جاده‌ای که وعده‌ها پیرش کرد

سال و حتی ماهی نیست که مسئولان وزارتخانه‌ای تا محلی و نمایندگان دوره‌های مختلف در سفرهایشان به منطقه ترشیز یا به بهانه انتخابات‌ها وعده اتمام پروژه ۵۵ کیلومتری باند دوم محور کاشمر به شادمهر را نداده باشند، وعده‌هایی که حالا ۱۷ ساله شده و تنها کمتر از ۱۵ کیلومتر آن به بهره‌برداری رسیده است.

به گزارش اعتمادساز، شروع وعده‌ها برای این جاده که از سال ۱۳۸۴ و هم‌زمان با روی کار آمدن دولت نهم بود حالا به استاندار دولت سیزدهم رسیده است، هرچند وعده خردادماه سال گذشته یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان رضوی در خصوص بهره‌برداری ۴۰ کیلومتر باقی‌مانده از این جاده ۵۵ کیلومتری در هفته دولت امسال محقق نشد، اما بار دیگر در حاشیه همایش عفاف و حجاب امسال نیز وعده دیگری داده شد که بر اساس آن مقرر بود ۵ کیلومتر از ۲۰ کیلومتر قطعه دوم در هفته دولت امسال نیز زیر بار ترافیکی برود، ولی همان ۵ هزار متر هم محقق نشد و اکنون همه منتظر وعده‌های جدید دهه فجری هستند.

متأسفانه این وعده‌ها در حالی داده می‌شوند که هرماه چنین تصادف جرحی و منجر به فوت در این محور که به جاده مرگ شهرت یافته اتفاق می‌افتد.

۸ ماه گذشت فقط ۲.۵ میلیارد تومان

چون در بسیاری از بازدیدها، مسئولان پیمانکار پروژه را مقصر اصلی تأخیرها و عملی نشدن وعده‌هایشان اعلام می‌کنند به همین دلیل سراغ مدیر پروژه قطعه دوم محور کاشمر به شادمهر در خصوص دلایل تأخیر و وضعیت این جاده رفتیم گفت: پروژه قطعه دوم ۱۵ مهرماه سال ۱۳۹۸ آغاز شده است.

امیر سوری مبلغ قرارداد را حدود ۶۵ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: قطعه دوم از کیلومتر ۱۳.۵۰۰ تا ۳۳.۵۰۰ است که تاکنون حدود ۳۲ درصد پروژه انجام شده است.

وی انجام حدود ۵۰ درصد آبراه‌ها، ۳۰ تا ۴۰ درصد خاک‌ریزها، آرسی‌سی ۵ کیلومتر و آسفالت یک کیلومتر از مسیر را از جمله اقدامات انجام شده در این محور اعلام کرد.

مدیر پروژه قطعه دوم محور کاشمر به شادمهر همچنین خاطرنشان کرد: پل بزرگ محور با دهانه ۱۲ متر به طول ۳۶ متر در مرحله دال بتنی قرار دارد که قالب‌بندی به اتمام رسیده و آرماتوربندی نیز آغاز شده است.

وی از تأخیر در روند پیشرفت پروژه خبر داد و گفت: هرچند در لایحه قبلی تا ۲۰ آبان ماه تأخیر مجاز برای ما محاسبه کرده بودند اما برای بیشتر شدن طول قرارداد لایحه بعدی را به‌زودی ارائه خواهیم داد.

سوری عدم پرداخت‌های به‌موقع و نامنظم مالی از سوی دولت را مهم‌ترین دلیل تأخیر این پروژه برشمرد و افزود: هرچند بر اساس لیست پرداخت‌ها ۱۰ تا ۱۱ میلیارد تومان طلب داریم اما از ابتدای امسال حدود ۲.۵ میلیارد تومان در مردادماه پرداختی داشته‌اند که آن هم مربوط به مطالبات قبلی ما بوده است.

وی با بیان اینکه بر اساس قرارداد اولیه هر کیلومتر حدود ۲.۲ دهم میلیارد تومان هزینه دارد، بیان کرد: عملاً به دلیل عدم پرداخت‌های به‌موقع از سوی دولت هزینه‌ها بسیار افزایش‌یافته است.

مدیر پروژه قطعه دوم محور کاشمر به شادمهر با اشاره به اینکه در این پروژه فقط داریم ضرر مضاعف می‌کنیم، عنوان کرد: با توجه به پرداختی‌هایی که شاهد هستیم اصلاً نمی‌شود هیچ زمانی را تعیین کرد.

وی بیان کرد: هرچند قطعه دوم با قیمت سال ۱۳۹۸ و ۶۵ میلیارد تومان شروع شده است، اما میزان قرارداد قطعه بعدی همین محور که پارسال آغاز نموده بالغ‌بر ۳۰۰ میلیارد تومان با همان شرایط و طول پروژه قطعه دوم است.

سوری با بیان اینکه قرارداد قطعه سوم شش برابر بیشتر از قطعه دوم است، بیان کرد: اگر وضعیت به همین منوال باشد زمانی خواهد رسید که حتی اگر پولی هم بدهند کاری نمی‌توان انجام دهد.

وی با انتقاد از اینکه مسئولان نباید مقصر تأخیر پروژه را پیمانکار معرفی کنند، گفت: نمی‌شود که پولی ندهند و از سویی انتظار پیشرفت به‌موقع پروژه را داشته باشند تا کی می‌خواهیم بدون اعتبار کار کنیم.

مدیر پروژه قطعه دوم محور کاشمر به شادمهر با اشاره به اینکه از محل مطالبات جدید تاکنون هیچ دریافتی نداشته‌ایم، افزود: ما فقط در پرداخت‌ها است، عملاً هرچه تأخیر داشته باشند با زیان انباشته ما مواجه می‌شود.

هیچ مسئولی به وعده‌اش عمل نکرد

طی این ۱۷ سال وزیر و معاون و مدیرکل‌های بسیاری از دولت‌های مختلف پا به این جاده گذاشته‌اند و برای دل‌خوشی مردم وعده‌ و وعیدهایی داده‌اند که تاکنون بسیاری از آن‌ها عملی نشده است، این وضعیت نه‌ تنها صدای مردم بلکه حتی مسئولان محلی را هم درآورده است.

نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی پیشرفت پروژه محور کاشمر به شادمهر را مورد رضایت و مقبول مردم ندانست و گفت: اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی باید پیگیر و تخصیص اعتبارات مورد نیاز این جاده که از مصوبات سفر استانی ریاست جمهوری است باشد.

حجت‌الاسلام جواد نیک‌بین افزود: هرچند بودجه‌ای که برای این پروژه در ردیف بودجه‌های ملی گذاشته شد ۲۸ میلیارد تومان بود اما در سفر استانی نیز به ۴۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت.

وی اظهار کرد: متأسفانه برخلاف قول‌های استاندار خراسان رضوی، معاونت عمرانی استانداری و مدیرکل راه و شهرسازی تاکنون هیچ کدام به قول‌های داده شده‌شان در خصوص این جاده عمل نکردند.

نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بر اساس وعده استانداری خراسان رضوی قرار بود کل پروژه تا پایان امسال به اتمام برسد، اما نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه قرار بود ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر از قطعه دوم و سوم زیر بار ترافیکی برود که همان هم اتفاق نیفتاد.

وی تصریح کرد: هرچند ابنیه فنی قطعه سوم تا سه راهی شادمهر کار شده است ولی جا داشت مسئولان استانی بهتر پیگیر به سرانجام رساندن این پروژه بودند.

نیک‌بین افزود: امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۲ محور ۵۵ کیلومتری کاشمر به شادمهر به اتمام برسد، البته تاکنون به جز دو پل اصلی باقی ابنیه فنی و پل‌ها زده شده است.

وی همچنین در خصوص قطعه دوم بیان کرد: هرچند قطعه دوم جاده از سال ۱۳۹۷ آغاز شده ولی پیمانکار پروژه بسیار بدقول و کم کار است که در همین راستا مقرر شده فسخ پیمان اعلام و پروژه به پیمانکار جدید واگذار شود.

در حالی تاکنون از ۵۵ کیلومتر جاده فقط کمتر از ۱۵ کیلومتر آن دوبانده شده است که بر اساس قول‌ها و وعده‌های مسئولان قرار بود تا پایان سال ۱۴۰۲ قطعه دوم به طور کامل زیر بار ترافیکی برود.

قطعاً اگر وضعیت تزریق اعتبار و پیشرفت پروژه به همین منوال بخواهد باشد حتی به سال ۱۴۰۳ هم نمی‌شود امید داشت که این جاده به بهره‌برداری برسد.

متأسفانه تاکنون هیچ کدام از وعده‌های مسئولان برای زمان بهره‌برداری از قطعه دوم عملی نشده است، قابل‌پذیرش نیست که هر هفته چندین نفر در این جاده به دلیل بی‌توجهی برخی مسئولان جانشان را از دست بدهند.

درخواست مردم منطقه از استاندار و اداره راه و شهرسازی خراسان رضوی و به‌خصوص نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی این است که به‌جای وعده دادن و بازدیدهای بدون نتیجه از این پروژه‌ ناقص و زخم‌خورده، عزم خود را برای به سرانجام رساندن این جاده‌ پرخطر و تکمیل طرح دوبانده‌ کردن آن جزم نموده و مشکل دیرینه مردم این منطقه را یک‌بار برای همیشه رفع نمایند.

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید