نماینده مجلس: سرخس با فقدان کشاورزی مکانیزه روبرو است

نماینده مردم سرخس، فریمان و بخش‌های رضویه و احمدآباد مشهد گفت: با وجود تامین منابع آبی در شهرستان سرخس واقع در شمال خراسان رضوی، همچنان با فقدان مکانیزاسیون در حوزه کشاورزی، لوله گذاری و آبیاری تحت فشار روبرو هستیم.

به گزارش اعتمادساز، سید احسان قاضی زاده هاشمی روز پنجشنبه در «همایش تبیین سند تحول و پیشرفت سرخس و احیای جهاد سازندگی» افزود: تقویت کشاورزی مکانیزه در این شهرستان مرزی باید مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: در دولت جدید و با همکاری متولیان حوزه آب و خاک و پیگیری‌های بودجه‌ای با رشد فعالیت‌ها در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی رو به رو هستیم البته در سند تحول و پیشرفت سرخس با همکاری ستاد اجرایی فرامین حضرت امام(ره)، برای بخش کشاورزی رشد برجسته دیده شده است.

نماینده مردم سرخس در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اصلی ترین موضوع در حوزه کشاورزی مکانیزاسیون، سیستم‌های تحت فشار آبیاری است که با پیگیری انجام شده تامین منابع مالی برای لوله گذاری ۳۰۰ کیلومتر شبکه آبرسانی محقق شده است.

قاضی زاده در خصوص سند حقابه سد شوریجه سرخس نیز گفت: در حالیکه میزان حقابه در نظر گرفته شده برای کشاورزان ۲۰ میلیون مترمکعب بوده است، می‌دانیم ظرفیت آب گیری در شرایط سیلابی در این سد حداقل ۷۰ میلیون مترمکعب است ولی و بررسی دوباره حقآبه موضوعیت دارد.

محمدرضا قنبری رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز گفت: به دنبال تدوین سندی در سطح استان هستیم تا نقاط ضعف و قوت کشاورزی مناطق مختلف تبیین شود و چشم انداز روشنی برای کشاورزی استان شکل گیرد.

فرماندار سرخس هم در این نشست گفت: با وجود همه زیرساخت‌های کنونی از جمله راه آهن، گمرک و منطقه ویژه در سرخس داریم مردم می‌گویند بهره اینها برای مردم چیست؟

حسن نوری زاده افزود: اینکه که موضوعات و مسایل را بدانیم بسیار خوب است اما هنر یک مدیر این است که علاوه بر شناخت مسایل به رفع مشکلات با همکاری نخبگان محلی همت گمارد.

وی با بیان اینکه برای رفع مشکلات نیازمند برنامه بودیم، اظهار کرد: در حقیقت سند تحول و پیشرفت سرخس، تلفیق مسایل محلی به زبان مشترک بین دولت و مردم است.

نمایندگان بخش دامداری و کشاورزی و نهادهای مرتبط نیز در این نشست حضور داشته و به بیان دیدگاه‌های خود در عرصه توسعه کشاورزی پرداختند.

شهرستان مرزی سرخس با ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، دارای ۲ شهر سرخس و مزداوند و ۶۸ روستای دارای بیش از ۲۰ خانوار است و ۵۵ درصد جمعیت آن در روستاهای ۲ بخش مرکزی و مرزداران سکونت دارند.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید