تجار برای ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻫﺮﮔﻮﻧﻪ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﺗﺠﺎﺭی مرتبط با امر صادرات و واردات نیاز به کارت بازرگانی دارند که برای این منظور باید به سامانه جامع تجارت مراجعه کنند.
به گزارش اتاق بازرگانی خراسان رضوی، بر اساس ماده 3 قانون مقررات واردات و صادرات ﺩﺭﯾﺎﻓﺖ ﮐﺎﺭﺕ ﺑﺎﺯﺭﮔﺎﻧﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻫﺮﮔﻮﻧﻪ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﺗﺠﺎﺭﯼ مرتبط با امر صادرات و واردات ﻻﺯﻡ ﺍﺳﺖ. ﺑﺮﺍﯼ ﺍﯾﻦ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﺳﺎﻣﺎﻧﻪ ﺟﺎﻣﻊ ﺗﺠﺎﺭﺕ ﻣﺮﺍﺟﻌﻪ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ ﻓﺮﺁﯾﻨﺪ ﺛﺒﺖ ﻧﺎﻡ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺗﮑﻤﯿﻞ ﮐﻨﯿﺪ.
ﮐﺎﺭﺕ ﺑﺎﺯﺭﮔﺎﻧﯽ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﻣﺎﺩﻩ 10 ﻗﺎﻧﻮﻥ ﻣﻘﺮﺭﺍﺕ ﺻﺎﺩﺭﺍﺕ ﻭ ﻭﺍﺭﺩﺍﺕ ﺍﺯ ﺳﻮﯼ ﺍﺗﺎﻕ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺻﺎﺩﺭ ﻣﯽﺷﻮﺩ. ﻫﻤﻪ ﺍﻓﺮﺍﺩﯼ ﮐﻪ ﻗﺼﺪ ﺗﺠﺎﺭﺕ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﺑﺎﯾﺪ ﮐﺎﺭﺕ ﺑﺎﺯﺭﮔﺎﻧﯽ ﺭﺍ ﺩﺭﯾﺎﻓﺖ ﮐﻨﻨﺪ. ﺷﺮﮐﺖﻫﺎﯼ ﺗﻌﺎﻭﻧﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺣﻮﺯﻩ ﺗﺠﺎﺭﺕ ﻓﻌﺎﻝ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﺍﺯ ﺍﺗﺎﻕ ﺗﻌﺎﻭﻥ ﮐﺎﺭﺕ ﺑﺎﺯﺭﮔﺎﻧﯽ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺩﺭﯾﺎﻓﺖ ﮐﻨﻨﺪ.
از مرداد سال 1399 با راهاندازی ﺳﺎﻣﺎﻧﻪ ﺟﺎﻣﻊ ﺗﺠﺎﺭﺕ توسط ﻭﺯﺍﺭﺕ ﺻﻨﻌﺖ، ﻣﻌﺪﻥ ﻭ ﺗﺠﺎﺭﺕ تعدادی از فرآیندهای مرتبط با ﮐﺎﺭﺕ ﺑﺎﺯﺭﮔﺎﻧﯽ از طریق این سامانه انجام میشود. ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﺗﺮﺗﯿﺐ ﮐﻪ ﺍﺑﺘﺪﺍ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ در سامانه جامع تجارت بارگذاری ﻭ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺗﮑﻤﯿﻞ ﻣﺪﺍﺭﮎ و استعلامهای موردنیاز، ﻭﺍﺭﺩ ﺍﺗﺎﻕ میﺷﻮﺩ.
ﺑﺮ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺎﺱ ﺍﺯ ﺍﻭﻝ ﻣﺮﺩﺍﺩ 13۹۹ ﻣﺘﻘﺎﺿﯿﺎﻥ ﺑﺮﺍﯼ ﺩﺭﯾﺎﻓﺖ ﻭ ﺗﻤﺪﯾﺪ ﮐﺎﺭﺕ ﺑﺎﺯﺭﮔﺎﻧﯽ ﺑﻪ ﺳﺎﻣﺎﻧﻪ ﺟﺎﻣﻊ ﺗﺠﺎﺭﺕ ﻣﺮﺍﺟﻌﻪ ﻭ ﺑﺎ ﻭﺍﺭﺩ ﮐﺮﺩﻥ ﮐﺪ ﻣﻠﯽ، ﻣﺮﺍﺣﻞ ﺭﺍ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ.
ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺳﺎﻣﺎﻧﻪ ﻣﺪﺭﮎ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻫﯽ، ﺳﻮﺀﭘﯿﺸﯿﻨﻪ، ﺍﺳﺘﻌﻼﻡ ﻣﺎﻟﯿﺎﺗﯽ، ﺍﺳﺘﻌﻼﻡ ﺍﺳﺎﺳﻨﺎﻣﻪ ﺷﺮﮐﺘﯽ ﻭ ﺑﺮﺭﺳﯽ ﺑﺪﻫﯽﻫﺎﯼ ﮔﻤﺮﮐﯽ ﻭ ﻏﯿﺮﻩ به صورت سیستمی ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﻭ ﺩﺭ ﻧﻬﺎﯾﺖ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻣﺜﺒﺖ ﺷﺪﻥ ﮐﻠﯿﻪ ﺍﺳﺘﻌﻼﻡﻫﺎ، ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖ ﻭﺍﺭﺩ ﺳﺎﻣﺎﻧﻪ ﺍﺗﺎﻕ ﻣﯽﺷﻮﺩ، ﮐﺎﺭﺷﻨﺎﺳﺎﻥ ﺍﺗﺎﻕ ﻫﻢ ﻣﺪﺍﺭﮎ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﺳﻮﺍﺑﻖ ﺗﺠﺎﺭﯼ ﺭﺍ ﺩﺭﯾﺎﻓﺖ ﻭ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺗﺎﯾﯿﺪ، ﮐﺎﺭﺕ ﺭﺍ ﺻﺎﺩﺭ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ.
ﺍﺯ ﺯﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﻓﺮﺁﯾﻨﺪ ﺻﺪﻭﺭ ﮐﺎﺭﺕ ﺑﺎﺯﺭﮔﺎﻧﯽ ﺑﻪ ﺳﺎﻣﺎﻧﻪ ﺟﺎﻣﻊ ﺗﺠﺎﺭﺕ ﻣﻨﺘﻘﻞ ﺷﺪ، ﺑﻪ ﺗﺪﺭﯾﺞ ﻣﺸﮑﻼﺕ ﻭ ﻧﻮﺍﻗﺺ ﺳﺎﻣﺎﻧﻪ ﻣﺸﺨﺺ ﺷﺪ. ﺩﺭ ﺍﺑﺘﺪﺍﯼ ﮐﺎﺭ ﺣﺪﻭﺩ 40 ﻣﺸﮑﻞ ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﺷﺪ؛ ﺍﯾﻦ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺭﻭﻧﺪ ﺻﺪﻭﺭ ﻭ ﺗﻤﺪﯾﺪ ﮐﺎﺭﺕ ﺑﺎﺯﺭﮔﺎﻧﯽ ﺭﺍ ﮐﻨﺪ ﮐﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩ. ﺑﻪ ﻫﺮ ﺣﺎﻝ ﮐﺎﺭ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﭘﯿﺪﺍ ﮐﺮﺩ ﺗﺎ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﮐﻪ ﺍﺯ 40 ﻣﻮﺭﺩ ﺑﻪ 5 ﻣﺸﮑﻞ ﺭﺳﯿﺪﯾﻢ.
مراحل ﺩﺭﯾﺎﻓﺖ ﮐﺎﺭﺕ ﺑﺎﺯﺭﮔﺎﻧﯽ
مرحله 1
ﺑﻪ ﺳﺎﻣﺎﻧﻪ ﺟﺎﻣﻊ ﺗﺠﺎﺭﺕ ﻣﺮﺍﺟﻌﻪ ﻣﯽﮐﻨﯿﻢ. ﻣﺘﻘﺎﺿﯿﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺳﺎﻣﺎﻧﻪ ﺟﺎﻣﻊ ﺗﺠﺎﺭﺕ ﺛﺒﺖﻧﺎﻡ ﻧﮑﺮﺩﻩﺍﻧﺪ ﺍﺑﺘﺪﺍ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺎ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﮔﺰﯾﻨﻪ ﺛﺒﺖ ﻧﺎﻡ ﺩﺭ ﺳﺎﻣﺎﻧﻪ، ﺛﺒﺖ ﻧﺎﻡ ﮐﺮﺩﻩ ﺳﭙﺲ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺛﺒﺖ ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖ ﺻﺪﻭﺭ ﻭ ﯾﺎ ﺗﻤﺪﯾﺪ ﮐﺎﺭﺕ ﺑﺎﺯﺭﮔﺎﻧﯽ ﺍﻗﺪﺍﻡ ﮐﻨﻨﺪ. ﺑﺎﯾﺪ ﺗﻮﺟﻪ ﺩﺍﺷﺖ ﮐﻪ ﺩﺭﯾﺎﻓﺖ ﮐﺎﺭﺕ ﺑﺎﺯﺭﮔﺎﻧﯽ ﻣﻨﻮﻁ ﺑﻪ ﻋﻀﻮﯾﺖ ﺩﺭ ﺍﺗﺎﻕ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺍﺳﺖ.
ﺛﺒﺖﻧﺎﻡ ﺩﺭ ﺳﺎﻣﺎﻧﻪ ﺟﺎﻣﻊ ﺗﺠﺎﺭﺕ ﺑﺎ ﻧﻘﺶ ﭘﺎﯾﻪ ﺣﻘﯿﻘﯽ ﺻﻮﺭﺕ ﻣﯽﭘﺬﯾﺮﺩ ﻭ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺕ ﻧﯿﺎﺯ ﺑﻪ ﺩﺭﯾﺎﻓﺖ ﮐﺎﺭﺕ ﺑﺎﺯﺭﮔﺎﻧﯽ ﺣﻘﻮﻗﯽ ﺑﺎﯾﺪ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺛﺒﺖ ﻧﺎﻡ ﺩﺭ ﺳﺎﻣﺎﻧﻪ ﻭ ﻭﺭﻭﺩ ﺑﺎ ﻧﻘﺶ ﭘﺎﯾﻪ ﺣﻘﯿﻘﯽ ﺍﺯ ﺻﻔﺤﻪ ﺍﺻﻠﯽ ﮔﺰﯾﻨﻪ ﻣﻌﺮﻓﯽ ﺷﺮﮐﺖ ﺭﺍ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻭ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺛﺒﺖ ﺍﻃﺎﻋﺎﺕ ﺷﺨﺺ ﺣﻘﻮﻗﯽ ﻭ ﺩﺭﯾﺎﻓﺖ ﺩﺳﺘﺮﺳﯽ ﭘﺎﯾﻪ ﺣﻘﻮﻗﯽ ﺍﻗﺪﺍﻡ ﮐﺮﺩ.
ﺛﺒﺖ ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖﻫﺎﯼ ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ ﮐﺎﺭﺕ ﺑﺎﺯﺭﮔﺎﻧﯽ ﺍﺯ ﺩﻭ ﻃﺮﯾﻖ ﭘﺎﯾﻪ ﺣﻘﯿﻘﯽ ﻭ ﭘﺎﯾﻪ ﺣﻘﻮﻗﯽ ﺍﻣﮑﺎنپذیر ﺍﺳﺖ. باید ﺑﺮﺍﯼ ﺛﺒﺖ ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖﻫﺎﯼ ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ ﮐﺎﺭﺕ ﺑﺎﺯﺭﮔﺎﻧﯽ ﺣﻘﯿﻘﯽ ﺍﺯ ﻧﻘﺶ ﭘﺎﯾﻪ ﺣﻘﯿﻘﯽ ﻭ ﮐﺎﺭﺕ ﺑﺎﺯﺭﮔﺎﻧﯽ ﺣﻘﻮﻗﯽ ﺍﺯ ﻧﻘﺶ ﭘﺎﯾﻪ ﺣﻘﻮﻗﯽ، ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺷﻮﺩ. ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺕ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﮔﯽ ﭘﺎﯾﻪ ﺣﻘﯿﻘﯽ ﯾﺎ ﺣﻘﻮﻗﯽ، ﺍﻣﮑﺎﻥ ﺛﺒﺖ ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖﻫﺎﯼ ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ ﮐﺎﺭﺕ ﺑﺎﺯﺭﮔﺎﻧﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﻩ ﻧﯿﺰ ﺍﻣﮑﺎﻥﭘﺬﯾﺮ ﺍﺳﺖ.
مرحله 2
ﭘﺲ ﺍﺯ ﻭﺭﻭﺩ ﺑﻪ ﺣﺴﺎﺏ ﮐﺎﺭﺑﺮﯼ، ﮔﺰﯾﻨﻪ ﺑﺎﺭﮔﺬﺍﺭﯼ ﺻﻼﺣﯿﺖﻫﺎ ﺭﺍ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻣﯽﮐﻨﯿﻢ.
مرحله 3
ﭘﺲ ﺍﺯ ﻭﺭﻭﺩ ﺑﻪ ﺻﻔﺤﻪ ﻣﻮﺭﺩ ﻧﻈﺮ، ﺗﺐ ﮐﺎﺭﺕ ﺑﺎﺯﺭﮔﺎﻧﯽ ﺭﺍ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻭ ﺭﻭﯼ ﮔﺰﯾﻨﻪ ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖ ﺻﺪﻭﺭ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺘﻘﺎﺿﯿﺎﻥ ﺻﺪﻭﺭ ﮐﺎﺭﺕ ﺑﺎﺯﺭﮔﺎﻧﯽ ﻭ ﯾﺎ ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖ ﺗﻤﺪﯾﺪ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺘﻘﺎﺿﯿﺎﻥ ﺗﻤﺪﯾﺪ ﮐﺎﺭﺕ ﺑﺎﺯﺭﮔﺎﻧﯽ، ﮐﻠﯿﮏ ﻣﯽﮐﻨﯿﻢ.
مرحله 4
ﭘﺲ ﺍﺯ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﮔﺰﯾﻨﻪ ﻣﻮﺭﺩﻧﻈﺮ، ﭘﺎﭖ ﺁﭖ ﺗﻌﻬﺪﻧﺎﻣﻪ ﮐﺎﺭﺕ ﺑﺎﺯﺭﮔﺎﻧﯽ ﻧﻤﺎﯾﺶ ﺩﺍﺩﻩ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﺍﯾﻦ ﺗﻌﻬﺪﻧﺎﻣﻪ ﺟﺎﯾﮕﺰﯾﻦ ﻓﺮﻡ ﺩﺍﻝ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺕ ﺗﺎﯾﯿﺪ ﺑﻨﺪﻫﺎﯼ ﻣﻨﺪﺭﺝ ﺩﺭ ﺗﻌﻬﺪﻧﺎﻣﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﺗﯿﮏ ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ ﺭﺍ ﻓﻌﺎﻝ ﻭ ﺭﻭﯼ ﮔﺰﯾﻨﻪ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺑﻌﺪ ﮐﻠﯿﮏ ﮐﻨﯿﻢ ﺗﺎ ﻭﺍﺭﺩ ﺻﻔﺤﻪ ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ ﺷﻮﯾﻢ.
مرحله 5
ﭘﺲ ﺍﺯ ﻭﺭﻭﺩ ﺑﻪ ﺻﻔﺤﻪ ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖ ﺑﺎﯾﺪ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺘﯽ ﺭﺍ ﺗﮑﻤﯿﻞ ﻭ ﺗﺼﺎﻭﯾﺮ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﻫﺮﺑﺨﺶ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻗﺴﻤﺖ ﭘﯿﻮﺳﺖ ﺁﻥ ﺑﺎﺭﮔﺬﺍﺭﯼ ﮐﻨﯿﻢ. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﺑﺨﺶ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﭘﺎﯾﻪ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺗﻮﺳﻂ ﺧﻮﺩ ﻣﺘﻘﺎﺿﯽ ﺩﺭ ﺳﺎﻣﺎﻧﻪ ﺟﺎﻣﻊ ﺛﺒﺖ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﺍﻣﮑﺎﻥ ﻭﯾﺮﺍﯾﺶ ﺍﯾﻦ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﺩﺭ ﻓﺮﻡ ﺣﺎﺿﺮ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻭ ﺩﺭﺻﻮﺭﺕ ﻧﯿﺎﺯ ﺑﻪ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﺑﺎﯾﺪ ﺍﺯ ﺑﺨﺶ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺣﺴﺎﺏ ﮐﺎﺭﺑﺮﯼ ﺩﺭ ﺑﺎﻻﯼ ﺻﻔﺤﻪ ﺍﻗﺪﺍﻡ ﮐﻨﯿﻢ.
ﮐﺪﭘﺴﺘﯽ ﺩﻓﺘﺮ ﻣﺮﮐﺰﯼ ﺑﺮﺍﯼ ﺷﺨﺺ ﺣﻘﻮﻗﯽ ﻫﻤﺎﻥ ﮐﺪ ﭘﺴﺘﯽ ﺗﻌﺮﯾﻒ ﺷﺪﻩ ﺩﺭ ﺛﺒﺖ ﺷﺮﮐﺖﻫﺎﺳﺖ ﮐﻪ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﻣﻌﺮﻓﯽ ﺷﺮﮐﺖ ﺩﺭ ﺳﺎﻣﺎﻧﻪ ﺟﺎﻣﻊ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺳﯿﺴﺘﻤﯽ ﺍﺯ ﺛﺒﺖ ﺷﺮﮐﺖﻫﺎ ﺩﺭﯾﺎﻓﺖ ﻣﯽﺷﻮﺩ. ﺩﺭﺻﻮﺭﺕ ﻧﯿﺎﺯ ﺑﻪ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﮐﺪ ﭘﺴﺘﯽ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﺛﺒﺖ ﺷﺮﮐﺖﻫﺎ ﻣﺮﺍﺟﻌﻪ ﮐﻨﯿﻢ .(واحدهای تولیدی میتوانند کدپستی محل فعالیت خود را که شامل کارخانه یا کارگاه تولیدی میشود وارد کنند.)
ﺍﺯ ﺑﯿﻦ ﺳﻪ ﺑﺨﺶ ﻣﺪﺭﮎ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ، ﭘﺮﻭﺍﻧﻪ ﺑﻬﺮﻩﺑﺮﺩﺍﺭﯼ ﻭ ﺳﺎﺑﻘﻪ ﺗﺠﺎﺭﯼ ﺗﮑﻤﯿﻞ ﺣﺪﺍﻗﻞ ﯾﮏ ﺑﺨﺶ ﺍﺟﺒﺎﺭﯼ ﺍﺳﺖ.
ﻣﺘﻘﺎﺿﯿﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺧﻮﺍﻫﺎﻥ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﻣﺰﺍﯾﺎﯼ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﻭﺍﺣﺪﻫﺎﯼ ﺗﻮﻟﯿﺪﯼ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﻻﺯﻡ ﺍﺳﺖ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﭘﺮﻭﺍﻧﻪ ﺑﻬﺮﻩﺑﺮﺩﺍﺭﯼ ﺭﺍ ﺗﮑﻤﯿﻞ ﮐﻨﻨﺪ.
مرحله 6
ﺩﺭ ﻫﺮ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺍﺯ ﺗﮑﻤﯿﻞ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ، ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺕ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﮔﺰﯾﻨﻪ ﺫﺧﯿﺮﻩ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﺩﺭ ﺍﻧﺘﻬﺎﯼ ﻓﺮﻡ، ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﻭﺍﺭﺩ ﺷﺪﻩ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﭘﯿﺶﻧﻮﯾﺲ ﺫﺧﯿﺮﻩ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ.
مرحله 7
ﺗﻨﻬﺎ ﺩﺭ ﻭﺿﻌﯿﺖ «ﭘﯿﺶﻧﻮﯾﺲ» ﻭ «ﻧﯿﺎﺯﻣﻨﺪ ﺭﻓﻊ ﻧﻘﺺ» ﺍﻣﮑﺎﻥ ﻭﯾﺮﺍﯾﺶ ﭘﺮﻭﻧﺪﻩ ﺗﻮﺳﻂ ﻣﺘﻘﺎﺿﯽ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ. ﺷﻤﺎﺭﻩ ﺷﺒﺎﯼ ﻧﻤﺎﯾﺶ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﺩﺭ ﻓﺮﻡ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﺣﺴﺎﺏﻫﺎﯼ ﺟﺎﺭﯼ ﺑﺎ ﺩﺳﺘﻪ ﭼﮏ ﺻﯿﺎﺩ، ﺍﺳﺘﻌﻼﻡ ﺷﺪﻩ ﺍﺯ ﺑﺎﻧﮏ ﻣﺮﮐﺰﯼ ﺍﺳﺖ. ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺕ ﻧﺪﺍﺷﺘﻦ ﺣﺴﺎﺏ ﺟﺎﺭﯼ ﺑﺎ ﺩﺳﺘﻪ ﭼﮏ ﺻﯿﺎﺩ ﺍﻣﮑﺎﻥ ﺛﺒﺖ ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﺳﺎﻣﺎﻧﻪ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﻭ ﻣﺘﻘﺎﺿﯽ ﺑﺎ ﺧﻄﺎ ﻣﻮﺍﺟﻪ ﻣﯽﺷﻮﺩ. ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺻﻮﺭﺕ ﺑﺎﯾﺪ ﺍﺑﺘﺪﺍ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺍﻓﺘﺘﺎﺡ ﺣﺴﺎﺏ ﻭ ﺩﺭﯾﺎﻓﺖ ﺩﺳﺘﻪ ﭼﮏ ﺍﻗﺪﺍﻡ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ ﺳﭙﺲ ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺳﺎﻣﺎﻧﻪ ﺛﺒﺖ ﻣﯽﮐﻨﯿﻢ.
مرحله 8
ﭘﺲ ﺍﺯ ﺗﮑﻤﯿﻞ ﻓﺮﻡ ﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﺭﺟﺎﻉ ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖ ﺑﻪ ﮐﺎﺭﺷﻨﺎﺳﺎﻥ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺮ ﺭﻭﯼ ﮔﺰﯾﻨﻪ ﺛﺒﺖ ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖ ﮐﻠﯿﮏ ﮐﻨﯿﺪ.
ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺗﯽ ﮐﻪ ﻓﺮﻡ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﮐﺎﻣﻞ ﺗﮑﻤﯿﻞ ﺷﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ، ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖ ﺑﻪ ﮐﺎﺭﺗﺎﺑﻞ ﮐﺎﺭﺷﻨﺎﺳﺎﻥ ﺍﺭﺟﺎﻉ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ ﻭ ﻭﺿﻌﯿﺖ ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖ ﺑﻪ »ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺑﺮﺭﺳﯽ« ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻣﯽﮐﻨﺪ. ﭘﺲ ﺍﺯ ﺍﺭﺳﺎﻝ ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖ، ﻭﺿﻌﯿﺖ ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﻗﺴﻤﺖ ﻭﺿﻌﯿﺖ ﺑﻪ ﻣﺘﻘﺎﺿﯽ ﻧﻤﺎﯾﺶ ﺩﺍﺩﻩ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﻭ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻭﺿﻌﯿﺖ ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖ، ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺣﺎﻻﺕ ﺯﯾﺮ ﻧﻤﺎﯾﺶ ﺩﺍﺩﻩ ﻣﯽﺷﻮﺩ:
– ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺍﺭﺳﺎﻝ: ﺩﺭ ﺧﻮﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺍﺭﺳﺎﻝ ﺑﻪ ﺳﺎﻣﺎﻧﻪ ﺍﻋﺘﺒﺎﺭﺳﻨﺠﯽ ﺍﺳﺖ.
– ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺑﺮﺭﺳﯽ: ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖ ﺑﺮﺍﯼ ﺑﺮﺭﺳﯽ ﺩﺭ ﮐﺎﺭﺗﺎﺑﻞ ﮐﺎﺭﺷﻨﺎﺱ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﺻﻨﻌﺖ، ﻣﻌﺪﻥ ﻭ ﺗﺠﺎﺭﺕ ﺍﺳﺘﺎﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻭ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺑﺮﺭﺳﯽ ﺍﺳﺖ.
– ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺑﺮﺭﺳﯽ ﺍﺗﺎﻕ: ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﺻﻨﻌﺖ، ﻣﻌﺪﻥ ﻭ ﺗﺠﺎﺭﺕ ﺗﺎﯾﯿﺪ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﺑﺮﺭﺳﯽ ﺑﻪ ﺍﺗﺎﻕ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺍﺭﺳﺎﻝ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ.
– ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﭼﺎﭖ: ﺩﺭ ﺧﻮﺍﺳﺖ ﻣﻮﺭﺩ ﺗﺎﯾﯿﺪ ﻧﻬﺎﯾﯽ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﺻﻨﻌﺖ، ﻣﻌﺪﻥ ﻭ ﺗﺠﺎﺭﺕ ﻭ ﺍﺗﺎﻕ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ.
– ﻧﯿﺎﺯﻣﻨﺪ ﺭﻓﻊ ﻧﻘﺺ: ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖ ﻣﺘﻘﺎﺿﯽ ﺗﻮﺳﻂ ﮐﺎﺭﺷﻨﺎﺱ، ﻧﺎﻗﺺ ﺍﻋﻼﻡ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺑﺎﯾﺪ ﺗﻮﺳﻂ ﻣﺘﻘﺎﺿﯽ ﻭﯾﺮﺍﯾﺶ ﺷﺪﻩ ﻭ ﻗﺴﻤﺖﻫﺎﯼ ﺩﺍﺭﺍﯼ ﻧﻘﺺ ﺍﺻﻼﺡ ﺷﻮﺩ.
– ﺭﺩ ﺷﺪﻩ: ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻭﺿﻌﯿﺖ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﮐﺎﺭﺷﻨﺎﺱ ﺍﺳﺘﺎﻥ، ﻣﺘﻘﺎﺿﯽ ﺷﺮﺍﯾﻂ ﺩﺭﯾﺎﻓﺖ ﮐﺎﺭﺕ ﺑﺎﺯﺭﮔﺎﻧﯽ ﺭﺍ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﻭ ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖ ﺭﺩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺍﻣﮑﺎﻥ ﻭﯾﺮﺍﯾﺶ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﺛﺒﺖ ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖ ﻣﺠﺪﺩ ﺑﺎﯾﺪ ﻣﺘﻘﺎﺿﯽ ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖ ﺟﺪﯾﺪ ﺛﺒﺖ ﮐﻨﺪ.
مراحل دریافت کارت بازرگانی در اینجا قسمت عملیات پایه، قابل مشاهده است.