۴۹ هزار بیمار خراسان رضوی زیر پوشش برنامه “پرستار پیگیر” قرار گرفتند

سرپرست مدیریت پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: از ابتدای امسال تا کنون ۴۹ هزار بیمار در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد تحت پوشش برنامه پرستار پیگیر(فالوآپ) قرار گرفتند.

به گزارش اعتمادساز، دکتر محمد صادقی افزود:از زمان اجرای طرح پرستار پیگیر(فالوآپ) طی ۲ سال گذشته تا کنون ۱۱۱ هزار بیمار زیر پوشش این برنامه قرار گرفتند و اجرای این برنامه در جلوگیری از بروز شدت بیماری و یا بستری دوباره بیماران موثر بوده است.

وی اضافه کرد: پرستار پیگیر به معنای پیگیری زنجیره‌ای سلامت بیمار به مدت ۴۸ ساعت، یک هفته، ۲ هفته، یک ماه تا یک سال بعد از ترخیص از بیمارستان و ارائه راهنمایی‌های لازم به بیمار است.

وی ادامه داد: طرح پرستار پیگیر در تمامی مراکز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد و با هدف کاهش هزینه‌های درمانی، کاهش مراجعات مجدد به اورژانس و کاهش بستری مجدد بیماران در بیمارستان در حال اجراست.

سرپرست مدیریت پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این که برنامه پرستار پیگیر با مشارکت ۱۷۱ پرستار از ۲ سال گذشته در مراکز درمانی زیر پوشش این دانشگاه در حال اجراست ادامه داد: از این تعداد ۱۲۵ پرستار پیگیر در مراکز درمانی شهر مشهد فعالیت دارند.

صادقی با بیان این که از ابتدای امسال تا کنون چهار بیماری جدید شامل سوختگی، بیماری نارسایی مزمن کلیوی، فشار خون و سکته‌های قلبی، تحت پوشش برنامه پرستار پیگیر قرار گرفته است افزود: هم اینک ۱۴ بیماری از جمله سکته مغزی، بیماری انسداد مزمن ریه، نارسایی احتقانی و مزمن قلب، دیابت، قطع عضو ، اعصاب و روان، جراحی، سرطان و کووید ۱۹ زیر پوشش برنامه پرستار پیگیر قرار دارد.

وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد دارای بالاترین رتبه تعداد کلینیک در سطح کشور است که در این کلینیک ها پرستاران، پیگیر وضعیت بیماران هستند و هم اینک ۴۹ کلینیک “پرستاری آموزش و پیگیری” در مراکز درمانی زیر پوشش این دانشگاه فعالیت دارند که از این تعداد ۳۴ کلینیک در شهر مشهد دایر است.

هم اکنون حدود ۱۰ هزار پرستار در مراکز درمانی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد مشغول فعالیت هستند.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیش از ۹ هزار دانشجو و حدود ۲۵ هزار کارمند بهداشتی و درمانی، به عنوان قطب پزشکی شمال شرق کشور مطرح است.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در ۱۶ شهرستان خراسان رضوی، ۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری این استان را زیر پوشش دارد و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به جمعیت ۱۸ شهرستان دیگر این استان بر عهده دانشگاه‌های علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه، نیشابور و دانشکده‌ پزشکی تربت‌جام است.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید