مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی: نسبت اهدای خون در خراسان رضوی دوبرابر میانگین کشوری است

مدیر کل انتقال خون خراسان رضوی گفت: نسبت اهدای خون در خراسان رضوی دوبرابر میانگین کشوری است.

به گزارش اعتمادساز، سعید اصغریان عصر یکشنبه در نشست خبری روز جهانی اهدای خون اظهار کرد: انتقال خون وظیفه حیاتی تأمین خون سالم و فرآورده‌های خونی را برای بیماران بر عهده دارد.

مدیر کل انتقال خون خراسان رضوی بیان کرد: خون و فرآورده‌های خونی هیچ جایگزینی در جهان ندارند و هر واحد خون می‌تواند جان سه بیمار را نجات دهد.

وی با بیان اینکه نسبت اهدای خون در استان دو برابر میانگین کشوری است، افزود: در سال گذشته با تلاش‌های شبانه روزی، ذخایر خون استان را در حد مطلوب نگه داشتیم و نیاز بیمارستان‌ها را پاسخ دادیم.

اصغریان از کاهش میل جوانان به اهدای خون در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: اگر این روند ادامه یابد، در سال‌های آینده با کمبود خون مواجه خواهیم شد .۹۵ درصد اهداکنندگان خون در کشور آقایان و ۵ درصد خانم‌ها هستند، در حالی که در کشورهای دیگر این نسبت تقریباً برابر است.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی برپایی پایگاه انتقال خون در حرم رضوی، افزایش ۱۰۰ درصدی خدمات رسانی در تربت جام در هفته وحدت و ارتقای زیرساخت‌های پایگاه‌های انتقال خون را از جمله اقدامات انجام شده در سال گذشته در راستای افزایش اهدای خون عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه دستگاه روز آزمایش خون راه اندازی شده است، ابراز کرد: کیفیت غربالگری خون‌ها و همچنین ظرفیت ذخایر پلاسما افزایش پیدا کرده است.

کمبود فضای فیزیکی؛ چالش اصلی مرکز اهدای خون

اصغریان کمبود فضای فیزیکی در مراکز انتقال خون را از مشکلات اصلی این مرکز عنوان کرد و گفت: پروژه ساخت ساختمان جدید انتقال خون استان بر زمین مانده است. در سال گذشته بودجه اولیه برای ساخت این پروژه تخصیص داده شد و عملیات ساخت آن در پردیس سناباد آغاز خواهد شد، اما این بودجه کافی نیست و برای تکمیل پروژه به کمک خیرین نیاز داریم.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی به برنامه‌های این هفته اهدای خون اشاره کرد و گفت: برگزاری مسابقه طراحی لوگو برای اهداکنندگان خون از جمله برنامه‌های این مرکز است و به سه اثر برتر این مسابقه جوایزی اهدا خواهد شد.

مهر

دیدگاهتان را بنویسید