خشکسالی‌های شدید تهدیدی جدی برای حضور پرندگان مهاجر در خراسان رضوی است

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل محیط زیست خراسان رضوی گفت:خشکسالی‌های شدید و دنباله دار تهدیدی برای حضور پرندگان مهاجر در استان محسوب می‌شود.

به گزارش اعتمادساز، جواد نباتی به مناسبت روز جهانی پرندگان مهاجر افزود: خشکسالی های شدید، دنباله دار وکاهش نزولات آسمانی فشارهای مضاعفی را بر زیست گونه های جانوری و همچنین کاهش تنوع زیستی گیاهی و تخریب‌های زیستگاهی ناشی از آن به همراه داشته است که این وضعیت در زیست پرندگان مهاجر تاثیر شفاف تری دارد.

وی اضافه کرد: با توجه به نقش اکولوژیکی انواع پرندگان مهاجر در خراسان رضوی برای شکار و شکارگری، کنترل آفات، بیماری‌ها و افزایش تنوع زیستی و نقش آنها در کمک به گسترش تنوع و پوشش گیاهی، حضور این گونه ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل محیط زیست خراسان رضوی با اشاره به تهدیدات متعددی که برای حضور و زیست این گونه‌ها در استان وجود دارد گفت: گسترش فعالیتهای دامداری و کشاورزی غیر اصولی و غیر علمی و گاه قدیمی به روز نشده است که باعث آسیب به منابع زیستی و سیمای سرزمینی و در نهایت آسیب به انواع زیستگاههای جانوران استان می شود.

نباتی افزود: گسترش افسار گسیخته فعالیتهای معدنی با اهداف صرفا سودمندانه بدون در نظر گرفتن نتایج ارزیابی ریسک چنین فعالیتهایی که در نهایت منجر به توسعه طلبی و گسترش تخریب انواع زیستگاههای این پرندگان می شود از دیگر تهدیدات است.

وی توسعه و گسترش افسار گسیخته راههای دسترسی به زیستگاههای امن در مناطق بکر و درست نخورده حیات وحش را با هدف ایجاد مسیرهای عشایری در مناطق استان و برداشت بی رویه منابع آب و عدم تعیین حقابه گونه های جانوری استان را از دیگر تهدیدات اعلام کرد.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل محیط زیست خراسان رضوی گفت: گسترش انواع آلودگی های محیطی از جمله ریزگردها، آلودگی هوای ناشی از مصرف بی رویه سوختهای فسیلی، آلودگی خاک به انواع مواد شیمیایی و غیر زیستی و نیز توسعه طرحهای گردشگری بدون توجه به مخاطرات کاهش تنوع زیستی ناشی از تصرف زیستگاههای حیات وحش و تخریب آنها از دیگر عوامل تهدید پرندگان مهاجر است.

نباتی افزود: مصرف بی رویه و افسارگسیخته انواع سموم و کودهای شیمیایی که باعث از بین رفتن بخش قابل توجهی از تنوع زیستی جانوری و گسترش روز افزون گونه های غیر بومی مهاجم و به شدت مهاجم شده است که باعث کاهش شدید تنوع جانوری در گونه های شاخص و مهم جانوری در استان می شود و می توان از آن به عنوان دیگر عوامل تهدید نام برد.

وی با اشاره به این که خراسان رضوی یکی از استانهای میزبان پرندگان مهاجر در فصل زمستان است اضافه کرد: با اجرای طرح سرشماری پرندگان مهاجر در سال گذشته تعداد پرندگان آبزی و کنار آبزی شمارش شده ۱۰ هزار و ۴۴۶ قطعه ثبت شد که یکی از مهمترین گونه های در خطر انقراض مهاجر استان که از آن می توان نام برد ” غازپیشانی سفید کوچک” است.

نباتی با بیان اینکه “درنا”ها نیز از گونه های خاص و مهم مهاجر در استان هستند اضافه کرد: خوشختانه تنوع زیادی از حضور پرندگان مهاجر به خراسان رضوی داریم.

وی با اشاره به فرصت‌های حضور پرندگان مهاجر به خراسان رضوی گفت: وسعت بالای سرزمینی به همراه تنوع مطلوب سرزمینی شامل مناطق جنگلی، دشتی، استپی، صخره ایی، تپه ماهوری ، کوهستانی، تالابها و برکه‌ها، رودخانه‌ها و سایر منابع آبی، بیابانها و مراتعی با تنوع بالای گیاهی، همگی فرصتهایی استثنایی برای ایجاد تنوع زیستی فوق العاده جانوری را در استان فراهم آورده است.

۲۰ درصد مساحت ۱۱۷ هزار و ۷۶۹ کیلومتر مربعی خراسان رضوی زیر پوشش اداره کل حفاظت محیط زیست قرار دارد، این اداره به ازای هر ۲۵ هزار هکتار یک محیط‌بان دارد و مساحت زیستگاههای این استان نیز ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار است.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید