مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی گفت: به لحاظ عملکردی جزو استانهای موفق کشور بودیم و باید بگوییم که پاسخ ۹۸.۵ درصد موارد درخواستی از طریق سامانه الکترونیکی را در مدت زمان کمتر از ۴۸ ساعت دادهایم.
به گزارش اعتمادساز، سیدمرتضی مولویپور در نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت: پایان کار الزامی برای صدور سند نیست، اما در همایشی که بهمن ماه امسال برگزار میشود موضوعات این حوزه در مناطق مختلف بویژه مناطق حاشیه شهر مورد بررسی قرار میگیرد و در یک برنامه دیگر در همین ماه و در ایام دهه مبارک فجر هم افتتاح سامانه ثبت هوشمند را خواهیم داشت.
وی تصریح کرد: بحث ساختوسازهای حاشیه شهر در چند ماه قبل پیگیری شد و نظر مسئولان شهری در شهرداری در بحث استانداردها و ایمنسازیها بوده و ما از ظرفیت قانونی بند م تبصره 11 قانون بودجه 1402 برای ساختوسازهای حاشیه شهر جنوب مشهد استفاده کردیم و در جلسهای که با حضور رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برگزار شد تفاهمنامه فیمابینی میان طرفین حاضر در این جلسه به امضا رسید.
مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی ادامه داد: ما همچنین در شمال و شرق مشهد اراضی موقوفه آستان قدس رضوی را داریم و در صورتی که متصرفان قرارداد اجاره ارائه دهند میتوانیم قرارداد مالکیت صادر کنیم.
مولویپور با بیان اینکه ما میخواهیم با استفاده از ظرفیت رسانهها شرایط صدور اسناد مناطق املاک حاشیه شهر را به مردم اعلام کنیم، خاطرنشان کرد: ما البته سند عادی نمیدهیم، چون در محاکم قضایی سند رسمی را باطل میکند، اما فرآیندی پیشبینی شده که پس از یک سال از مالکیت املاک اطلاعات و اسناد معتبر مربوطه در سامانهای که در حال طراحی است بارگذاری شود.
وی اضافه کرد: آستان قدس رضوی در یک دورهای شکایات مرتبط با خلعیت موقوفات را داشت که در آن دوره حجتالاسلام رئیسی تولیت وقت این آستان قدس بر پیگیری موضوع بهدور از ثبت شکایت و تشکیل پرونده قضایی تاکید کرد.
مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی با اشاره به اینکه موضوع زمینهای بایر و مشاعی از 4 سال قبل توسط معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل خراسان رضوی در حال پیگیری بوده تا که آگاهی بخشی خوبی به مردم صورت پذیرد و قبل از خرید این زمینها اطمینان لازم را کسب کنند تا که دچار مشکل نشوند، بیان کرد: ما همچنین بر فرهنگسازی این موضوع تاکید داریم تا زمین خوبی که با حداقل قیمت به فروش میرسد فوراً خریداری نشود و مالک از ناآگاهی مردم سو استفاده نکند.
مولویپور افزود: برای صدور سند پایان کار شهرداری الزامی است و کسانی هم میخواهند املاک قولنامهای و وکالتی خود را سنددار کنند میتوانند با ثبت در سایت و پرداخت هزینههای مربوطه که رقم مجموع آن کمتر از 2 میلیون تومان است ملک خود را سنددار کنند.
وی با تاکید بر اینکه ما در حوزههای املاک، اسناد، ازدواج و طلاق فعال هستیم، اما نوع کار ثبت اسناد با ثبت احوال متفاوت است، گفت: ثبت احوال در فرآیندهای تولد، ازدواج، تولد فرزند و فوت فعال است، اما ثبت اسناد در حوزههای متفاوتی فعالیت دارد و در حال حاضر بیش از 70 فرآیند این مجموعه بهصورت الکترونیکی و برخط انجام میشود و در این خصوص بیش از 25 سامانه تخصصی ثبت اسناد و املاک فعال است.
مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی تصریح کرد: بیشترین مراجعات مربوط به اداره مراجعه مهریه بوده و از 23 هزار 709 مورد ثبت شده 70 درصد آن مربوط به مهریه است.
