مولدسازی ما را از توسعه زیرساخت‌های ورزشی بی‌نیاز می‌‌کند

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی گفت: با اجرای طرح  مولدسازی در ورزش علاوه بر اعتبار ۷ همتی، تا یک دهه آینده از توسعه زیرساخت‌های ورزشی بی‌نیاز خواهیم بود.

به گزارش اعتمادساز، علیرضا تاج‌فیروز، امروز در نشست خبری با موضوع طرح مولدسازی دارایی‌های مازاد دولت اظهار داشت: در کشور چند ظرفیت قانونی برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام داریم که ماده 27، یعنی استفاده از سرمایه‌گذاری خارج از سازمان و بخش خصوصی برای اتمام پروژه‌ها یکی از این ظرفیت‌هاست.

وی افزود: در سازمان برنامه‌ و بودجه طی 6 ماه گذشته اداره ورزش استان پیشرو بوده‌ است و بیش از 17 پروژه نیز در کمیسیون ماده 27 مطرح شده‌است و این پروژه‌ها دارای ارزش بالایی هستند.

مدیرکل ورزش و جوانان با اشاره به پروژه‌های نیمه‌تمام ورزش استان گفت: 300 پروژه نیمه تمام داریم که با قیمت سال 1402، حدود 2 هزار میلیارد برای به سرانجام رساندن آن‌ها بودجه نیاز داریم.

تاج فیروز با اشاره به اینکه بودجه ورزش خراسان رضوی در سال 1401 حدود 50 میلیارد بود، ادامه داد: بودجه سال 1402 نیز به 220 میلیارد رسید. بابت کمبودهای ورزش خجالت زده مردم هستم.مردم  زمین داده‌اند که اداره ورزش فضای ورزشی را 2 ساله بسازد، اما از این ماجرا چندین سال گذشته و پروژه‌ای تحویل داده‌نشده‌ است.

وی با اشاره به اهمیت مولدسازی دارایی‌های مازاد دولت گفت: مولدسازی یعنی فروش املاک مازاد بلااستفاده یا با بهره‌وری پایین که استانداری خراسان رضوی و اداره کل ورزش و جوانان در این حوزه در کشور پیشرو بوده و هستند.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی ادامه داد: در یکی از آخرین جلسات کاری سال 1402 که در حضور وزیر ورزش و جوانان برگزار شد، یکی از نکاتی که شخص وزیر روی آن بسیار تاکید داشت، استفاده از ظرفیت مولدسازی بود. بین 31 استان فقط ما بودیم که گزارش پیشرفت این موضوع را ارائه دادیم؛ بخشی از زمین‌های ثامن‌الائمه(ع)شاندیز، نزدیک به 110 هکتار را انتخاب کردیم‌ و از ورزشی به صنعتی تغییر کاربری گرفتیم. تغییر کاربری‌ها را به صورتی پیگیری کردیم و مسئولان مختلف با ما همراه شدند که این موضوع 40 روزه انجام شد.

وی افزود: در بودجه مولدسازی اولویت ما اتمام دهکده المپیک ثامن‌الائمه(ع) است و از محل مابقی نیز پروژه‌های شهرستان‌ها را به اتمام خواهیم رساند. 5 همت ارزش زمین‌هایی است که در محدوده ثامن واگذار می‌شود لذا با شهرک صنعتی، بخش خصوصی در حال مذاکره‌ایم.

تاج‌فیروز خاطرنشان کرد: نباید پروژه دهکده المپیک ثامن‌الائمه(ع) بیش از 2 تا 3 سال طول بکشد؛ یکی دیگر از پروژه‌ها، زمین مجموعه ورزشی مهران است‌ و برای آنجا هم تغییر کاربری اقامتی و پارکینگ گرفتیم و متقاضی هم دارد. سالن مهران هم قرار است جایش را به یک سالن 2500 نفره بدهد؛ نباید ساخت این پروژه بیش از 18 ماه طول بکشد ضمن اینکه 7800 متر ظرفیت فوق‌العاده در مرکز شهر ایجاد می شود.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی در خصوص وضعیت تیم مشهد در لیگ برتر والیبال گفت: احتمالاً خانه بسکتبال برای مسابقات والیبال تأیید شود و اگر تأیید شود تیم لیگ برتری ما می‌تواند از آن بهره ببرد.

وی درباره سالن 6 هزار نفری در ورزشگاه ثامن‌الائمه(ع) گفت: سالن نزدیک به 20 سال است که معطل بودجه مانده‌ است، اما خوشبختانه بودجه مورد نیاز با همکاری وزیر ورزش و استانداری خراسان رضوی تأمین شده و در هفته دولت که اوایل شهریور سال جاری است به بهره‌برداری می‌رسد.

تاج فیروز با بیان این مطلب که زمین مجموعه ورزشی سجاد نیز به طرح مولدسازی افزوده شده، عنوان کرد: زیربنای این مجموعه 20 هزار متر است‌ که 5 هزار متر از آن فقط شامل 8 زمین تنیس است و در خوش‌بینانه ترین حالت، روزانه 60 نفر از آن استفاده می‌کنند‌ لذا کاربری آن‌را به تجاری مسکونی تبدیل کردیم که ارزش افزوده آن معادل 150 هزار متر مربع فضای ورزشی جدید است.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: 8 فضای ورزشی مناسب و استاندارد در 8 بخش حاشیه شهر مشهد ایجاد خواهد شد و با بخش دیگری از درآمد ناشی از مجموعه سجاد، در مجموعه ورزشی تختی با تمرکز بر نوسازی بناهای فرسوده در این مجموعه هزینه خواهد شد.

وی در خصوص زمین ورزشگاه انقلاب نیشابور نیز اظهارکرد: از ابتدای طراحی نقشه این مجموعه، پارکینگ برای مولدسازی پیش‌بینی شده و از سرانه ورزشی کم نکرده‌ایم. پارکینگ طولی را به ارتفاع بردیم و بخشی از زمین را پیش‌بینی کردیم که طبقاتی شود، یعنی کاربری آنجا را تجاری، مسکونی و پارکینگ کردیم.

تاج فیروز ادامه داد: قرار است با قطعه‌بندی انجام شده از آن استفاده کنیم و  به ازای این مولدسازی، ساخت مجموعه‌های ورزشی میان‌جلگه، فیروزه، نیشابور و زبرخان را تعریف کرده‌ایم که در این صورت 160 هزار متر فضای ورزشی جدید به نیشابور اضافه می‌شود.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: با اجرای طرح مولدسازی، ورزش استان به اعتبار 7 هزار میلیارد تومانی می‌رسد، در مجموع با طرح مولدسازی و بهره‌برداری از پروژه‌های پیش‌روی ورزش خراسان رضوی در یک دهه آینده تقریباً از توسعه زیرساخت‌های ورزشی بی نیاز خواهد بود.

تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید