نایب رئیس انجمن صنفی شرکت‌های بین‌المللی حمل و نقل خراسان رضوی: ترانزیت مسیر تعامل اقتصادی با سایر کشورها را هموار می‌کند

 

• انسیه سروش

نایب رئیس انجمن صنفی شرکت‌های بین‌المللی حمل و نقل خراسان رضوی گفت: ترانزیت سبب افزایش تعامل اقتصادی ما با بازار سایر کشورهای دنیا می‌شود و این دقیق همان ظرفیتی است که حاضریم برای به دست آوردن آن هزینه کنیم اما به راحتی و به واسطه ترانزیت محقق می‌شود.
محمود امتی در گفت‌وگو با اعتمادساز افزود: در صنعت ترانزیت به ازای هر ده ميليون تن كالاىی که جا به جا می شود عملا  ٥٠ هزار دستگاه ناوگان به مجموعه اضافه می‌شود که همین موضوع تحول بزرگی در این صنعت ایجاد می‌کند. از طرفی، به واسطه مشاغلی که باید به این تعداد از ناوگان حمل و نقل سرویس دهند؛ زنجیره‌ای گسترده از مشاغل فعال ایجاد می‌شود.
وی یادآور شد: در کشورهای دیگر به ظرفیت‌ها توجه و از آن حمایت می‌کنند؛ در کشور ما ظرفیت گردشگری، ترانزیت، آثار و اماکن تاریخی، معادن و آب و هوای متنوع وجود دارد که اگر استانداردهای بین‌المللی را برای توریست فراهم کنیم طبیعتا درآمد هم خوبی ایجاد می‌شود.

توجه به ظرفیت‌های و پتانسیل‌های موجود

امتی با اشاره به اینکه ما ظرفیت کشاورزی یا خودروسازی نداریم، ابراز کرد: خودروسازی در کشور ما یک صنعت هزینه‌بر و فشل است اما وجود نفت یک پتانسیل برای کشور محسوب می‌شود که البته نباید این‌گونه صرف مخارج دولت شود بلکه باید درآمد حاصل از آن در صندوقی قرار گرفته و به وسیله آن پتانسیل‌های اقتصادی موجود در کشور احیا شود و از محل در آمد آن‌ها مخارج دولت تامین شود. ما باید ظرفیت‌های کشور را تقویت و از ایجاد فضای رقابتی نابجا پرهیز کنیم نه اینکه با صرف انرژی در مواردی که پتانسیل لازم را نداریم، یک سیکل معیوب ایجاد کنیم.
وی درمورد ترانزیت به عنوان یکی از پتانسیل‌های کشور بیان کرد: کشور ما در شرایطی قرار گرفته که در مسیر چند کریدور است و با استفاده از این ظرفیت و ارائه خدمات مناسب می‌توان از محل ترانزیت درآمد بالایی ایجاد کرد اما متاسفانه تا به حال نتوانسته‌ایم خدمات خوبی ارائه دهیم. حتی کشورهایی که فکر می‌کنیم رابطه خوبی با کشور ما دارند در عمل تعامل کاملی با ما ندارند که بخشی از آن به نگرش حاکم در کشور برمی‌گردد که هنوز به این درک و علاقه نرسیده‌ایم که از برقراری این ارتباط و تعامل استقبال کنیم.

تحقق توسعه اقتصادی از بنگاه‌های خصوصی

امتی برخی از مشکلات حوزه اقتصادی را مربوط به بینش و نگرش مدیران خواند و عنوان کرد: متاسفانه گاهی علت تکرار مشکلات این است که برخی از مسئولین هنوز به این باور نرسیده‌اند که توسعه اقتصادی از بنگاه‌های خصوصی هم اتفاق می‌افتد.
وی اضافه کرد: یکی از اشتباهاتی که در سطح استراتژیک کلان وجود دارد این است که وقتی یک فعالیت اقتصادی می‌خواهد شکل گیرد از همه جهات آن را بررسی نمی‌کنند و تنها به درآمد مقطعی آن توجه می‌شود و به سایر ابعاد آن نظیر شکل‌گیری روابط تجاری، تاثیرات اجتماعی، اشتغال‌زایی، برقراری روابط بین‌الملل و… توجهی صورت نمی‌گیرد.
امتی با بیان اینکه توسعه اقتصادی، توسعه سیاسی را هم به دنبال دارد، خاطر نشان کرد: ما نباید با هزینه کردن از اقتصاد به دنبال توسعه سیاسی باشیم بلکه ابتدا باید توسعه اقتصادی و تعامل و ارتباط با دنیا را توسعه دهیم؛ بعد از آن به خودی خود توسعه سیاسی اتفاق می‌افتد و این همان چیزی است که در مورد کشورهای ترکیه و سنگاپور مشاهده می‌شود.
وی گفت: علاوه بر گسترش ارتباط با سایر کشورها یکی دیگر از تاثیرات مثبت ترانزیت، جذب و حضور سرمایه‌گذاران خارجی در داخل کشور، اشتغال‌زایی و ورود مستقیم ارز به کشور است.

مشکلات حوزه ترانزیت

نایب رئیس انجمن صنفی شرکت‌های بین‌المللی حمل و نقل استان اظهار کرد: در حوزه ترانزیت با مشکلاتی نظیر توقف در مرز در زمان افزایش حجم بار، افزایش کرایه‌های حمل و نقل به دلیل وجود تحریم‌ها و … مواجه هستیم که سبب پرهزینه شدن کار با کشور ما برای سایر کشورها شده و همین امر سبب شد که انتظار ما از میزان درامد و عایدات ترانزیت محقق نشود.
وی تاکید کرد: وقتی یک قانونی وضع می‌شود باید طبق همان رفتار کرد نه اینکه هرکس تعبیر و رفتار متفاوتی داشته باشد. متاسفانه بیشتر مدیران و مسئولین ما به بیان معلول و مشکلات پرداخته و به علت و ریشه مشکل و حل آن نمی‌پردازند. از طرفی در کشور ما هر کس که حرفی بزند که در همان لحظه بیشتر مورد توجه قرار گیرد بدون توجه به صحت و سقم آن و یا امکان اجرا مورد توجه قرار می‌گیرد و بعد هم در همین مرحله باقی مانده و اجرا نمی‌شود و مورد محاسبه و مواخذه هم قرار نمی‌گیرد.
امتی یادآور شد: ما دارای ظرفیت‌های انسانی و سرمایه‌های مادی هستیم اما به دلیل عدم وجود هماهنگی بین این موارد و سو مدیریت نتوانسته‌ایم به خوبی از آن استفاده کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید