مجری طرح ملی-پژوهشی «سنجش سبک زندگی ایرانیان» گفت: جامعه ایران در حال حاضر درگیر دو جهان متفاوت است، یک جهان مبتنی بر سنت ایرانی-اسلامی و مولفههای سبک زندگی به ارث برده شده و دیگری تجربهای که طی چهار دهه گذشته شکل گرفته است.
به گزارش اعتمادساز، محمدرضا قائمینیک در نشست خبری طرح ملی پژوهشی «سنجش سبک زندگی ایرانیان»، از آغاز کار اجرایی این پیمایش از شهریورماه سال 1402 خبر داد و اظهار داشت: در همین راستا تیم داوری 10 نفرهای با دیدگاههای متنوع تشکیل شد تا 9 عرصه مرتبط با سبک زندگی ایرانیان را بررسی کند.
مجری طرح ملی -پژوهشی “سنجش سبک زندگی ایرانیان اضافه کرد: این عرصهها شامل اوقات فراغت، مصرف فرهنگی و رسانه، سلامت و مدیریت بدن و زیبایی، ازدواج و خانواده و روابط جنسی، فعالیتهای دینی و دینداری، پوشش و حجاب، کار و اقتصاد و مصرف، الگوها و قهرمانان زندگی، جهتگیری سیاسی، مسکن و سکونت هستند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی افزود: پرسشنامهای حاوی 79 سؤال تهیه شد و تیم میدانی این پرسشنامهها را در 31 استان کشور تکمیل کردند. این پیمایش اکنون به اتمام رسیده و گزارش مبسوط نتایج آن در قالب یک گزارش 473 صفحهای تهیه شده است. این گزارش در فروردین ماه امسال توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به رئیسجمهور شهید رئیسی تقدیم شد.
قائمینیک بیان کرد: چارچوب نظری این پیمایش بر این اساس است که جامعه ایران در حال حاضر درگیر دو جهان متفاوت است، یک جهان مبتنی بر سنت ایرانی- اسلامی و مولفههای سبک زندگی به ارث برده شده و دیگری تجربهای که طی چهار دهه گذشته شکل گرفته است. جامعه ایران در یک رویکرد خلاقانه در حال ترکیب این مولفههاست و 60 درصد سبک زندگی مردم ایران ترکیبی از سنتی و مدرن است.
وی بیان کرد: پرسشنامه پیمایش ملی «سنجش سبک زندگی ایرانیان» به نحوی طراحی شده که ترکیب مولفههای سنتی و معاصر و حقیقت سبک زندگی ایرانیان را کشف کند. در این پیمایش مشخص شد که جامعه ایران یک جامعه معماگونه است و الگوی زندگی مردم ترکیبی از جدید و مدرن است. برای این پیمایش در خراسان رضوی بیش از 6 هزار پرسشنامه تهیه شد که این تعداد خطا کمتر از 3 درصد را دارد.
علی محمدزاده نیز مهمترین تفریح ایرانیان رفتن به مهمانی عنوان کرد و گفت: نتایج پیمایش مزبور که با سفارش پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام گرفته، گویای آن است که سبک زندگی ایرانیان ترکیبی از سنت و مدرنیته و تجربههای معاصر مبتنی بر زندگی در جامعه مدرن است.
وی ادامه داد: در زمینه اوقات فراغت، 41.7 درصد از ایرانیان وقت خود را با خانواده و فامیل میگذرانند؛ 34 درصد در پنج سال گذشته حداقل پنج بار به سفر تفریحی رفتهاند، در حالیکه 41.5 درصد به سفر زیارتی نرفتهاند و 70.3 درصد نیز سفر خارجی نداشتهاند.
مجری طرح پیمایش ملی سبک زندگی ایرانیان بیان کرد: طبق این پژوهش ایرانیان بهطور میانگین 3 ساعت و 21 دقیقه در روز موسیقی گوش میدهند و 3 ساعت و 34 دقیقه از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند، اینستاگرام با 59 درصد، پراستفادهترین شبکه اجتماعی است و پس از آن تلگرام و پیامرسانهای داخلی در رتبههای بعدی قرار دارند.
محمدزاده افزود: در بحث مصرف فرهنگی، 30.3 درصد بیننده سریالهای ایرانی هستند و فیلمهای سینمایی ایرانی با 23.8 درصد و سریالهای آمریکایی با 17.3 درصد در رتبههای بعدی قرار دارند. همچنین 36.1 درصد از تلویزیون داخلی و 18.8 درصد از سایتهای اینترنتی برای دیدن فیلمها و سریالها استفاده میکنند.
وی اضافه کرد: در بین سبکهای موسیقی، پاپ ایرانی با 24.9 درصد محبوبترین سبک است و پس از آن موسیقی سنتی با 22.9 درصد، محلی با 14.8 درصد و راک و رپ ایرانی با 9.2 درصد قرار دارند. در کلاسهای آموزشی نیز کلاسهای ورزش با 38.6 درصد و کلاسهای قرآن و زبان انگلیسی با 25.9 درصد بیشترین فراوانی را دارند.
محمدزاده افزود: در زمینه سلامت و مدیریت بدن، 62.8 درصد از پاسخگویان همه وعدهها را با خانواده غذا میخورند و 36.8 درصد از تمرینات ورزشی برای تناسب اندام استفاده میکنند، لیزر موی زائد با 14.9 درصد بیشترین اقدام زیبایی است و پس از آن کاشت ناخن، مژه، مو و ابرو با 12.6 درصد و تتو با 12.5 درصد قرار دارند.
وی در خصوص بحث ازدواج و خانواده تصریح کرد: 70.2 درصد از متأهلها از ازدواج خود رضایت دارند و 49 درصد اهمیت حفظ بکارت دختران را بسیار زیاد میدانند. همچنین 33 درصد از پاسخگویان نظارت والدین بر رفتار فرزندان را زیاد و 40.5 درصد صمیمیت میان اعضای خانواده را زیاد ارزیابی کردهاند.
مجری طرح پیمایش ملی سبک زندگی ایرانیان بیان کرد: در فعالیتهای دینی، 32.8 درصد هر روز در عزاداریهای محرم و صفر شرکت کردهاند و 25 درصد اصلاً شرکت نکردهاند.
محمدزاده در خصوص پوشش و حجاب عنوان کرد: براساس این پیمایش، چادر با 13.8 درصد رایجترین پوشش زنان است و 46.5 درصد خود را باحجاب متوسط میدانند، بیشتر زنان معیار ساده و راحت بودن را برای پوشش انتخاب میکنند.
مجری طرح پیمایش ملی سبک زندگی ایرانیان بیان کرد: تحقیقات نشان میدهد مردم خراسان رضوی نگرش و تمایلشان به حجاب زیاد است و به طور کلی آمارها نشان میدهد نگرش به حجاب در خراسان رضوی به نسبت دیگر شهرها بیشتر است.
وی افزود: در حوزه کار و اقتصاد، 81 درصد شغل دوم ندارند و 33 درصد پول خود را پسانداز میکنند، همچنین 36 درصد لوازم و وسایل خود را به دلیل از مد افتادن تغییر نمیدهند.
مجری طرح پیمایش ملی سبک زندگی ایرانیان گفت: در زمینه مسکن، 87 درصد زندگی در خانه ویلایی را به آپارتمان ترجیح میدهند و 63 درصد مایل به زندگی در مجتمعهای مسکونی نیستند.
وی تصریح کرد: این پیمایش نشان میدهد که 91 درصد از پاسخگویان در منزل شخصی از مهمانان خود پذیرایی میکنند و مهمانان اصلی آنها خانواده، فامیل و آشنایان هستند.
گفتنی است: طرح پیمایش ملی سبک زندگی ایرانیان اطلاعات نگرش مردم ایران را مورد پژوهش قرار داده که این داده می تواند در هدایت و برنامهریزی برای کشور بسیار راهگشا باشد.
تسنیم