به گزارش اعتمادساز، اجلاس توسعه صادرات ایدهآل، با هدف ارتباط گیری و آشنایی با صادرات و چگونگی همبستگی فرهنگی و اقتصادی و تاریخی برگزار شد.
این جلاس با حضور علی کریمیان شیرازی، مدیر کارگروه بین المللی آرک و فعالان اقتصادی از جمله فیروز ابراهیمی، ریاست خانه صنعت و معدن و تجارت و محسن شریعتی، کارآفرین و مدیر خانه صنعت و معدن و تجارت جوانان خراسان و فرزین سلطانی، مدیرعامل نمایشگاه بینالمللی مشهد و سامان اسدیان، قائم مقام سازمان ملل اسلامی و مهدی مدنی، رئیس جشنواره سلامت و رئیس انجمن دانش بنیان و محسن پور قاسمی، دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی و آریو برزن معافی، نائب رئیس خانه صنعت و معدن و تجارت و بالاخره رمضان وحیدی، حراست اتاق مشترک بازرگان در نمایشگاه بین المللی مشهد، برگزار شد.
مدیر کارگروه بین المللی آرک در هشتمین اجلاس توسعه صادرات ایدهآل در تاریخ ۲ آبان ماه که در نمایشگاه بینالمللی برگزاررمشهد گفت: دراجلاس توسعه صادرات ایدهآل، اتاقهای بازرگانی مشترک افغانستان و ترکمنستان و همچنین حامیان اقتصادی حضور داشته و این همایش دو رویداد تجارب حامیان و فعالان اقتصادی و ایجاد مذاکره و نشستهایB2Bمیان شرکتهای داخلی و خارجی است.
علی کریمیان افزود: علاوه بر حضور تاجران کشورهای ترکمنستان و افغانستان مخاطبین شرکتهای ایرانی در این اجلاس نیزحضور دارند.
رئیس خانه صنعت و معدن و تجارت گفت: اهمیت شرایط جغرافیایی به خصوص در حوزه صنعت و معدن، جزو عوامل مهم برای تعامل است. آشنایی با بازار افغانستان و محصولات صنعتی و ایجاد نمایشگاهها در افغانستان و بالعکس از اهداف مهم و اساسی در این شبکه روابط به شمار میرود.
فیروز ابراهیمی در خصوص ایجاد این نمایشگاهها توضیح داد: موضوعات مطرح برای این نمایشگاهها خدمات فنی، مهندسی، شرکتهای نرمافزاری و حوزههای معدن، راه، عمران، کشاورزی و زیرساخت را شامل شده که به توسعه اقتصادی کمک میکند.
وی ادامه داد: با توجه به آمارهای گذشته میزان صادرات به افغانستان 26درصد افزایش یافته و این هدفگذاری در شش ماه اول امسال به 31درصد افزایش یافت و برای بهبود این وضعیت باید در حوزه مشتریمداری و کیفیت تولید گام برداشت.
کارآفرین و مدیر خانه صنعت و معدن و تجارت گفت: صادرات، توانمندی و پیشرفت کشور را نشان میدهد و صادرات موفق نیاز به تولید قوی در بخش صنعت و کشاورزی دارد که رهایی از چند نرخی بودن ارز، بهبود ارتباط غنی با سایر کشورها و حمایت بنگاههای اقتصادی از جمله این نکات بود.
محسن شریعتی افزود: بهبود جلسات و ایجاد اجلاسهای متعدد و ایجاد روشهای نوین و اعتماد به جوانان و مطالبات از دولت برای رفع مشکلات در حوزه صادرات ضروری است.
مدیر عامل نمایشگاه در خصوص هدف نمایشگاه گفت: تا کنون 32هزار نمایشگاه تشکیل شده که با اهداف توسعه صنعت نمایشگاهی و بهرهگیری از تسهیلات تخصصی ارائه میشود.
فرزین سلطانی ادامه داد: این برنامهها فرصت مناسبی برای اعلام آمادگی برای جوانان و صنعتگران در ارتباط با فعالان اقتصادی و مبتکران شرکتهای دانش بنیان فراهم میکند.
قائم مقام سازمان ملل اسلامی گفت: برای ورود به صادراتی شدن ما به سه محور بازاریابی که شامل بازار شناسی، بازار سازی، بازارداری نیاز داریم که هر کدام به بخشهای مختلف تقسیم شده و چگونگی ورود به بازار را نشان میدهند.
ریاست انجمن دانش بنیان گفت: خراسان بزرگ در حوزهی دانش بنیان برای صادرات جزو قویترین منابع به شمار میرود که دارای کمسیون توسعه صادرات است. همچنین برای بهبود و رونق در این حوزه ایجاد مرکزهای نوآوری در کشورهای همسایه ضروری است.
مهدی مدنی بیان کرد: تمرکز در رونق دانش بنیان، سرمایه گذاری فعالان اقتصادی با رویکرد تولید تجهیزات دانش بنیان و سرمایه گذاری فعالان اقتصادی کشورهای هدف در ایران میتواند کمک کننده باشد.
دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی مهندسی گفت: ارقام و آمار از صادرات ایدهآل نشان دهنده این است که چند درصد از شرکتها میتوانند تجارت کنند،که این میزان از وضعیت وخیم در حوزه صنعت به رقم 1/9 در سال گذشته میرسد.
نائب رئیس خانه صنعت و معدن و تجارت گفت: ایران و افغانستان ارتباط نزدیکی به لحاظ زمین شناسی CIS دارند اما در حوزه صادرات با توجه به سال 1390 کم و کاستی دیده میشود. ایران دومین کشور دارای خدمات فنی و مهندسی است و میتوان گفت کیفیت و قیمت کالا مهمترین اصل است.
آریو برزن معافی در خصوص موانع توسعه تشریح کرد: عواملی چون« عدم نقشه راه، عدم شناخت ضعیف بازار هدف، تعدد دستگاهها، تحریمها و ضمانتهای بانکی که نیاز به مذاکره دارد» سبب موانع میشود اما پیشنهاد من رفع کامل تعامل ارزی و معافیتهای مالیاتی است.
و اما حراست اتاق مشترک بازرگان به عنوان آخرین حامی برنامه گفت: مدل عرضهی کالا و صادرات تغییر یافته به طوری که در طی این چندسال میتوان کاملا آن را رصد کرد.
نویسنده: مریم طاهری