وضعیت بازار سهام خاندوزی را از وزارت اقتصاد پایین می‌کشد؟

احسان خاندوزی منتقد دیروز بازار سرمایه امروز در مسند وزارت اقتصاد تنها نظاره‌گر سقوط بازار بورس است. چرا او که از منتقدان اصلی وضعیت بازار بورس در دولت حسن روحانی بود تا به امروز نتوانسته از گره از مشکلات این بازار باز کند؟ رویداد‌۲۴ در این گزارش ادعاهای خاندوزی قبل از وزارت را بررسی کرده و نشان داده او درک درستی از واقعیت اقتصاد نداشته است؛ چه آنکه خودش با آنکه وزیر اقتصاد است، تا این لحظه حتی نتوانسته انتقاداتی که تا کنون در توییتر علیه دولت روحانی مطرح می‌کرد را حل کند.
احسان خاندوزی

به گزارش رویداد۲۴، بورس بر مدار ریزشی و نوسانی در حرکت است. هرچند وعده جدی دولت ابراهیم رئیسی و احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در شروع کار، نجات بورس بود اما با گذشت چند ماه از سکانداری دولت سیزدهم نه تنها بهبودی در بازار سرمایه به وجود نیامده بلکه شاخص بورس با نوسان‌های بیشتری همراه شده است. تا جایی که برخی از فعالان اقتصادی و سهامداران خُرد درخواست استیضاح وزیر تازه وارد اقتصاد را مطرح کرده‌اند. آینده بورس چه می‌شود و تا چه زمانی دولت به وعده دادن بسنده می‌کند؟

ادامه سقوط بازار سرمایه در دولت ابراهیم رئیسی
وضعیت بورس و از دست رفتن سرمایه مردم در این بازار تا حدی طولانی و پایدار شده که دیگر شکایت مجلس انقلابی همسو با دولت سیزدهم را هم به دنبال داشته است. روند نزولی بازار سهام در یک سال گذشته باعث نگرانی و سرخوردگی سهامداران از این بازار شده و سهام داران خرد که با وعده و تبلیغ دولت قبل پا به این بازار گذاشته‌ بودند حالا نه راه پس دارند و نه راه پیش.

بازار بورس مهم‌ترین ابزار خود که قدرت نقدشوندگی است را از دست داده و حتی سهامدار با ضرر هم بخواهد از این بازار خارج شود روز‌ها باید در صف فروش منتظر بماند. این شرایط در حالی است که دولت رئیسی قبل از انتخابات و بعد از در دست گرفتن اداره کشور همواره بر وعده‌های بورسی اصرار داشته و قول حمایت و بهبود این بازار را داده‌ بود.

حتی قوه قضاییه هم به صف ورود وعده‌های بورسی رسیده و در تازه‌ترین اتفاق رئیس قوه قضاییه در جلسه شورای عالی قوه قضاییه با طرح مجدد موضوع بورس به سازمان بازرسی کل کشور و دادستانی کل دستور داده که موضوع بورس را تا حصول نتیجه نهایی پیگیری کنند و در همین راستا گفته «پس از آن‌که در هفته گذشته موضوع بورس را در جلسه شورای عالی قوه قضاییه مطرح کردیم، مسئولان سازمان بورس درخواست ملاقات فوری کردند و من با آن‌ها جلسه‌ای را ترتیب دادم؛ در آن جلسه محدودی از ابهامات موجود در فرآیند‌های بورسی که دارای شائبه فسادزایی و رانت‌زایی بود از جانب بنده مطرح شد و تصریح هم شد که این‌ها برخی سوالات و ابهاماتی است که مطرح است و باید برخی رویه‌ها و روند‌های موجود در بورس که متعارف نیست روشن و خالی از ابهام شوند.»

نسخه‌پیچی بی‌نتیجه احسان خاندوزی برای بازار سرمایه
به گفته برخی کارشناسان مهم‌ترین ضعف فعلی بازار بورس نداشتن مدیریت و عملکرد دقیق دولت در مواجهه با این بازار است. در حالی خاندوزی وزیر اقتصاد متولی مدیریت دولتی بازار بورس است که تاکنون اقدامات قابل قبولی در این زمینه نداشته است.

آصفری نماینده محلس با انتقاد به همین عملکرد گفته: «آقای خاندوزی در گذشته توئیت می‌زدند که اگر فلان کار انجام شود بورس درست می‌شود؛ خوب همان کار را الان انجام دهید.»

دیدگاهتان را بنویسید