رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: فقدان یک نگاه عمیق به ظرفیتهای بخش گردشگری در کشور و ضعف جدی در تعریف و اجرای برنامههای عملیاتی برای این صنعت باعث شده تا به رغم مزیت های فراوان از منافع بخش گردشگری، سهمی درخوری، عاید اقتصاد کشورمان نشود.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «غلامحسین شافعی» که در جمع اعضای کمیسیون گردشگری و فعالان این صنعت در اتاق مشهد سخن می گفت، متذکر شد: عرصه سیاستگذاری کشورمان عمدتا صنعت گردشگری را یک ظرفیت تزئینی تلقی می کند و آن را یک پتانسیل عمیق برای کمک به توسعه و تعالی اقتصاد نمیداند. این امر باعث شده تا سهم و نقشی که گردشگری در توسعه اقتصادی بسیاری از کشورهای جهان ایفا نموده، برای ایران محقق نشود.
او با انتقاد از مهجور ماندن بخش گردشگری کشور در سیاستهای حمایتی دولتها، عنوان کرد: یک مصداق این بحث را میتوان در بودجه 1401 مشاهده نمود. از طرفی، اگر فعالان این صنعت، امروز به رویههای قانونی، بروکراسی اداری، ضعف زیرساختها و عدم حمایتها منتقد هستند، بخشی از آن متوجه همین نگاه غلط به این بخش است.
شافعی بار دیگر تاکید کرد: گردشگری را علاوه بر رویکردهای اقتصادی باید یک فرصت مغتنم برای تبادل فرهنگی تلقی کنیم، نه آنکه به چشم تهاجم فرهنگی تفسیرش نماییم. قطعا تا زمانی که این جنس نگرشها اصلاح نشوند بسیاری از مسائل خرد، حل و فصل نخواهند شد.
این عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری کشور، یک دغدغه شاخص دیگر فعالان صنعت گردشگری را نبود یک متولی واحد در این بخش و پاسکاری مسئولیتها در رسیدگی و حل مشکلات آن، عنوان کرد و گفت: البته چالشهایی از این دست به همه بخشهای اقتصادی قابل تعمیم است. مسئولیتهایی به اقتضای شرایط، میان افراد و دستگاهها توزیع میشود اما آن فرد یا نهادی که باید پاسخگوی غایی مسائل باشد، مشخص نمیگردد و نتیجه آن است که بخش خصوصی در روند مطالبهگری مستمرا میان نهادهای متولی پاس میخورد. این مسئله یکی از بزرگترین چالشهای فضای کسب و کار کشور به شمار میآید.
او با تاکید بر اینکه زیرساختهای کشور برای توسعه صنعت گردشگری، به قواره ظرفیتها و پتانسیلهای موجود در این بخش فراهم نیست؛ خاطر نشان کرد: در حوزه گردشگری سلامت، مزیتهای فراوانی داریم، از پزشکان و کادر درمان ماهر و توانمند تا هزینههای مقبول در قیاس با دیگر سیستمهای درمانی جهان، اما چطور میتوان ایران را به عنوان یک مقصد ایدهآل برای گردشگری سلامت تبلیغ کرد در حالی که آلودگی هوا، محصولات غذایی و کشاورزی بعضا فاقد استاندارد، حمل و نقل فرسوده و… چالشهایی برای سلامت مردم همین کشور به شمار میآیند. همه این مسائل میتواند نگرش بیرونی را نسبت به کیفیت و حتی پتانسیل گردشگری کشورمان، تحتالشعاع قرار دهد. با این اوصاف باید بپذیریم که زیرساختهای ما همپای ظرفیتهایمان توسعه نیافتهاند و همین خود یک چالش خلق میکند.
شافعی تاکید کرد: در بخش گردشگری سلامت، همواره دغدغه جولان دلالان و سودجویان وجود داشته اما خوشحالیم که امروز تشکلهای حرفهای به این حوزه ورود کرده و تلاش دارند تا فضای موجود در این بخش را ساماندهی نموده و قانونمند سازند.
او با اشاره به رویکرد مثبت وزارت امور خارجه و همراهی این نهاد در مشارکت طلبی از بخش خصوصی، از تشکیل کمیته مشترکی با حضور نمایندگان وزارتخانههای امور خارجه، صمت و اتاق ایران خبر داد و بستر مذکور را فرصتی برای طرح مشکلات و چارهجویی از آنها در کمترین زمان ممکن، عنوان کرد.
رئیس پارلمان بخش خصوصی ایران، همچنین از کمیسیون گردشگری اتاق مشهد خواست تا مشکلات شاخص فعالان این حوزه را احصاء نموده و از مسیر شورای گفتگو و توان اتاق ایران آنها، در سطح ملی بهره بگیرند.
شافعی در پایان خاطر نشان کرد: صنعت گردشگری یک ظرفیت شاخص برای ما به شمار میآید تا آن نگرشهای غلطی که محصول جوسازیهای رسانهای است را در سطح بینالمللی، اصلاح کنیم. اغلب گردشگرانی که به کشورمان سفر میکنند، در تعامل با این جامعه ایرانی، تجربه بسیاری متفاوتی در قیاس با ذهنیتهای پیشین خود دارند و آن را به هموطنان خود نیز منتقل میکنند. از این حیث باید هر گردشگر را یک سفیر فرهنگی تلقی کنیم و این پتانسیل ارزشمند را مغتنم بدانیم.
*نبود مدیریت یکپارچه چالش عمده در حوزه گردشگری سلامت است
رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این جلسه گفت: نبود مدیریت یکپارچه چالش عمده در حوزه گردشگری سلامت به شمار می آید و فعالان این حوزه در خلاء چنین ضرورتی، میان نهادهای مختلف پاس می خورند و پیگیری ها عمدتا با صرف زمان زیاد و نتیجه اندک همراه است.
علی اکبر علیزاده قناد اظهار کرد: عدم هماهنگی بین وزارت بهداشت و وزارت میراث فرهنگی باعث شده تا افرادی که در بخش گردشگری سلامت به مدد اخذ مجوزها، فعالیت قانونی دارند در قیاس با سودجویان، مشکلات بیشتری را تجربه کنند.
او تعالی صنعت گردشگری را در گرو تبلیغات و بازاریابی و جذب توریست دانست و عنوان کرد: باید رسانه های دولتی و سفارتخانه های ما در اقصی نقاط جهان به این مهم کمک کنند و ظرفیت های گردشگری ایران را معرفی نمایند.
وی ادامه داد: در حال حاضر علی رغم کیفیت بالای خدمات پزشکی در ایران، درآمد و هزینه های این خدمات برای گردشگران خارجی ارزان است و این موضوع به واسطه تبلیغات ضعیف در این بخش می باشد که باعث شده تا جایگاه ما در بازار منطقه در قواره داشتههایمان نباشد.
رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان رضوی با بیان اینکه اردن و دبی رقبای ما در این حوزه در بازار منطقه محسوب می شوند، خاطرنشان کرد: علی رغم وجود حدود هزار بیمارستان خصوصی در کشور، طبق آمار نظام پزشکی درآمد گردشگری سلامت برای ایران تنها حدود یک میلیارد دلار در سال بوده و این در حالی است که اردن با داشتن فقط 80 بیمارستان خصوصی و دولتی، درآمد خود را به حدود 4 میلیارد دلار در سال ارتقا داده است. در دوبی نیز با ایجاد شهرکهای سلامت، بحث جذب گردشگر این حوزه به صورت جدی پیگیری می شود و حتی از پزشکان و کادر درمان ایرانی نیز با پرداخت حقوق بالا و تسهیلات خوب، دعوت به عمل می آید تا در این مراکز مشغول به کار شوند.
قناد خاطرنشان کرد: گردشگری سلامت صنعت پردرآمدی است، چرا که هر مسافر حدود 5 تا 15 هزار دلار در کشور مقصد هزینه می کند و این مبلغ در ایران به طور میانگین حدود 2 هزار دلار است که بخش عمده آن مربوط به خدمات هتلینگ و ایاب و ذهاب می شود.
رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان رضوی عنوان کرد: متاسفانه زیرساخت های تفریحی برای گردشگری سلامت در کشور ما مهیا نیست که باید برای این حوزه تدبیری اندیشید.
وی تصریح کرد: کشورهای عراق، افغانستان، آذربایجان، پاکستان، عمان، بحرین کویت، ترکمنستان و هند، بهترین گزینه ها برای برنامه هدف گردشگری سلامت ایران هستند. از این میان، افغانستان و عراق بیشترین گردشگران سلامت کشور ما را تشکیل می دهند.
*آماده هستیم تا ظرفیت رایزنان سلامت را در سفارتخانه های ایران فعال کنیم
محمد بهشتی منفرد، رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شرق کشور نیز در این جمع عنوان کرد: تاکنون جلسات مختلفی با وزرای گردشگری و بهداشت و درمان برگزار شده است و حمایت های ویژه ای در حوزه های گردشگری سلامتی و زیارتی در دستور کار قرار دارد. امیدواریم در آینده نزدیک نتایج برگزاری چنین جلساتی را در بخش های عملیاتی شاهد باشیم.
وی ادامه داد: سفر رئیس جمهوری ایران به تاجیکستان و ترکمنستان باعث شد تا مباحث کاربردی خوبی با همسایگانمان مطرح شود و قطعا بیشترین بهره برداری را از اثرات این سفرها، استان خراسان رضوی کسب خواهد کرد.
وی تصریح کرد: طی دو سال گذشته به دلیل شیوع کرونا با کاهش ورود گردشگر به کشور و استان مواجه بودیم و امیدواریم در آینده با کاهش این موج همه گیری، دوباره رونق گردشگری را در شاخه های مختلف آن برای خراسان رضوی و مشهد شاهد باشیم.
بهشتی منفرد بیان کرد: رویکرد وزارت خارجه به عنوان دستگاه سیاست خارجی در دوره فعلی تنها متمرکز بر مباحث سیاست خارجی نبوده و تعاملات اقتصادی نیز به جد در اولویت ما قرار دارد و در حد توان و اختیارات خود نیز به این موضوع کمک می کنیم.
وی با اشاره به اینکه پرواز کراچی_ مشهد و لاهور_ مشهد را هفته دیگر شاهد خواهیم بود، عنوان کرد: پرواز از عمان به مشهد نیز از مطالبات به حق بخش خصوصی بوده که تلاش داریم آن را با مقامات عمانی مطرح کنیم و در این حوزه آمادگی لازم از سوی ایران فراهم است.
بهشتی منفرد اظهار کرد: وزارت امور خارجه هیچ گونه محدودیتی را برای توسعه گردشگری ایجاد نخواهد کرد و تا حد امکان به توسعه این ظرفیت کمک می نماید. آماده هستیم تا در بحث استقرار رایزنان سلامت در سفارتخانه های ایران، همکاری لازم را به عمل آوریم.
وی خاطر نشان کرد: نمایندگان بخش خصوصی در کشورهای هدف باید تبلیغات لازم را جهت شناسایی و معرفی جاذبه های گردشگری داشته باشند. بخش خصوصی مطالبات خود را به صورت مکتوب به وزارت خارجه اعلام کند، این مجموعه نیز تا حصول نتیجه قطعی، پیگیر موارد مذکور خواهد بود. لذا آمادگی همکاری کامل خود را با بخش خصوصی در حوزه گردشگری اعلام می کنیم.
*درخواست برای تسهیلگری در صدور روادید گردشگری سلامت
در بخش دیگری از این نشست، مژگان ثابت تیموری، نایب رئیس کمیسیون گردشگری خراسان رضوی به ایراد سخن پرداخت و تصریح کرد: بدنه این کمیسیون از صنوف مختلفی که هر کدام به نوعی با این حوزه در ارتباط هستند، تشکیل شده است و یکی از کمیته های فعال آن نیز در حوزه گردشگری سلامت می باشد که توانسته ظرفیت های خوبی را عملیاتی کند.
وی ادامه داد: دغدغه ما صرفا بر جذب گردشگر در حوزه سلامت و خدمات پزشکی نیست، بلکه دوره نقاهت پس از درمان های پزشکی از مهم ترین موضوعاتی می باشد که باید مدنظر قرار بگیرد و پتانسیل ها و زیرساخت های کافی برای آن فراهم شود.
این عضو پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی یادآور شد: این پژوهشکده مطالعاتی جدی در حوزه گردشگری سلامت داشته و از میان مولفه های مختلف، بحث ورود به بازاریابی گردشگری سلامت را یک ضرورت برای رشد آن می داند.
وی تصریح کرد: تسهیل صدور روادید گردشگری سلامت از دیگر موضوعاتی است که باید از سوی وزارت امور خارجه با مساعدت بیشتری پیگیری شود.
ثابت تیموری متذکر شد: یکی از ضعف هایی که باعث شده تا پتانسیل های گردشگری در ایران به میزان کافی معرفی نشوند، فقدان یک بسته تبلیغاتی کارآمد است که با نگاهی به علایق و سلایق جامعه هدف، این ظرفیت ها را ارائه می کند. سفارتخانه های کشورمان بستر خوبی برای ارائه بخشی از این ظرفیت ها هستند، چنانکه در مراکز مشابه دیگر کشورها نیز شاهد ارائه معرفی حتی از کوچکترین پتانسیل هایشان هستیم.
*عدم هماهنگی دستگاه های متولی چالش عمده صنعت گردشگری است
در ادامه ناصر غفران، دبیر انجمن حرفهای گردشگری سلامت خراسان رضوی و رئیس کمیته گردشگری سلامت اتاق بازرگانی مشهد در سخنانی تصریح کرد: هماهنگی در سیاست گذاری، برنامه ریزی برای حوزه گردشگری پزشکی به استناد مقررات و قوانین طرفین، تقسیم کار تخصصی هر دستگاه و جلوگیری از تداخل وظایف و اختیارات، ایجاد وحدت رویه و جلوگیری از رفتارهای سلیقه ای در مدیریت گردشگری سلامت، ایجاد هماهنگی بین مراکز درمانی دارای مجوز و شرکت های خدمات مسافرتی و جهانگردی به عنوان بازوان اجرایی اصلی گردشگری سلامت از جمله ضرورت هایی هستند که تحقق آنها می تواند تعالی این بخش را رقم بزند.
وی ادامه داد: عدم هماهنگی در سیاستگذاری و برنامه ریزی از جانب دستگاه های متولی در این بخش، فقدان تقسیم کار مناسب و تخصص بین دستگاه های متولی و ایجاد تداخل کاری و عدم وحدت رویه در ساختارهای اجرایی از چالش های اصلی و مهم گردشگری سلامت به شمار می آید.
غفران با بیان اینکه شرکت های خدمات مسافرتی و جهانگردی و مراکز درمانی دارای مجوز بازوان اجرایی اصلی گردشگری سلامت می باشند، خاطرنشان کرد: به منظور ایجاد هماهنگی بیشتر میان همه ارکان دولتی و خصوصی فعال در این حوزه تقاضا داریم تا زمینه ای فراهم شود که هر تصمیم ماخوذه برای این حوزه در کارگروه تخصصی گردشگری سلامت که با پیگیری استانداری خراسان رضوی برگزار می شود، بررسی گردد و با هماهنگی کامل میان همه ذی نفعان، به مرحله اجرا درآید.
وی خاطر نشان کرد: استقرار رایزنان سلامت در سفارتخانه های کشورهای هدف گردشگری سلامت و ایجاد ارتباط میان فعالان این صنعت در دو کشور هدف و مقصد به منظور تسهیل در فرآیندسازی (از سوی میراث فرهنگی)، ایجاد میز خدمت کنسولی به منظور پیگیری مشکلات احتمالی و تسهیل در روند صدور ویزا، ارائه خدمات کنسولی و … (از جانب وزارت امور خارجه)، راهبری بیماران بین المللی (شرکت های گردشگری سلامت) با نظارت میراث فرهنگی و درمان آن ها (در بیمارستان های دارای مجوز) با نظارت وزارت بهداشت از جمله ضرورت هایی هستند که یک تقسیم کار مناسب و تخصصی را میان دستگاه های متولی ایجاد نموده و از تداخلات کاری جلوگیری می کنند.
دبیر انجمن حرفهای گردشگری سلامت خراسان رضوی بار دیگر تاکید کرد: ایجاد یک هم افزایی موثر میان همه متولیان و فعالان این حوزه می تواند ارتقای خدمات را در عرصه گردشگری سلامت رقم بزند و ظرفیت های بهتر و بیشتری را در این بخش فراهم کند.
* بخش گردشگری سلامت نیازمند حمایت و تبلیغ است
حسین نیکونام، رئیس انجمن حرفه ای گردشگری سلامت استان نیز در این جمع عنوان کرد: استاندارد ملی صنعت گردشگری سلامت یکی از موضوعاتی بود که با همکاری سازمان استاندارد کشور در دستور کار قرار گرفت. در واقع این مهم با همکاری جامعه گردشگری سلامت تصویب شد و در حال حاضر مراحل اداری آن برای تصویب نهایی طی می شود.
وی 21 کشور را دارای ظرفیت جذب گردشگر سلامت برای ایران دانست و بیان کرد: اگر نهادهای متولی از فعالان این حوزه که دارای مجوز هستند، حمایت کافی به عمل آورند، قادر خواهیم بود تا ظرفیت مذکور را در همه کشورهای هدفمان برای جذب گردشگر فعال کنیم. در حال حاضر تعاملات خوبی با عراق داریم و با پاکستان نیز در حال رایزنی هستیم.
او درخواست استقرار رایزنان گردشگری و سلامت را در با مشارکت وزارت امور خارجه مطرح کرد و گفت: بخش خصوصی حاضر است تا بخشی از هزینه های این مهم را تقبل کند. در حال حاضر مهم ترین مشکل، ضعف در بحث تبلیغات در بازار هدف است.
وی یادآور شد: جلساتی را با دانشگاه علوم پزشکی و اداره کل میراث فرهنگی استان داشتیم و با مذاکرات صورت گرفته مقرر شد تا شرکت های گردشگری سلامت یک پزشک یا کادر درمانی را که مورد تایید دانشگاه علوم پزشکی است، به این مرجع معرفی کنند و دانشگاه نیز تمامی شرکت های معتبر را به مراکز درمانی معرفی نماید. دانشگاه علوم پزشکی همچنین قول مساعد داد تا به منظور ساماندهی حوزه گردشگری سلامت و حذف دلالان از این بخش، به غیر از شرکت ها، از جای دیگری بیماری را پذیرش نکنند مگر در موارد اوژانسی.
* ضعف اطلاع رسانی و معرفی ظرفیت های گردشگری سلامت ایران در کشورهای هدف
بهروز جعفرآبادی، جانشین مدیریت گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در همین خصوص بیان کرد: کشورهای بزرگ دنیا که در حوزه گردشگری سلامت موفق هستند، خدمات و امکانات رفاهی بالایی به گردشگران سلامت ارائه می کنند و با تکمیل زیرساخت های خود حالا بر موضوع اخلاق پزشکی تمرکز پیدا کرده اند و به ارتقای کیفیت خدمات در این بخش مشغول هستند.
وی ادامه داد: پیش از شیوع کرونا گردشگران سلامت از 79 کشور به مشهد سفر کرده اند که این رقم در سال جاری به دلیل شرایط کرونا به 56 کشور تنزل پیدا کرده است.
وی خاطر نشان کرد: یکی از دلایل عمده ای که باعث شده تا نتوانیم در این بخش گردشگر کافی جذب کنیم، عدم معرفی ظرفیت ها و توانمندی های ایران در حوزه گردشگری سلامت است. قطعا تمرکز بر این مهم می تواند اثرات بسیار مطلوبی را در این بخش رقم بزند.
فریدالدین عطار، مدیر هلدینگ گردشگری تارا نیز در بخش دیگری از این جلسه گفت: متاسفانه ناهماهنگی موجود در حوزه گردشگری سلامت ناشی از آن است که تقسیم وظایف در این حوزه دقیق، صحیح و حرفه ای نیست.
وی با تاکید بر اینکه وزارت گردشگری در کشور اردن تمام مسائل را تحت پوشش و نظارت دارد، یادآور شد: حوزه ارائه خدمات پزشکی با وزارت بهداشت، درمان و علوم پزشکی است و به هیچ حوزه دیگری ارتباط ندارد. نکته مهم تر آنکه تبلیغات و بازاریابی بر ذمه کادر درمان و پزشکان نیست بلکه این وظیفه مهم به بخش خصوصی واگذار شده و اگر این بخش از ظرفیت های کافی برخوردار نباشد، قطعا توفیقی حاصل نخواهد شد. خدمات حوزه گردشگری سلامت به مثابه زنجیره ای در پیوند با هم هستند و هر نوع تداخل عملکرد یا ایجاد ناکارآمدی برای یک حوزه، کل این ظرفیت را تحت الشعاع قرار می دهد.
مدیر هلدینگ تارا یادآور شد: شرکت ها در خارج از کشور می توانند ظرف 48 ساعت، مجوز همکاری و فعالیت با هر بیمارستانی اخذ کنند اما در ایران عکس این موضوع صادق است. انعقاد قرارداد با بیمارستان های شهر مشهد بسیار دشوار بوده و علی رغم آنکه شرکت ها از سازمان میراث فرهنگی مجوز دارند اما در مسیر کار خود هم از جانب وزارت بهداشت و هم از سوی بیمارستان ها با بی مهری مواجه می شوند. اگر قرار است ظرفیت ها در این بخش ساماندهی شود و دست دلالان کوتاه گردد، باید بخش خصوصی دارای مجوز به اعتبار شناخته شود.
وی افزود: گردشگران سلامت ترجیح می دهند، ترکیه را انتخاب اول خود قرار دهند چون رویه ها آسانتر و زیرساخت ها فراهم تر است. جالب اینجاست که ترکیه خود پزشکان ایرانی را در منطقه به اعتبار می شناسد.
عطار خواستار همکاری و هماهنگی بیشتر دستگاه های دولتی برای اعتباربخشی به شرکت های رسمی و دارای مجوز فعالیت در حوزه توریسم درمانی شد و این اقدام را یک گام اساسی برای حذف سودجویی های احتمالی در این حوزه عنوان کرد.
*اهمیت توسعه خطوط ریلی با هدف جذب گردشگر سلامت از کشورهای همسایه
در ادامه این جلسه مدیرعامل شرکت قطارهای مسافربری رجا در خراسان عنوان کرد: ایران یکی از ارزان ترین سیستم های حمل و نقل ریلی جهان را دارد. اگر شبکه ریلی کشور در مسیر توسعه زیرساختی خود تا عراق امتداد پیدا کند، می توان از این ظرفیت برای انتقال گردشگر سلامت بهره برد و شرکت های حمل و نقل ریلی هم از این پتانسیل سود مطلوبی کسب می کنند.
وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در حوزه شمال شرق و کشور ترکمنستان، خط ریلی وجود دارد اما تقریبا حوزه مسافربری تعطیل است. شاید اگر این حوزه فعال شود، بتوان از این مسیر نیز گردشگر سلامت جذب نمود.
*بخش گردشگری سلامت در ایران، متاثر از ضعف زیرساخت ها است
پروین دلیری، رئیس و مدیرعامل دهکده گردشگری و سلامت طرقبه نیز در سخنانی بیان کرد: در حوزه گردشگری سلامت صرفا نباید بر بحث درمان متمرکز شویم چون ظرفیت های متعدد دیگری هم در این حوزه وجود دارد که باید به موازات مسئله درمان، مورد توجه قرار بگیرند.
وی اضافه کرد: کشورهای موفق در حوزه گردشگری سلامت در بسته های پیشنهادی شان، مراکز تفریحی و جاذبه های دیدنی را هم تعریف کرده اند تا از ظرفیت حضور گردشگر درمان، حداکثر استفاده صورت بگیرد. این موضوع در کشور ما مورد غفلت بوده و باید در زنجیره خدمات این حوزه دیده شود.
دلیری یادآور شد: مکرر اعلام می شود که ایران در زمره 10 کشور برتر به لحاظ ظرفیت های گردشگری است اما متاسفانه هیچ گاه از این پتانسیل ها به شایستگی بهره گرفته نشد. این مسئله حتی اثراتی مثل افت جذب گردشگر را در پی خواهد داشت. قطعا مقاصدی برای گردشگران مطلوب هستند که زنجیره گسترده تری از خدمات درمانی، تفریحی و گردشگری ارائه کنند.
رئیس و مدیرعامل دهکده گردشگری و سلامت طرقبه، یکی از چالش های مهم برای گردشگری سلامت در ایران را ضعف زیرساخت ها دانست و عنوان کرد: حتی اگر بهترین پزشکان را هم در اختیار داشته باشیم، باز با وجود ضعف در زیرساخت ها نمی توانید نتایج کافی و مطلوب را کسب کنیم.
وی خاطرنشان کرد: دوبی برنامه ریزی خوبی را در حوزه گردشگری اتخاذ کرده و در بحث گردشگری سلامت دست به ایجاد شهرک هایی زده که مجموعه کاملی از خدمات را در اختیار مخاطبان می گذارند و تمام نیازهای گردشگر در آن ها لحاظ شده است. این چنین تجاربی باید برای ما نیز الگو قرار بگیرد.
حسین نمائی، قائم مقام شرکت خدمات مسافرتی آتی نیز در این جلسه گفت: ما از مشکل تبلیغات برای ظرفیت های گردشگری مان رنج می بریم. شاید بخش خصوصی در بعضی حوزه ها بتواند مخارجی برای خود در حوزه بازاریابی و تبلیغات تعریف کند اما در بخش آژانس های مسافرتی چنین امکانی وجود ندارد و تامین مالی بسیار دشوار است. از این منظر باید دولت حمایت هایی را از فعالان این حوزه صورت دهد.
وی عنوان کرد: هر چند که تخصص کادر درمانی در حوزه گردشگری سلامت ایران، حرف اول را می زند اما سوال اینجاست که امکانات لجستیکی و دستگاه های پزشکی در کشور ما در چه سطحی هستند چون گردشگران سلامت به تجهیزات پزشکی توجه ویژه ای دارند و مطالبه آن ها استفاده از جدیدترین امکانات روز دنیا برای خدمات این حوزه می باشد.
وی خاطر نشان کرد: گردشگری سلامت یک حوزه حساس است و تبلیغات و اتفاقات مخرب می تواند تمام تلاش ها و ظرفیت های این حوزه را تحت الشعاع خود قرار دهد. از این حیث هم نیازمند نظارت های بیشتر و هم فراهم سازی امکانات تبلیغاتی موثرتر هستیم.