کشت پاییزه محصول استراتژیک «کلزا» در خواف خراسان رضوی آغاز شد

مدیر جهاد کشاورزی خواف گفت: کشت پاییزه محصول استراتژیک دانه روغنی «کلزا» در مزارع این شهرستان از امروز آغاز شد و تا نیمه اول مهرماه ادامه دارد.

به گزارش اعتمادساز، خالد فقیری افزود: کلزا به عنوان یک محصول استراتژیک علاوه بر نقش مهم آن در افزایش تولید و کاهش وابستگی به واردات دانه‌های روغنی، بهترین گزینه جهت تناوب زراعی غلات در جهت کاهش علف‌های هرز و بیماری‌های گیاهی می باشد و می‌تواند نقش مهمی در حاصلخیزی خاک و مدیریت منابع آبی ایفا کند.

وی بهترین زمان کشت این دانه روغنی با توجه به اقلیم شهرستان خواف را از اواخر شهریور ماه تا نیمه مهرماه عنوان و اظهار کرد: کاشت بهینه، افزایش عملکرد در واحد سطح، تسهیل مبارزه با علف‌های هرز، جلوگیری از سرمازدگی و در نهایت رسیدن به عملکرد مطلوب از جمله مزایای رعایت تاریخ کاشت کلزا است.
فقیری خاطر نشان کرد: خاک بستر کشت دانه روغنی کلزا باید نرم و بدون کلوخ باشد و بذر این کشت در عمق ۲ سانتی متری خاک کشت می‌شود که از نکات بسیار مهم در کشت کلزا ۲ نوبت آبیاری زمین پس از کشت می باشد.

وی مهمترین ارقام دانه روغنی کلزا در شهرستان خواف را «هایولا، هامان وروهان» دانست و گفت: هر ساله مزارع بخش سلامی و مرکزی بیشترین سطح زیر کشت این محصول را به خود اختصاص می دهند.

۵۱۹۰ هکتار اراضی پسته

مدیر جهاد کشاورزی خواف با اشاره به برداشت پسته از اواخر مردادماه تا اواخر شهریورماه از سطح پنج هزار و ۱۹۰ هکتار زمینهای زیر کشت شهرستان خواف تصریح کرد: از این میزان سه هزار و ۷۱۰ هکتار بارور و یک هزار و ۴۸۰ هکتار به صورت نهال است.

وی ابراز امیدواری کرد: حدود چهار هزار تن پسته خشک در شهرستان خواف طی امسال برداشت و روانه بازار مصرف شود.

فقیری مهمترین ارقام پسته خواف را به ترتیب شامل « فندقی بادامی، احمد آقایی ، سفید و کله قوچی» ذکر کرد و گفت: تغذیه به موقع با کودهای ماکرو و میکرو، مبارزه با عوامل خسارت زا به ویژه «پسیل و پروانه کرمانیا» و برگزاری کلاس‌های آموزشی و ترویجی نقش مهمی در افزایش عملکرد و تولید محصول مرغوب و سالم پسته در این شهرستان است.

شهرستان خواف با ۲۰ هزار هکتار کشتزار آبی، ۳۶۰ هزار راس دام و ۱۴ هزار بهره بردار بخش کشاورزی سالانه ۱۶۰ هزار تن محصولات زراعی، باغی و دامی تولید می کند.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید