برپایی ۶ موکب در اطراف حرم مطهر رضوی برای اسکان شبانه ۱۰ هزار زائر بی‌سرپناه

برپایی ۶ موکب در اطراف حرم مطهر رضوی با ظرفیت اسکان ۱۰هزار نفر، تنها یکی از خدمات بنیاد کرامت رضوی به زائران دهه آخر صفر است که در قالب طرح «دارالکرامه» اجرایی شده است.

به گزارش اعتمادساز، اسکان زائران دهه آخر صفر همواره یکی از اصلی‌ترین نیازهای این ایام بوده و هست؛ به ویژه آنکه بسیاری از زائران این نیازمند حمایت در تامین محل اسکان شبانه هستند و بیش از همه، به خادمان امام چشم امید دارند.

اگر چه آستان قدس رضوی مسئولیت مستقیمی در این زمینه ندارد و دستگاه‌های اجرایی متولی عهده‌دار تامین این نیاز هستند، اما این آستان برای کاهش این مشکل زائران پای کار آمده و همه ظرفیت‌های خود را در اختیار گذاشته است. از جمله اقدامات بنیاد کرامت رضوی در این زمینه، اجرای طرح دارالکرامه و برپایی شش موکب اسکان در حریم حرم رضوی است تا زائرانی که فاقد محل اسکان هستند در پناه امام و خادمان ایشان باشند.

چهارمین سال خدمت

معاون خدمات اجتماعی بنیاد کرامت رضوی درباره طرح دارالکرامه به آستان نیوز گفت: با فرارسیدن ایام سوگواری دهه آخر صفر و پیش‌بینی ورود حجم عظیم زائران به مشهدالرضا(ع)، دارالکرامه رضوی برای چهارمین سال اقدام به ساماندهی ظرفیت اسکان و اقامت برای آن دسته از زائرانی کرده که در روزهای تشرف، محلی را برای اقامت شبانه پیدا نکرده‌اند.

رئیسیان‌زاده ادامه داد: همچون ایام اربعین که زائران خود را به کربلای معلی می‌رسانند و به کرامت موکب‎داران عراقی برای اطعام و اسکان امیدوارند، همه‌ساله در مشهدالرضا(ع) هم زائرانی به حرم مطهر رضوی مشرف می‌شوند که برنامه چندروزه برای سفر به شهر امام هشتم دارند اما پیش‌بینی خاصی برای اسکان خانواده خود نکرده‌اند.

وی افزود: برای مدیریت این شرایط، گروهی از 40خادمیار رضوی تشکیل داده‌ایم که در نقاط مختلف از جمله پارک‌ها و خیابان‌های اطراف حرم گشت‌زنی دارند و زائرانی را که در فضای آزاد چادر زده یا داخل خودروها خوابیده‌اند، به موکب‌های اسکان هدایت می‌کنند.

6 موکب، 10هزار ظرفیت اسکان

جعفر رئیسیان‌زاده افزود: شش موکب محوری به‌عنوان دارالکرامه رضوی به زائران دهه آخر صفر امسال خدمت‌رسانی می‌کنند و در مجموع بیش از 10 هزار ظرفیت اسکان مفروش و مسقف براساس سرانه استاندارد اسکان برای پذیرایی از عاشقان امام هشتم(ع) آماده شده است.

اسکان، پذیرایی و خدمات فرهنگی

معاون خدمات اجتماعی بنیاد کرامت رضوی تصریح کرد: این فضای اقامتی بیشتر حالت اسکان اضطراری دارد اما خدمات مختلفی از پذیرایی در نوبت صبحانه، ناهار و شام گرفته تا اجرای طرح‌های فرهنگی، میزهای مشاوره و غرفه‌های بازی کودک تدارک دیده شده که در موکب‌ها اجرا می‌شود.

رئیسیان‌زاده تأکید کرد: ظرفیت پذیرایی موکب‌ها به‌تدریج کامل‌تر می‌شود و با اعلام آمادگی کانون‌های خدمت رضوی در استان‌ها، خدمات متنوع‌تری طراحی و ارائه خواهد شد. به‌طور مثال، بوشهری‌ها پای کار آمده‌اند و ماشین‌های لباسشویی و اتوبخارهایی برای تنظیف لباس زائران در موکب‌ها مستقر کرده‌اند.

به کارگیری تمام ظرفیت شهرداری برای میزبانی شایسته از زائران

محمدرضا قلندر شریف، شهردار مشهد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهارداشت: تمامی امکانات شهرداری را در تمامی حوزه‌های مربوطه به کار گرفتیم که میزبانی و استقبالی شایسته از زائران داشته باشیم.

وی افزود: در حوزه حمل و نقل کلیه امکانات به ویژه اتوبوسرانی آماده باش هستند و طی 3 روز پایانی ماه صفر اتوبوس‌های منتهی به حرم مطهر رضوی و خطوط 1و2 قطار شهری رایگان خواهد بود کما اینکه ساعت کاری آنان به ویژه خطوط منتهی به حرم مطهر رضوی افزایش یافته است.

شهردار مشهد ادامه داد: همچنین تاکسیرانی در اطراف حرم مطهر رضوی به طور ویژه سرویس دهی می‌کنند و برخی به طور صلواتی خدمات ارائه می‌کنند. ضمن اینکه در تمامی حوزه نظارت‌های ویژه وجود دارد و پویش هر محله یک زائرسرا را امسال پررنگ‌تر خواهیم داشت.

قلندر شریف با تاکید بر اینکه در حوزه اسکان اقدامات مناسبی انجام شده است، بیان کرد: در حوزه خدمات شهری تمام ظرفیت خودرا به کار گرفته‌ایم و در حوزه فرهنگی، فضاآرایی شهری، ایستگاه‌های صلواتی با همکاری هیئات مذهبی، مساجد و مردم همکاری مناسبی صورت گرفته است.

وی از برپایی 8 ایستگاه استقبال از زائر در مبادی ورودی شهر خبر داد و گفت: در 5 محور برای زائران پیاده و 3 محور برای زائران سواره ایستگاه استقبال از زائر برپا شده است. همکاران ما در شهرداری مشهد برای این ایام اقدامت خوبی را پیش‌بینی واجرا کرده اند و ما با افتخار میزبان زائران آقا امام رضا (ع) هستیم.

شهردار مشهد در نهایت با اشاره به پویش نائب الزیاره، عنوان کرد: قرار زیارت برای کمک به حاشیه شهر برنامه ریزی شده تا عزیزان را برای زیارت منتقل کنند. در اکران شهری تمام بیلبورد‌های سطح شهر در اختیار اکران های دهه پایانی ماه صفر است. علاوه بر 137، شماره 05137045 نیز در خدمت زائران است. 18 پایگاه به صورت 24ساعته برای راهنمای زائران در اطراف حرم مطهر رضوی و مبادی ورودی شهر مستقر است.

سرویس‌دهی رایگان قطارشهری مشهد در سه روز پایانی ماه صفر

مدیرعامل شرکت بهره برداری قطارشهری مشهد نیز به خبرنگار تسنیم گفت: خطوط 1 و 2 قطار شهری از روز رحلت پیامبر گرامی اسلام(ص) تا روز شهادت امام رضا(ع) به صورت رایگان به زائران خدمت رسانی خواهد داشت.

مجتبی زمانیان واحدی افزود: میزان سرویس دهی در روز و شب رحلت پیامبر اکرم(ص) و روز و شب شهادت امام رضا(ع) دو ساعت افزایش خواهد داشت.

وی افزود: سرویس دهی خطوط 1 و 2 قطارشهری مشهد در روزهای عادی تعطیل از ساعت 7 صبح شروع می شود اما ساعت خدمت رسانی قطارشهری مصادف با شب رحلت پیامبر اکرم (ص) و شهادت حضرت امام حسن مجتبی (ع) تا پایان ماه صفر از ساعت 6 صبح آغاز می شود و تا 23 ادامه خواهد داشت.

زمانیان واحدی تاکید کرد: با توجه به درخواست مسافران و استقبال زائران، شرکت بهره برداری قطار شهری آمادگی افزایش خدمت رسانی تا ساعت 24 را در این ایام دارد.

کاهش 2 دقیقه ای سرفاصله زمانی خطوط 1 و 2

مدیرعامل شرکت بهره برداری قطارشهری مشهد بیان کرد: سرفاصله زمانی خط 1 و 2 نیز در روز و شب رحلت پیامبر اکرم(ص) و شهادت امام رضا (ع )‌ 2 دقیقه کاهش می‌یابد؛ فاصله زمانی خط 1 از 7 دقیقه به 5 و خط 2 از 10 دقیقه به 8 دقیقه خواهد رسید.

وی خدمات فرهنگی به زائران را از دیگر اقدامات مدیریت قطار شهری عنوان کرد و افزود: نمایشگاه هنری با عنوان «مترو گالری» که به صورت ثابت در ایستگاه شهید کاوه در مناسبت های ملی مذهبی برپا می شود در دهه پایانی صفر نیز با موضوعات حرم امام رضا(ع) و زیارت در معرض دید مسافران قرار می گیرد.

زمانیان بیان کرد: فضا آرایی و سیاه پوش کردن در ایستگاه های غدیر و شریعتی، اکران تصاویر و کلیپ های مناسبتی از مانیتورهای ناوگان و ایستگاه ها از دیگر اقدامات فرهنگی در ایام دهه پایانی صفر است. اکران تصاویر زنده از حرم مطهر رضوی(ع) و راه اندازی چایخانه صلواتی در دو ایستگاه غدیر و شریعتی را نیز در برنامه های فرهنگی قطار شهری خواهیم داشت.

ارسال 100 اثر به پویش مردمی «قدمت بر چشم»

رئیس اداره فرهنگ میزبانی سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد نیز اظهارداشت: 100 اثر به پویش مردمی «قدمت بر چشم» که با هدف ثبت تجربه های میزبانی از زائران امام مهربانی ها راه اندازی شده، ارسال شد.

سلمان آل حسن عنوان کرد: پویش «قدمت بر چشم» در 6 محور حمل و نقل، اسکان زائر، خدمات رفاهی، اطعام، درمان و فرهنگی طراحی شده است تا مخاطبان آثار خود را به صورت مکتوب و در قالب داستان و عکس به این جشنواره مردمی ارسال کنند.

وی هدف از اجرای این پویش را در دهه پایانی ماه صفر توجه به فرهنگ میزبانی عنوان کرد و افزود: قطعا خدمت رسانی به زائران توسط مردم دارای ابعاد مختلف اجتماعی و فرهنگی است که می تواند باعث نهادینه کردن فرهنگ میزبانی در سطوح مختلف اجتماعی شود و پویش «قدمت بر چشم» نیز با هدف انتشار و رسانه ای کردن لحظات زیبای خدمت رسانی به زائران صورت گرفته است.

آل حسن بیان کرد: تا کنون 100 اثر متنی به دبیرخانه پویش مردمی «قدمت بر چشم» ارسال شده که 29 داستان آن غیر تکراری بوده و 5 اثر قابلیت تبدیل آنها به آثار رسانه ای است که در قالب فیلم کوتاه و سینمایی، کتاب خاطرات و انتشار ویدئوها و عکس نوشته در شبکه های اجتماعی بعد از اجرای فرایندهای تولید محتوا به مرحله اجرا خواهد رسید.

رئیس اداره فرهنگ میزبانی سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد تصریح کرد: نگاه ما به این پویش کشوری و بین المللی است و محدودیتی در حوزه مخاطب نداریم. همچنان که برخی آثار ارسالی از کشورهای دیگر بوده اما برای قدم اول سعی کردیم تمرکز را بر مشهد بگذاریم.

آل حسن تاکید کرد: پویش «قدمت بر چشم» با مشارکت بیش از 100 تشکل مردمی و سازمان های فرهنگی مرتبط راه اندازی شده است. علاقمندان می توانند برای شرکت در این پویش عدد 48 را به سامانه 1000108 ارسال کنند.

وی گفت: در صورت مشارکت بالای زائران، آثار ارسالی در دو روز پایانی دهه آخر صفر اکران خواهد شد در غیر اینصورت، این پویش ادامه خواهد داشت و سال آینده به نمایش عموم درخواهد آمد.

تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید