مدیر جهاد کشاورزی خلیل آباد خبرداد؛ پیش بینی کاهش کشت ۵۰ درصدی زعفران در خلیل آباد

مدیر جهاد کشاورزی خلیل آباد گفت: با توجه به خشکسالی‌های پی در پی پیش بینی می شود میزان کشت زعفران در خلیل آباد نسبت به سال های گذشته با کاهش ۵۰ درصدی همراه باشد.

به گزارش اعتمادساز، محمود شبان اظهار کرد: به علت کم آبی، خشکسالی‌های اخیر و گرمای بیش از حد در تابستان طی سال‌های اخیر کشت و تولید زعفران در این شهرستان با افت زیادی مواجه شده است.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل آباد با بیان اینکه میزان بارندگی در سال زراعی قبل در حدود ۸۰ میلی متر بود بخشی عظیمی از میزان مورد نیاز بارش در منطقه تأمین نشد و منابع آبی با افت آب و برداشت روبرو شد که به همین علت بهره برداران زعفران کار امیدی به برداشت و یا کشت این محصول ندارند.

وی افزود: میزان سطح باغات شهرستان زیاد است و کمبود آب موجود برای کشاورزی منجر شده است که مردم به جای کشت محصول زعفران از میزان آب موجود خود باغات انگور را آبیاری کنند.

شبان خسارت‌های وارده از گرما و نیز کمبود آب را از موارد مهم در بحث کشت و کار ذکر و بیان کرد: با کمبود آب و افت و ته نشینی آب قنوات و چاه موتورها اگر در سال جاری میزان بارندگی به میزان سال گذشته باشد امسال هم با کمبود بارندگی و قطع برق مواجه باشیم، بیم این می‌رود، که کشاورزی منطقه خسارت عمده‌ای به آن وارد شود.

خسارت ۸۵۰ میلیارد تومانی‌

مدیر جهاد کشاورزی خلیل آباد بیان کرد: با دلایل ذکر شده سطح زیر کشت مزارع زعفران به دلیل رها شدن مزارع به علت عدم توجیه اقتصادی و کاهش عملکرد به دلیل شرایط ذکر شده برای سال زراعی پیش رو در مزارع زعفران کاهش بیش از ۵۰ درصدی پیش بینی می‌شود.

وی از خسارت ۸۵۰ میلیارد تومانی خسارت به حوزه کشاورزی شهرستان در سال گذشته به لحاظ کمبود آب و قطع برق و نیز سرمازدگی خبر داد.

مهر

دیدگاهتان را بنویسید