۳.۳ میلیون مترمکعب از سیلاب‌های درگز خراسان رضوی ذخیره شد

سرپرست اداره منابع آب شهرستان درگز گفت: ۳.۳ میلیون مترمکعب از سیلاب‌های ۷۲ ساعت گذشته در این شهرستان شمالی خراسان رضوی در ۲ سازه‌ آبی منطقه ذخیره‌سازی شد.

به گزارش اعتمادساز، مسعود جهانی افزود: یک میلیون و ۸۰۰ هزار مترمکعب از سیلاب های مزبور در سد درونگر ذخیره سازی شد.

وی ظرفیت سد درونگر را ۱۷ میلیون مترمکعب عنوان کرد و گفت: با سیلاب های جمع آوری شده مجموع حجم آب پشت این سد به ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار مترمکعب رسیده است.

سرپرست اداره منابع آب شهرستان درگز بیان کرد: دیگر سد درگز یعنی “ابیورد” با پیش بینی حجم ذخیره ۴۲ میلیون مترمکعب، هنوز توسط پیمانکار سازنده تکمیل نشده و هنوز در اختیار شرکت آب منطقه ای قرار نگرفته است.

جهانی افزود: برای جلوگیری از خروج سیلاب ها از حوزه سرزمینی این شهرستان مرزی، آبگیری سد از سیلاب های اخیر آغاز شده است و در ۴۸ ساعت گذشته ۱.۵ میلیون مترمکعب از جریانات سیلابی جاری پشت سد “زنگلانلو” ذخیره شد.

وی گفت: دبی و حجم سیلاب خروجی از درگز در ایستگاه “حاتم قلعه” طی ساعات اوج حرکت سیلاب، حدود ۴۵۰ مترمکعب برثانیه محاسبه شده و بر اساس برآوردهای اولیه در سه روز گذشته، دست کم هشت میلیون مترمکعب از سیلاب جاری در رود “زنگلانلو” از مرزهای درگز به سوی ترکمنستان سرازیر شده است.

سرپرست اداره منابع آب شهرستان درگز افزود: البته باید توجه داشت بخش عمده سیلاب های جاری در شهرستان پس از ۲ سد ابیورد و درونگر و کانال های انحراف آب به جریان افتاده و سازه های یاد شده در اصل در بالادست سیلاب ها قرار گرفته اند، لذا امکان جذب و مهار بیشتر این سیلاب ها در ۲ سد مذکور وجود نداشت.

شهرستان ۷۵ هزار نفری درگز علاوه بر چهار شهر “درگز، لطف‌آباد، نوخندان و چاپشلو” ۱۲۲ روستا دارد که ۱۱۰ روستای آن دارای جمعیتی بالای ۲۰ خانوار است.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید