رئیس اداره محیط زیست، سلامت و ایمنی شهرداری مشهد گفت: خودروهای دودزا ۳۲ برابر دیگر خودروها آلودگی تولید میکنند.
به گزارش اعتمادساز به نقل از پایگاه اطلاعرسانی شهرداری مشهد،محمد پذیرا در نشست تخصصی هوای پاک اظهارداشت: مشهد از لحاظ پایش آلایندگیهای هوای شهر پیشروست و در این موضوع شهرداری، هواشناسی و محیط زیست ید واحد هستند و برخلاف دیگر شهرها که چندین عدد برای کیفیت هوا منتشر میشود، در مشهد آلایندگیها با کیفیت بالا اندازهگیری و یک عدد به اطلاع مردم میرسد.
پذیرا خاطرنشان کرد: امروز 135 ایستگاه در شهر مشهد مشغول پایش آلایندگی و سایر پارامترهای زیست محیطی هستند، از کیفیت هوا و اشعه uv گرفته تا امواج الکترومغناطیس و صوت پایش میشود.
وی ادامه داد: گشتهای سمام هم نمونه موفق دیگری از همکاری شهرداری با اداره کل محیط زیست و پلیس راهور است که در آن با خودروهای دودزا برخورد قانونی میشود، چون هر خودروی دودزا 32 برابر دیگر خودروها آلودگی تولید میکند.
رئیس اداره محیط زیست، سلامت و ایمنی شهرداری مشهد اضافه کرد: با این کار توانستیم یک درصد از آلودگی هوای شهر را کاهش بدهیم که براساس استانداردهای جهانی این کار 80 میلیون دلار هزینه دارد ولی با 14 خودروی گشت این کار انجام شد، علاوه بر این، از فعالیت گشتهای سمام، دادههای پژوهشی به دست آمد که و با ارائه آنها اقدامات خوبی صورت گرفت، مثل اینکه سن معاینه فنی از پنج سال به سه سال کاهش پیدا کرد.
پذیرا یادآور شد: موضوع قابل توجه دیگر، افزایش 70 درصدی مصرف بنزین از سال 1392 تا 1402 است؛ به ازای هر هزار نفر در ایران 700 خودرو وجود دارد که تقریبا هفت برابر استاندارد جهانی است، این عوامل باعث شدهاند که در سالهای اخیر شاهد افزایش آلودگی هوا باشیم.
وی تاکیدکرد: نیاز است که قوانین مربوط به آلودگی هوا منطقهای نوشته شود و بخشی از عوارض هم تغییر کند، به طور مثال عوارض خودرو بر مبنای مصرف سوخت و آلایندگی گرفته شود.
پذیرا گفت: مشهد یکی از معدود کلان شهرهای کشور است که سراغ تدوین و نگارش سیاهه آلودگی هوا رفته است، اولین سیاهه آلودگی هوای شهر سال 97 منتشر و مبنای تصمیمگیری شد و از آنجایی که با گذشت زمان نیاز به اطلاعات بهروزتری داشتیم، این سیاهه به روز شد تا با اطلاعات جدیدتر به وضع قوانین برای شهر بپردازیم.
تسنیم