پرداخت بیش از ۱۱۵ میلیارد تومان تسهیلات توسط صندوق کارآفرینی امید خراسان رضوی

مدیر صندوق کارآفرینی امید خراسان رضوی گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان مرداد ماه، ۴۸۲ فقره تسهیلات به مبلغ ۱۱۵ میلیارد و ۸۸۶ میلیون تومان توسط صندوق کارآفرینی امید استان پرداخت شده است‌.

به گزارش اعتمادساز، امین خوش قامت در خصوص میزان تسهیلات تخصیص داده شده به صندوق کارآفرینی امید خراسان رضوی اظهارکرد: سال ۱۴۰۱ صندوق کارآفرینی امید خراسان رضوی در مجموع ۲۱۹۸ فقره تسهیلات به مبلغ ۳۴۳ میلیارد و ۵۰۰ هزار تومان پرداخت کرده که نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد ۲۲۰ درصدی و نسبت به سال ۹۹ رشد معادل ۵۰۰ درصدی داشته است‌.

وی به تفکیک تسهیلات پرداخت‌شده بخش‌های اقتصادی اشاره کرد و افزود: ۶۹۲ فقره به مبلغ ۱۰۰ میلیارد و ۵۰۰ هزار تومان یعنی معادل ۲۹ درصد اعتبارات تخصیصی به بخش خدمات، به بخش صنعت ۷۳۴ فقره به مبلغ ۱۳۸ میلیارد و ۵۰۰ هزار تومان یعنی ۴۰ درصد اعتبارات تخصیصی، به بخش کشاورزی ۳۷۶ فقره به مبلغ ۹۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان یعنی معادل ۲۸ درصد و به بخش ضروری و معیشت‌محور ۳۹۶ فقره تسهیلات به مبلغ ۹ میلیارد و ۳۴۰ هزار تومان معادل ۳ درصد اعتبار تخصیصی استان تعلق گرفته است.

خوش قامت در تشریح تفکیک جنسیتی پرداخت تسهیلات سال گذشته صندوق عنوان کرد: ۷۵۴ فقره به مبلغ ۸۱ میلیارد و ۵۰۰ هزار تومان یعنی ۲۴ درصد اعتبارات تخصیص داده شده به بانوان تعلق داشته و ۱۴۴۴ فقره به مبلغ ۲۶۱ میلیارد و ۹۹۰ میلیون تومان معادل ۷۶ درصد اعتبارات تخصیص داده شده برای آقایان بوده است.

مدیر صندوق کار آفرینی امید استان در خصوص تسهیلات پرداخت‌شده در سال جاری عنوان کرد: از ابتدای سال جاری تا پایان مرداد ماه، ۴۸۲ فقره تسهیلات به مبلغ ۱۱۵ میلیارد و ۸۸۶ میلیون تومان توسط صندوق کارآفرینی استان پرداخت شده است‌.

وی در تفکیک بخش اقتصادی پرداخت تسهیلات تاکید کرد: به بخش خدمات ۹۹ فقره به مبلغ ۳۳ میلیارد و ۵۵۰ هزار تومان یعنی ۲۹ درصد اعتبارات تخصیصی، به بخش صنعت ۱۸۶ فقره در مبلغ ۳۸ میلیارد تومان یعنی ۳۳ درصد اعتبارات تخصیصی، به بخش کشاورزی ۱۱۱ فقره به مبلغ ۴۱ میلیارد و ۴۸۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان یعنی ۳۶ درصد پرداختی‌ها و به بخش ضروری و معیشت‌محور ۸۶ فقره به مبلغ ۲ میلیارد و ۸۲۶ میلیون تومان معادل ۲ درصد اعتبارات تخصیصی تعلق گرفته است.

خوش قامت ادامه داد: ۱۹۰ فقره تسهیلات به مبلغ ۳۵ میلیارد و ۱۰۰ هزار تومان معادل ۳۰ درصد اعتبارات به بانوان تخصیص داده شده و ۲۹۲ فقره به مبلغ ۸۰ میلیارد و ۷۸۵ میلیون تومان معادل ۷۰ درصد اعتبارت تخصیصی به آقایان تعلق گرفته است.

وی افزود: در مجموع در حوزه اشتغال روستایی از اواخر سال ۹۶ و ابتدای سال ۹۷ در ۵ مرحله منابع تخصیص پیداکرده و صندوق ۲۷۶ میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان تسهیلات به تعداد ۳۲۲۰ فقره پرداخت کرده که از این تعداد ۲۲۳۵ فقره افراد عادی بوده که از محل کمیته فنی به صندوق معرفی شده و ۹۸۵ فقره جزو طرح‌های حمایتی است که از محل کمیته امداد و بنیاد شهید به صندوق معرفی شده است.

مدیر صندوق کار آفرینی امید استان اضافه کرد: ۱۶۳۸ فقره به مبلغ ۸۹ میلیارد تومان معادل ۳۲ درصد تسهیلات گیرندان بانوان و ۱۵۸۲ فقره به مبلغ ۱۸۷ میلیارد و ۳۵۰ هزار تومان یعنی ۶۸ درصد تسهیلات گیرندان آقایان بوده‌اند.‌

وی ادامه داد: در حوزه اشتغال روستایی ۱۲۳۰ فقره تسهیلات به بخش کشاورزی معادل ۳۵ درصد پرداختی‌ها، ۱۶۷۴ فقره به بخش صنعت یعنی ۴۴ درصد پرداختی‌ها و به حوزه خدمات ۳۱۶ فقره یعنی ۲۱ درصد تسهیلات تعلق گرفته است.

وی صندوق خرد زنان روستایی، طرح هر روستا یک محصول، طرح روستای بدون بیکار و طرح روستای نوفن را از جمله طرح‌های استراتژیک در صندوق دانست و عنوان کرد: در حوزه صندوق خرد زنان روستایی ۵۰۳ فقره صندوق با عضو گیری ۱۳ هزار و ۳۱۹ عضو تشکیل شده که از این تعداد، ۴۳۸ صندوق مبلغ ۳۴ میلیارد و ۲۰۰ هزار تومان تسهیلات پرداخت کرده‌اند. همچنین تفاهم‌نامه‌هایی با جهادکشاورزی، بهزیستی و بسیج سازندگی وجود داشته و موضوع آموزش و توانمندی در دستور کار قرار گرفته است.

مدیر صندوق کار آفرینی امید استان در خصوص طرح هر روستا یک محصول بیان کرد: طرح هر روستا یک محصول در دستور کار است و در سطح استان در ۱۳ شهرستان و ۲۲ روستا تعداد ۴۱۰ فقره به مبلغ ۱۰ میلیارد و ۸۰۰ هزار تومان تسهیلات در حوزه قالیبافی و فردبافی، تولید پوشاک، فرآوری عسل، گلخانه و اقامت‌های بومگردی پرداخت شده است.

وی در خصوص طرح روستای بدون بیکار در شهرستان مشهد افزود: در روستای درخت سپیدار به ۱۶ نفر به مبلغ ۳۶۰ میلیون تومان در حوزه پرورش دام و صنایع دستی، تولید پوشاک و نجاری پرداخت تسهیلات داشته‌ایم.

وی با اشاره به روستای نوفن در جهت ارتقاء کسب و کار روستایی افزود: روستای نوفن به رسالت‌های صندوق اضافه شده است؛ نوفن یعنی انتقال فن‌آوری به روستا که در این خصوص همایش‌هایی برگزار شده و در ۴ بخش آبزیان، گلخانه، بسته‌بندی و فرآوری محصول و پرورش گیاهان دارویی به افراد توانمند در این زمینه تسهیلات پرداخت خواهد شد.

خوش قامت با اشاره به اینکه احیاء واحدهای اقتصادی نیمه فعال و غیرفعال از جمله اقدامات دیگر صندوق است، اظهارکرد: احیاء واحدهای اقتصادی از جمله اقداماتی است که به رسالت‌های صندوق افزوده شده که البته از سال گذشته بوده و امسال به طور جدی‌تر پیگیری شده است. برخی از واحدها شناسایی شده و اکنون در بررسی اولیه بوده تا بتوانیم تامین مالی را انجام داده و این واحدها را به چرخه تولید بازگردانیم.

وی ادامه داد: واحدهای نیمه‌فعال یعنی کسب‌وکارهایی که با کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت تولید واقعی در حال فعالیت هستند. واحدی‌های غیرفعال یعنی کسب‌وکارهایی که در ۶ ماه گذشته عملا هیچگونه درآمد عملیاتی نداشته و تراکنش‌ها در حد ثبت هزینه بوده است. واحدهای رو به افول یعنی کسب‌وکارهایی که در یک سال گذشته فعالیت آن‌ها در شاخص‌های ظرفیت تولیدی، فروش و سود عملیاتی به ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده است. واحدهای نیمه‌تمام یعنی کسب‌وکارهایی که قبل از بهره‌برداری دارای ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی هستند و فرایند آن‌ها متوقف یا به کندی پیش می‌رود.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری هفته دولت به یادبود شهیدان رجایی و باهنر خاطرنشان کرد: بر اساس رسالتی که صندوق کارآفرینی امید دارد، ۲۳۹ طرح با حجم سرمایه‌گذاری ۱۴۴ میلیارد تومان با ۷۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت شده و ایجاد اشتغال مستقیم برای ۴۸۵ نفر در هفته دولت افتتاح خواهد شد.

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید