هشدار شبکه دامپزشکی مشهد در مورد شیوع بیماری سالک

رییس شبکه دامپزشکی مشهد در مورد شیوع بیماری سالک به عنوان یکی از مهمترین بیماری‌های پوستی مشترک بین انسان و حیوان، هشدار داد.

به گزارش اعتمادساز، دکتر محمد سیاح افزود: این بیماری توسط پشه خاکی، در مناطق شهری از سگ آلوده و در مناطق روستایی علاوه بر سگ، از موش صحرایی آلوده نیز به انسان منتقل می شود.

وی ادامه داد: سالک یا “لیشمانیوز پوستی” یک بیماری انگلی است که از نیش یک پشه کوچک آلوده به نام پشه “خاکی” به انسان منتقل می‌شود، به طوری که پشه آلوده هنگام خونخواری این انگل را به بدن انسان انتقال می‌دهد.

رییس شبکه دامپزشکی مشهدسیاح زمان ابتلا به سالک را بیشتر در فصل گرما و معمولا از ابتدای شب تا زمان صبح اعلام و اظهار کرد: پشه خاکی حامل انگل، معمولا در محیط‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری زندگی می‌کند.

سیاح افزود: افراد در هر سنی در صورت زندگی یا مسافرت به جایی که لیشمانیوز وجود دارد در معرض خطر عفونت هستند؛ لیشمانیوز، معمولا در روستاها بیشتر از مناطق شهری شایع است اما در حومه برخی شهرها نیز دیده می‌شود.

وی از دامپزشکان و صاحبان کلینیک های دامپزشکی خواست تا در زمان مراجعه حیواناتی از قبیل سگ و گربه برای انجام معاینات بالینی این گونه حیوانات، حتما به ضایعات پوستی، به ویژه ضایعات مشکوک به لیشمانیوز توجه داشته باشند.

سالک یا لیشمانیوز نوعی بیماری انگلی به عنوان بیماری مشترک بین انسان و حیوان است که بر اثر گزش جنس ماده نوعی پشه خاکی به انسان منتقل می‌شود و واگیردار است و زخم‌های آن بین ۶ تا ۱۲ ماه دوام می‌آورد که پس از بهبودی جای آن در ناحیه گَزش باقی می ماند.

پشه خاکی که به صورت جهشی پرواز می کند در تمام طول سال فعال است ولی بیشترین فعالیت آن از اردیبهشت تا شهریورماه هر سال است.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید