه امام رضا(ع) به اندازه نام خود آمیخته به معنویت کامل باشد.
احیا و نشر علوم اهل بیت(ع) تنها راه رسیدن به مرجعیت علمی است
عبدللحمید طالبی، رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی نیز، به جایگاه علمی اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و مرجعیت علمی و همچنین نقش آنان در هدایت دینی و فکری مسلمانان اشاره کرد و با بیان اینکه اهل بیت(ع) ثقل اکبر و ثقل اصغر هستند، گفت: آنچه که وجود این بزرگواران را جادوانه و منور کرده است از علم و دانش بی پایان آنان نشات گرفته است.
وی به حدیثی از حضرت رضا(ع) با موضوع احیا و نشر علوم اهل بیت(ع) اشاره کرد و افزود: ایشان فرمودند: خداوند، رحمت کند آن بنده ای را که امر ما را زنده کند». و پرسیده شد چگونه امر شما را زنده کند؟ فرمودند: «علوم ما را فراگیرد و به مردم بیاموزد، که اگر مردمْ زیبایی های گفتار ما را می دانستند، از ما پیروی می کردند».
طالبی تصریح کرد: حضرت در این حدیث مردم را خطاب قرار داده و سفارش می فرمایند ای مردم علوم ما را بیاموزید و آن را نشر دهید.
وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در حکم تولیت آستان قدس رضوی، فرمودند آستان قدس رضوی ظرفیت فرهنگی عظیمی است که میتواند در جهان اسلام اثر گذار باشد و شایسته است بیشترین بهره را در ترویج معارف اهل بیت(ع) ببریم.
رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در ادامه خاطر نشان کرد: همه ما باید برای رسیدن به اوج قله علم و ایجاد مرجعیت علمی و همچنین حل مسائل جاری کشور به تولید علم بیش از پیش توجه داشته باشیم تا جایی که دیگران برای ترجمه آثار ما زبان فارسی را فرا بگیرند.
وی ادامه داد: مبنای قدرت بینالمللی رسیدن به مرجعیت علمی است و وقتی به این جایگاه رسیدیم به اهداف و آرمانهای انقلاب اسلامی راه یافتهایم، تنها راه رسیدن به این جایگاه توجه به حدیث امام رضا(ع) و احیا و نشر علوم اهل بیت(ع) است.
طالبی همچنین به ضرورت نگاه جریانساز و عمیق با تاسی به سیره حضرت رضا(ع) و با رویکرد جهاد خستگی ناپذیر در عرصه مرجعیت علمی تاکید کرد و افزود: تبیین هدفمند محاسن کلام اهل بیت(ع) در حوزه خبرگان علمی و فرهنگی زمینه ساز رسیدن به مرجعیت علمی است.
وی با اشاره به اهمیت برگزاری چنین کنگرههایی در اشاعه معارف اهل بیت(ع) گفت: امیدواریم این کنگره در حوزههای مختلف معارف اهل بیت عصمت و طهارت(ع) بهویژه ساحتهای نورانی کلام امام رضا(ع) در سطح ملی و بینالمللی جریان ساز باشد.
با برگزاری این کنگره پنجرهای برای نو قلمان و مشتاقان گشوده شده است
عادل پیغامی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه این مراسم، عنوان کرد: اقتضائات مقوله تمدنی حرکت دینی نیست، بلکه احیا اهل بیت(ع)، قرآن کریم و معارف حقه و کاربردی کردن و نظام سازی آن است.
وی ابراز کرد: در انقلاب اسلامی شاهد نخستین تحول و پویایی و نشاط علمی بودیم، اما شهر مقدس مشهد با تاسیس مراکز علمی و پژوهشی همچون بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی جایگاه ویژهای در این تحولات و پویایی داشته است.
پیغامی ادامه داد: کنگره بینالمللی امام رضا(ع) و علوم روز در گام دوم انقلاب اسلامی و با مجاهدتها و تلاشهای دانشگاه بین المللی امام رضا(ع)، سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی و بنیاد پژوهشهای اسلامی تدارک دیده شده است و شاید بتوان آن را گام دوم این تحول و نشاط علمی پس از انقلاب اسلامی دانست.
وی بیان کرد: در این سه دوره از کنگره مسیر پویایی و رشد را میتوان مشاهده کرد و خوشبختانه استقبال بسیار خوب بوده است و امیدواریم با مشارکت جدیتر شاهد رشد علمی بیشتری در این کنگره باشیم.
پیغامی با بیان اینکه در گام دوم مسیر تمدنسازی به بیش از این موارد نیاز دارد، افزود: برای اسلامیسازی علوم روز باید به متن کلام وحی توجه شود و این مهم لازمه تمدن سازی نوینی است که از مأموریتهای انقلاب اسلامی بوده است.
وی در ادامه به آسیب شناسی در حوزه تحقق تمدن اسلامی و اسلامیسازی علوم اشاره کرد و کمبود باور و نبود سوال، تکرار در مسئله روششناسی ،مقوله اجرا و کاربست را برخی از این آسیبها برشمرد و گفت: با همکاری اندیشمندان و پژوهشگران حوزه و دانشگاه باید نهضت علوم انسانی را در رشتههای مختلف راه اندازی کرده و کنگره با نشاط و پویاتری را شاهد باشیم.
وی خاطر نشان کرد: ارسال 550 مقاله علمی به دبیرخانه این کنگره نشان میدهد پنجرهای برای نو قلمان و مشتاقان گشوده شده است و دانشگاه بین المللی امام رضا علیه السلام با برگزاری این کنگره بیش از پیش وجاهت علمی پیدا کرده است.
تسنیم