مولویپور با ذکر این نکته که در سامانه ثبت من که اپلیکشین و نرمافراز موبایلی آن هم موجود است امکان پیگیری تمامی پروندههای اجرایی وجود دارد، تاکید کرد: شکایات اداری هم صرفاً بهصورت غیرحضور و از طریق این سامانه قابل انجام است و از اول دی ماه امسال دیگر شکایات حضوری را قبول نمیکنیم؛ همچنین بررسی شکایات هم به سرعت مورد رسیدگی قرار گرفته و پاسخ آن به شکل برخط به فرد شاکی ارسال میشود.
وی خاطرنشان کرد: اسناد مالکیت دفترچهای از سال 1398 بیاعتبار شده و برای تمامی موارد اداری، بانکی، ضمانتی و غیره ارائه سند تکبرگ الزامی است، ما در سطح استان 400 هزار سند دفترچهای فعال دست مردم داریم که بیش از 50 درصد آن مربوط به اسناد شهر مشهد بوده است.
مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی با اشاره به اینکه پاسخ 98.5 درصد موارد درخواستی از طریق سامانه الکترونیکی در مدت زمان کمتر از 48 ساعت داده شده و این نشان از کارایی بالای این سامانه دارد و 1.5 درصد مابقی مواردی بوده که نیازمند مراجعه حضوری بوده است، بیان کرد: در 9 ماهه نخست امسال 30 هزار برگ سند صادر شده که مهمترین موارد آن شامل 2700 سند موضوعات، 5300 سند تعیین تکلیف و 11 هزار سند ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، بوده است، ما برای 63 درصد اراضی کشاورزی استان که معادل 743 هزار هکتار بوده سند صادر کردیم و در این خصوص رتبه دوم تعداد و رتبه سوم مساحت را در اختیار داریم.
مولویپور تصریح کرد: ما در بحث صدور اجرائیات رتبه دوم کشور را با 23 هزار مورد پس از تهران داریم و بیش از 24 هزار پرونده هم مختومه شده که در رتبه اول بودیم، ضمن اینکه 830 فقره هم پرونده مزایدهای داشتیم که در این حوزه رتبه دوم کشور را در اختیار داریم.
وی اضافه کرد: وصولی بانکهای استان 113 همت بوده و موجب بازگشت مطالبات بانکها به خزانه دولت شده است و در حوزه ثبت شرکتها هم 13 شرکت تجاری و 148 موسسه به ثبت رساندیم و نزدیک به 20 هزار تغییر در ثبت شرکتها داشتیم که تمامی این اقدامات در مشهد و بهصورت الکترونیکی انجام میشود، حتی ثبت و تغییر امضا هم بهصورت الکترونیکی قابل انجام بوده و نیازی به مراجعه حضوری و امضای فیزیکی نیست و را اجرای این برنامه در خراسان رضوی به 100 درصد امضاهای الکترونیک رسیدیم.
مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی افزود: مالکیت معنوی موضوع دیگری بوده که انجام میشود و در 9 ماهه نخست نزدیک به هزار علامت ثبت شده داشتیم و موارد ثبت اختراع هم صرفاً در تهران انجام میشود.
مولویپور با بیان اینکه در بحث اختبار و مصاحبه علمی متقاضیان دریافت مجوز دفتر ثبت اسناد رسمی برگزاری آزمون کتبی را با حضور 9 هزار نفر در کل کشور داشتیم، خاطرنشان کرد: از مجموع این تعداد 825 نفر از آنها از خراسان رضوی بودند و از این تعداد نیز 21 نفر در فرآیندها حذف شدند و 804 نفر دیگر در حال انجام فرآیندهای دریافت مجوزشان هستند و خراسان رضوی اولین استانی بود که اختبارها را آغاز کرد.
وی تاکید کرد:ما در بحث موقعیت مکانی دفاتر ثبت اسناد و املاک طبق فرآیندها تقسیمبندیها محل استقرار دفاتر را داریم تا که مردم به نزدیکترین دفتر در محل سکونت یا کار خود دسترسی داشته باشند و مسیرهای طولانی را طی نکنند.
مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی در پایان گفت: ما 559 دفتر ثبت اسناد و املاک، 201 دفتر ازدواج و 93 دفتر طلاق داریم و و با اضافه شدن دفاتر جدید این تعداد نزدیک به 2 برابر میشود؛ همچنین در بحث شکایات مردمی هم کمترین میزان شکایت کشور را از دفاتر ثبت اسناد و املاک، ازدواج و طلاق استان داشتیم.
تسنیم