قانونِ بی قانون

باز هم شهریور و اعتراضات والدین نسبت به مدارس شروع شد؛ اعتراضاتی  که کاملا حق و بر پایه حقوق اولیه والدین و دانش‌آموزان است.

به گزارش اعتمادساز، چندی پیش معاون وزیر آموزش و پرورش دولت سابق شعاری مبنی بر ثبت نام مطلوب، عدالت محوری و خانواده‌مداری را شروع ثبت سال جدید تحصیلی دانست.

به عنوان یک عضو رسانه‌ای دیگز از قلم زدن ‌و نگارش دغدغه‌های والدین برای چشمان نابینای مسئولین خسته شدم از بس نوشتم و جوابی به غیر از واقعیت گرفتم و وعده‌هایی که انتها ندارد.

با توجه به تاکید دولت بر عدم دریافت شهریه در مدارس دولتی باز هم برخی مدارس  ثبت نام یا دریافت کارنامه را  مشروط به پرداخت شهریه می کنند موضوعی که شهروند خبرنگار ما به آن اشاره  کرده و خواستار رسیدگی مسوولان شده است.

“رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش شهر تهران اعلام کرده : هیچ مدرسه دولتی و هیات امنایی هنگام ثبت‌نام مجاز به دریافت وجه نیستند مگر اینکه خود اولیا داوطلبانه قصد داشته باشند به هزینه های مدرسه کمک کنند.”

این‌ها فقط بر روی کاغذ قابل نوشتن است اما عمل مدارس خلاف واقع است و مدارس تحت عناوینی مختلفی از والدین هزینه دریافت می‌کنند.

اگرچه  برخی رایگان بودن مدارس را نادرست تلقی کرده و می‌گویند باتوجه به بودجه کم دولت به آموزش و پرورش، این ارگان نیز باید راهی برای دخال و خرج خود پیداکند و به همین جهت یا در ابتدای سال و یا در حین سال تحصیلی تحت عناوین مختلف مبالغی را دریافت می‌کنند.

با رفتن به مدارس سطح شهر و پرسش و پاسخی کوتاه می‌توان به عمق فاجعه عدم عدالت آموزشی پی ببریم؛ هر مدرسه ساز خود را برداشته و آهنگ شهریه خود را می‌نوازد هرچند دریافت شهریه تنها تخلف این مدارس نیست.

مدرسه‌ای در محدوده امام خمینی مبلغ دو میلیون را تحت عنوان هزینه کلاس‌های فوق برنامه اعلام کرده و مدرسه دیگر در سطح شهر هزینه این کلاس‌های فوق را 10 میلیون اعلام می‌کند.

امید است که دولت جدید چشمی برای دیدن و گوشی برای شنیدن مشکلات مردم داشته باشد.

یکی از مدیران سابق آموزش و پرورش می‌گوید وقتی بودجه دولتی برای آموزش رایگان در نظر گرفته نشود، مدیران ناچار به دور زدن قانون هستند و اگر قرار به عدالت آموزشی و عدم دریافت شهریه است دولت بایستی مخارج و هزینه‌های مدارس را پرداخت کرده تا مدارس بهانه‌ای برای فرار از اطاعت نداشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید