مقام مسئول در سازمان راهداری گفت: پیش از این امکان خرید دقیقه 90 و لحظه آخری برای بلیت هواپیما و بلیت قطار وجود نداشت و امروز با توجه به کمبود ناوگان و از سوی دیگر افزایش تقاضا، دیگر این امکان وجود ندارد که هموطنان و مسافران در دقایق آخر بخواهند نسبت به خرید بلیت اتوبوس اقدام کنند.
داریوش باقرجوان در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره با بیان اینکه امکان فروش اینترنتی بلیت اتوبوس حذف نشده و در تمام مسیرهایی که ظرفیت تکمیل نشده هم امکان فروش اینترنتی و هم امکان فروش حضوری وجود دارد، اظهار داشت: اگر بلیت به فروش نمیرسد به معنای عدم عرضه نیست بلکه ظرفیت تکمیل شده و بلیتها به فروش رفتهاند و سرویسها تکمیل شدهاند. البته امسال لیست انتظار راهاندازی شده که افراد میتوانند در خواست خود و اطلاعات تماس را ثبت کنند و در صورت انجام سرویس فوقالعاده به این افراد اطلاع داده میشود.
وی با تاکید براینکه دیگر امکان سفرهای لحظهای با اتوبوس برای ایام پیک و پرتقاضا وجود ندارد، گفت: در حال حاضر ظرفیت ناوگان اتوبوسی به 7 هزار و 500 دستکاه اتوبوس رسیده در حالی که در سالهای گذشته این عدد بیشتر بود و ظرفیت ناوگان بیشتر 14 هزار دستگاه اتوبوس میرسید. در این مدت اتوبوسها رفته رفته به اورهال نیاز پیدا کردند و رانندگان و مالکان هم توان اورهال را نداشتند.
مدیرکل حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای تاکید کرد: پیش از این امکان خرید دقیقه 90 و لحظه آخری برای بلیت هواپیما و بلیت قطار وجود نداشت و امروز با توجه به کمبود ناوگان و از سوی دیگر افزایش تقاضا دیگر این امکان وجود ندارد که هموطنان و مسافران در دقایق آخر بخواهند نسبت به خرید بلیت اتوبوس اقدام کنند.
باقرجوان با بیان اینکه در بخش حمل و نقل عمومی جادهای هم تقاضا از عرضه پیشی گرفتهاست، گفت: تنها روز گذشته 4 هزار نفر در سطح کشور تردد داشتند که نسبت به سال گذشته 17 درصد افزایش پیدا کرده است.
وی با تاکید بر اینکه به هیچ وجه بلیت اتوبوس برا ایام نوروز افزایش پیدا نمیکند و هر میزان افزایش قیمت بلیت تخلف است، افزود: هر چند امسال هم مانند سالهای گذشته اتوبوسها یکسرخالی تردد دارند اما قرار نیست مانند سالهای گذشته بابت این تردد یکسرخالی افزایش قیمتی در بلیت اتوبوس اعمال شود و رانندگان و مالکان اتوبوس متضرر میشوند اما فعلا امکان جبران این زیان وجود ندارد.
مدیرکل حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با تاکید بر اینکه عدم صدور بلیت برای مسافران و پرداخت وجه در داخل اتوبوس از طریق کارتخوان تخلف محرز است، گفت: دریافت وجه از مسافران در داخل اتوبوس و عدم صدور بلیت تخلف است و درباره احتمال انجام این تخلف به مدیران استانی اطلاع دادهایم و مدیران استانی مسئول کنترل هستند و اگر برخوردها مطابق با قانون انجام نشود، مدیران زیر سوال میروند.
باقرجوان ادامه داد: نمایندگان سازمان راهداری و بازرسان در تمام ترمینالهای مسافری حضور دارند و نظارت دقیق بر روی موضوع دارند و نظارتها هیچ اغماضی پذیرفته نیست.