خراسان رضوی سهم ۴۰ درصدی مدال‌آوری نابینایان در رقابت‌های پاراآسیایی را دارد

رییس هیات نابینایان و کم بینایان خراسان رضوی گفت: ورزشکاران نابینا و کم‌بینای خراسان رضوی با کسب ۱۱ مدال رنگارنگ در رقابت های پاراآسیایی هانگژو چین، ۴۰ درصد مدال‌های بخش نابینایان تیم های مختلف کشورمان را به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش اعتمادساز، محمود باقرزاده افزود: کسب این افتخارات بی سابقه نشان از ظرفیت بالای ورزشکاران نابینای خراسان رضوی دارد که با حداقل هزینه ها حاصل شده است.

وی با اشاره به رکورد شکنی شطرنج باز نابینای بانوی استان خراسان رضوی عنوان کرد: در این رقابت ها «ملیحه صفایی» موفق شد با کسب چهار مدال طلا در بخش تیمی و انفرادی از خود یک رکورد جدید به جای بگذارد و عنوان پر افتخارترین ورزشکار کاروان پاراآسیایی را به خود اختصاص دهد.

ماجرای بینا شدن ورزشکار نابینای خراسان رضوی در رقابت های هانگژو چه بود؟

در سومین روز مسابقات پاراآسیایی هانگژو چین «وحید جدی»، نماینده وزن ٧٣ کیلوگرم تیم ملی جودو ایران قبل از اینکه به روی «تاتامی» برود از سوی داوران و ناظران از مسابقات اخراج شد که دلیل این اخراج همان ابتدا از سوی رسانه ها بینا بودن این ورزشکار اعلام شد!

رییس هیات نابینایان و کم بینایان خراسان رضوی در پاسخ به این سوال به خبرنگار ایرنا گفت: اعلام خبر بینا بودن ورزشکار جودوکار توانیاب این استان فقط یک شایعه سازی و شیطنت رسانه های بین المللی بوده است، تا افتخارآفرینی های بی سابقه کاروان تیم توانیابان کشورمان را تحت تاثیر قرار دهد.

باقرزاده افزود: این که کاروان تیم ملی از ورزشکار سالم برای رقابت های پاراآسیایی بهره برده باشد، صحت ندارد. بلکه وحید جدی ورزشکار جودوکار ملی پوش خراسان رضوی، متاسفانه دوپینگ کرده بوده و علت اخراج وی از رقابت ها، بینا بودن نبوده بلکه فقط دوپینگ بوده است.

وی خاطر نشان کرد: در صحت سنجی معلولیت ورزشکاران حساسیت بسیار بالای وجود دارد و این ورزشکاران پس از چند مرحله، جواز حضور در رقابت های توانیابان را به دست می‌آورند و صرف اظهار نظر ورزشکار، مجوز حضور صادر نخواهد شد.

رییس هیات نابینایان و کم بینایان خراسان رضوی در خصوص بیانیه فدراسیون جودوی جمهوری اسلامی ایران در خصوص سالم بودن این ورزشکار هم بیان کرد: این بیانیه به دلیل خصومت این فدراسیون با برخی از مربیان تیم ملی جودو نابینایان و کم بینایان بوده است که اقدامی غیر حرفه ای بود.

وی در ادامه به این سوال که آیا این ورزشکار، تاکنون در رقابت های تیم ملی افراد سالم حضور داشته است یا خیر؟ گفت: بله این ورزشکار کم بینا تاکنون در رقابت های بین المللی تیم ملی جودو حضور داشته است، اما این موضوع دلیل بر بینایی کامل ورزشکار مذکور ندارد.

باقرزاده تصریح کرد: نمونه های دیگری از ورزشکاران کم بینا وجود دارد که با توجه به عضویت در تیم ملی نابینایان کشور، سابقه حضور در رقابت های ورزشکاران سالم را نیز دارند.

کاروان نابینایان و کم بینایان خراسان رضوی با ۱۱ ورزشکار و ۲ مربی در رشته های گلبال، شنا، دو و میدانی، جودو، شطرنج و فوتبال پنج نفره در رقابت های پاراآسیایی هانگژو چین شرکت کردند.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید