ایران کشوری با هویت غنی تاریخی و حماسی است؛ اما متاسفانه فیلمهای سینما به دور از این هویت ساخته شده و محتوای فاخر ایرانی در آن به فراموشی سپرده شده است
عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینما میگوید: اخباری که پیرامون سینمای ایران منتشر میشود، همیشه خبر از اعداد و ارقام بالای فروش بوده اما هرگز صحبتی از میزان مخاطب در میان نیست.
رضا منتظری در گفتوگو با اعتمادساز اضافه میکند: هیچ سینماگر و مسئولی تاکنون بیان نکرده که در بهترین شرایط، زیر 10 درصد از جمعیت کشور، مخاطب سینما هستند و این زاویهای بوده که به آن پرداخته نمیشود که چرا رفتن به سینما و تماشای فیلم از سبد کالا و معیشتی قریب 90 درصد خانوادهها حذف شده است.
وی بیان میکند: حال سینما خوب نیست؛ اگرچه وضعیت ظاهری سینما مساعد است؛ بدین معنی که ارقام فروش فیلمهای روی پرده نمایش بالا بوده اما این یک خود فریبی بوده چرا که این وضعیت حال خوب در حد یک ادعای غلط است.
خداحافظی با ژانر در سینما
منتظری ابراز میکند: ژانر در سینمای ایران به طور کامل از بین رفته و سینما خود را محدود به یک تعداد کمدی سریدوز شده کرده و البته فیلمهای اجتماعی نیز گاهی بر روی پرده سینما رفته که این عدد بسیار کم است.
وی ادامه میدهد: فقدان توجه به تنوع ژانر یکی از معضلات سینمای ایران محسوب شده و ژانر وحشت، اکشن، معمایی، پلیسی و ورزشی در سینمای ایران به فراموشی سپرده شده است.
عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینما تبیین میکند: این روزها همه روز سینما را به سینماگران تبریک میگویند؛ اما واقعا وضعیت سینما تبریک گفتن ندارد چرا که حال سینماگران خوب نبوده و در حال جنگ با مشکلات و چالشهای فیلمسازی هستند و نبود ارگان حمایت کننده از این افراد مشکلات معیشتی را ایجاد نموده است.
اهالی سینما حالشان خوب نیست
وی میافزاید: در بین اهالی سینما فقدان یک صندوق بیکاری و حمایت رفاهی به شدت هویدا بوده و این زندگی این قشر از جامعه را دچار بحرانهای اساسی کرده است.
منتظری اظهر میکند: برگزاری جشنواره وقتی فیلمی برای نمایش وجود ندارد، هدر دادن بودجه و به دور از منطق است.
عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینما میگوید: هویت ملی در برخی از فیلمها نادیده گرفته میشود؛ کشور ما بسیار غنی در امور فرهنگی و تاریخی بوده اما متاسفانه تولیدات جشنوارهای ما بی توجه به این موضوع است.
سینمای امروز امید را نا امید میکند
وی ابراز میکند: متاسفانه برخی از فیلمها به نام ایران تولید شده اما حقیقت امر این است که محتوای آن کاملا بدون ارتباط با ایران و هویت ایرانی است؛ چرا که برخی از این فیلمها زیرزمینی بوده و برخی دیگر در کشورهای دیگر تولید شده و صرف اینکه کارگردان یا نویسنده ملیت ایرانی داشته، یک تصویر سیاه و مخدوش از ایران را به تصویر میکشند.
منتظری تصریح میکند: سالهاست که سینمای ایران موفق نشده اتفاق مثبتی در جشنواره و سینمای سراسر دنیا رقم بزنیم.
وی ادامه میدهد: ساخت و نمایش فیلم کمدی بسیار خوب و نیاز جامعه است؛ ابه شرط اینکه موضوع و محتوای کمدی فاخر و سالم باشد.
امروز سینما ایران به اسم کمدی ابتذال را به خورد جامعه میدهد.