معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی از هدفگذاری ایجاد ۸۰ رشته مهارتی در آموزش و پرورش استثنایی خبر داد و گفت: تربیت حرفه ای و مهارتی ریلی است که باید تقویت شود.
به گزارش اعتمادساز، حجتالله الماسی در آیین افتتاح پایگاه تابستانی اوقات فراغت دانشآموزان بانیازهای ویژه در مشهد اظهار داشت: دانشآموزان بانیازهای ویژه دریایی از توانایی و قدرت الهی هستند که گرچه در یک بخش دارای محدودیت هستند اما نسبت به افرادی که دارای توانایی ظاهری هستند و فاقد معلولیتند نیز تواناترند و اثبات کرده اند که محدودیت مانع پیشرفت آنان در عرصه های مختلف علمی، ورزشی، فرهنگی و هنری نمیشود.
وی گفت: تلاش میکنیم هر برنامه آموزشی، پرورشی، تربیتی و مهارتی که برای دانش آموزان عادی پیش بینی میشود برای دانش آموزان با نیازهای ویژه هم در نظر گرفته شود که مصداق بارز آن را امروز با افتتاح پایگاه های غنی سازی اوقات فراغت و برگزاری مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش آموزان بانیازهای ویژه شاهد هستیم.
الماسی خاطرنشان کرد: در راستای تفاهمنامه سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با سازمان فنی حرفه ای، این دانش آموزان بر اساس استانداردهای مهارتی سازمان آموزش میببینند، ارزشیابی میشوند و مدارک معتبر فنی و حرفه ای را دریافت میکنند و میتوانند پس از فارغ التحصیلی به خودکفایی اقتصادی و اجتماعی برسند.
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به اینکه تربیت حرفه ای و مهارتی ریلی است که باید تقویت شود افزود: دغدغه بسیاری از خانواده ها آینده شغلی فرزندانشان است از این رو درصدد توسعه تعداد مدارس کاردانش خاص برآمدیم و تعداد رشتههای مهارتی را از 36 رشته به 38 رشته افزایش دادیم همچنین در حال مطالعه و برنامه ریزی در جهت توسعه رشتهها با مشارکت سازمان فنی و حرفه ای هستیم که تاکنون بر روی 80 رشته مهارتی هدفگذاری شده است و متناسب با شرایط و ویژگیهای استانها دانش آموزان بانیازهای ویژه نیز بتوانند به توانایی لازم در آن رشته مهارتی برسند و مدرک معتبر را دریافت کنند.
وی مشارکت خانوادهها را یکی دیگر از برنامه هایی عنوان کرد که در دستور کار سازمان آموزش و پرورش است و گفت: هم اکنون این مشارکت را در برنامه های مختلف خراسان رضوی شاهد هستیم و در همین راستا علاوه بر ارتقای رویکرد مهارت محوری در خانواده، آموزش توان بخشی به خانواده ها نیز پس از اتمام برنامه ملی سنجش توسط مراکز جامع سنجش استانها در سراسر کشور آغاز خواهد شد.
الماسی تصریح کرد: آنچه برای ما مهم است نداشتن نگاه محدودیت گرا به دانش آموزان بانیازهای ویژه است و باید تمام آنچه در مدارس عادی اتفاق میافتد برای دانش آموزان بانیازهای ویژه نیز فراهم شود چرا که این عادی سازی باعث میشود در کنار رشد مهارت اقتصادی و شغلی، دانش آموزان به مهارتهای اجتماعی هم دست یابند.
وی خاطرنشان کرد: معلمان مدارس استثنایی علاوه بر دانش و مهارت، در حرفه خود عشق و علاقه خاصی دارند و طبق فرمایش حصرت آقا که فرمودند دانش آموران را همچون فرزندان خود ببینید، مصداق عینی فرمایش حضرت آقا را در آموزش و پرورش استثنایی شاهد هستیم این معلمین در درجه اول نگاه مادر فرزندی به دانش آموزان دارند و در درجه دوم نگاه شاگرد معلمی و بدون شک این نگاه و توجه ویژه معلمین گرانقدر مورد عنایت و رحمت حضرت حق است.
اوقات فراغت زمینه ساز خودشکوفایی، مهارت آموزی دانش آموزان است
جواد روحانی، رئیس آموزشوپرورش استثنایی خراسان رضوی اظهارداشت: یکی از رسالتهای آموزش و پرورش استمرار فعالیتهای آموزشی و تربیتی است و در سند تحول بنیادین به ترببت تمام ساحتی اشاره شده است و رویکرد مدیران به تعلیم و تربیت باید رویکرد تربیت همهجانبه و متوازن باشد.
روحانی با تاکید بر اینکه تمام فعالیتهای پرورشی باید با عشق و علاقه باشد، گفت: پایگاههای تابستانی فضایی مملو از شوق و لذت بردن از اوقات فراغت برای دانشآموزان ایجاد میکند و با ایجاد این حس مثبت آنها نیز در خلق فردایی زیبا برای کشور تلاش خواهند کرد.
رئیس آموزش وپرورش استثنایی به شعار پایگاه های اوقات فراغت تابستان با عنوان «تربیت بدون توقف» اشاره و خاطرنشان کرد: فرآیند تربیت توقف پذیر نیست و دانش آموزان در پایگاه های تابستانی خدمات تربیتی دریافت میکنند و فعالیت این پایگاه ها با هدف استمرار و تداوم یادگیری دنبال میشود که این امر به کاهش آسیب های اجتماعی نیز کمک شایانی خواهد کرد.
این مقام مسئول بیان کرد: اوقات فراغت تابستانی فرصتی برای دانش آموزان است تا استعدادها و توانمندی های خود را در زمینه های مهارتی شکوفا کنند لذا برنامه ریزی صحیح و مفید برای آن حائز اهمیت است طوری که اگر در برنامه ریزی برای گذران اوقات فراغت دقت و توجه ویژه اعمال نشود ممکن است آسیبهای جبران ناپذیری به افراد بزند.
وی اظهارداشت:در راستای اوقات فراغت دانش آموزان طرح دانش افزا را با هدف توسعه پایدار فرصتهای شغلی مناسب در قالب باشگاه کسب و کار دانش آموزی و کمک به شکوفایی تواناییها و استعدادهای دانش آموزان برای زندگی مستقل طراحی کردیم.
روحانی با اشاره به اینکه طرح توانمندسازی دانش افزا به دنبال برقراری پیوندی فزاینده میان آموزش و اشتغال در همه گروههای دانش آموزان با نیازهای ویژهاست گفت: ایجاد شبکه همکاری میان مدارس، مراکز آموزشی فنی حرفهای، کارفرمایان و جامعه محلی از برنامههای این طرح است که در چهار نقطه شهر مشهد با هدف مهارت آموز آغاز خواهد شد و درپایگاه های دیگر اوقات فراغت نیز کلاس های دینی و ادبی، فرهنگی و هنری نیز برقرار است و بیش از 250 دانش آموز در 12 کلاس آموزشی شنا در گروه های مختلف معلولیت از امکانات مجموعه آبی باران با 12 مربی استفاده می کنند که تمامی این برنامه ها در راستای غنی سازی اوقات فراغت برنامه ریزی شده است.
رئیس آموزشوپرورش استثنایی خراسان رضوی لزوم تقویت و تثبیت مهارتهای آموخته شده دانش آموزان، ضرورت کسب مهارتهای جدید، آمادهسازی دانش آموزان برای سال تحصیلی جدید (ایجاد پل ارتباطی هدفمند بین پایههای تحصیلی)، استفاده بهینه از اوقات فراغت، تقویت انگیزه و اعتماد به نفس بواسطۀ مشارکت در کلاسهای آموزشی و مهارتی و ایجاد فرصتهای شغلی در آینده بواسطه حضور در طرح باشگاه کسب و کار دانش آموزی را از اهمیت و ضرورت اجرای طرح دانش افزا عنوان کرد.
گفتنی است در این برنامه کارگاه های خیاطی، رایانه و آشپزی در قالب طرح غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان بانیازهای ویژه در هنرستان همیاران صالحه افتتاح شد.
انعقاد تفاهم نامه همکاری بین اداره آموزش و پرورش استثنایی و اداره کل آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی
مراسم انعقاد تفاهم نامه همکاری بین اداره آموزش و پرورش استثنایی و اداره کل آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی با حضور الماسی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی و امیر دایی صراف مدیر کل آموزش فنی و حرفهای خراسان رضوی نیز در هنرستان همیاران صالحه برگزار شد.
این تفاهم نامه همکاری با هدف نیازسنجی، برنامهریزی، ساماندهی و اجرای دورههای آموزش مهارتی و ارزشیابی در حوزههای مربوطه ، استفاده از طرفیتها و امکانات علمی و اجرایی طرفین برای افزایش کیفیت دورههای آموزشی، استفاده از ظرفیتها و امکانات علمی و اجرایی طرفین برای افزایش کیفیت دورههای آموزشی، توانمندسازی حرفهای دانش آموزان با نیازهای ویژه و خانوادههای آنها، توانمندسازی مربیان مراکز فنی و حرفه ای ، آموزشگاه های آزاد و دبیران کارگاهی و هنرآموزان استثنایی، فرهنگسازی آموزشهای مهارتی در حوزه آموزش دانشاموزان با نیازهای ویژه، کشف استعدادهای حرفهای در میان گروههای هدف و ایجاد فرصت مناسب برای شکوفایی مهارتهای آنان، ایجاد مشارکت و همکاری های علمی، آموزشی و مهارتی چند جانبهی همافزا در جهت ارتقاء توان اشتغال پذیری دانشآموزان و هنرجویان با نیازهای ویژه و همچنین ارتقاء توانمندی هنرآموزان مدارس استثنایی منعقد شده است.
با توجه به محورهای تفاهم نامه، طرفین متعهد شدهاند که در راستای نیاز سنجی برنامه ریزی، ساماندهی و اجرای دوره های آموزش مهارتی، تدوین و بازنگری استانداردهای شغلی و شایستگیهای آموزش مهارتی آموزش استثنایی در سطوح مختلف مربوط به گروه های هدف همکاریهای دوطرفه داشته باشند.
با توجه به تفاهم نامه همکاری، طرفین قصد دارند که با استفاده از ظرفیتها و امکانات علمی و اجرایی خود، فرصت مناسبی را برای شکوفایی مهارتهای حرفه ای دانشآموزان با نیازهای ویژه فراهم کنند. همچنین، با اجرای برنامه های فرهنگ سازی، سعی خواهند کرد که نگرش عموم جامعه به این گروه از دانشآموزان را تغییر داده و آنها را به عنوان فرصت ساز و منبع تولید در جامعه شناسایی کنند.
تسنیم