۶۳ درصد از گازگرفتگی‌ها در تربت‌حیدریه مربوط به بانوان است

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه گفت: ۶۳ درصد از موارد گاز گرفتگی یا مسمومیت با گاز منواکسید کربن در تربت حیدریه طی سال گذشته مربوط به بانوان بوده است.

به گزارش اعتمادساز، محمدجواد امیری با تاکید بر توصیه‌های زمستانی برای پیشگیری از گازگرفتگی ها، افزود: از مجموع ۵۱ مورد مسمومیت با گاز منواکسیدکربن که زمستان پارسال در تربت حیدریه گزارش شده است، ۳۳ نفر از آنان زن و ۱۸ نفر مرد هستند.

وی بیان کرد: از این تعداد معادل ۲۱ درصد مسمومیت‌ها مربوط به گروه سنی زیر ۱۸ سال رخ داده است.

رییس اورژانس ۱۱۵ دانشگاه تربت‌حیدریه با بیان اینکه ۴۲ مورد از گازگرفتگی های پارسال به محدوده تربت‌حیدریه اختصاص داشت، گفت: شهرستان‌های مه‌ولات و زاوه به ترتیب با پنج و چهار مورد گاز گرفتگی در مکان‌های بعدی قرار داشتند که توسط اورژانس پیش بیمارستانی امدادرسانی شدند.

امیری ادامه داد: هر چند حضور به موقوع همکاران موجب کاهش مرگ و میر ناشی از گازگرفتگی در تربت حیدریه شده است، اما یک مرد و یک زن در این رابطه جان خود را از دست دادند.

رییس اورژانس ۱۱۵ تربت‌حیدریه با اشاره به خطرات ناشی از این گاز سمی اظهار کرد: منوکسیدکربن گازی است سمی که بو و طعم خاصی ندارد و از آن به عنوان عامل اصلی مرگ خاموش یاد می‌شود.

وی ادامه داد: با نزدیک شدن به فصل سرما مسمومیت با منوکسیدکربن یکی از پرشمارترین ماموریت های اورژانس ۱۱۵ است که اغلب آنها به دلیل استفاده نامناسب از بخاری یا بکارگیری بخاری‌های غیر استاندارد رخ می دهد.

امیری از سردرد، سرگیجه، سوزش چشم و کبودی در لب و ناخن‌ها به عنوان مهمترین علایم مسمومیت با گاز منوکسیدکربن یاد کرد و گفت: شایسته است شهروندان موارد اشاره شده را جدی تلقی کرده تا شاهد اتفاقات تلخ و ناگوار نباشیم.

دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه، مه‌ولات و زاوه به ۳۷۳ هزار و ۳۱۳ نفر جمعیت سه شهرستان در جنوب استان خراسان رضوی خدمات می‌دهد که از این تعداد ۱۸۷ هزار و ۱۷ نفر در نواحی روستایی سکونت دارند.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید