طالبان: هفت موافقت‌نامه پروژه تاپی به زودی امضا خواهد شد

مقام‌های وزارت امور خارجه طالبان می‌گویند که این وزارت هفت توافتنامه باقی مانده درباره پروژه تاپی را با شرکای کاری این پروژه به زودی امضا خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، مقام‌های وزارت امور خارجه طالبان می‌گویند که این وزارت هفت توافتنامه باقی مانده درباره پروژه تاپی را با شرکای کاری این پروژه به زودی امضا خواهد کرد.

رییس مطالعات استراتژیک وزارت امور خارجه طالبان، ولی الله شاهین تاکید کرد که ترکمنستان سهم افغانستان را در باره بودجه تاپی به‌صورت وام پرداخت خواهد کرد.

ولی الله شاهین گفت: «در این مورد با ترکمنستان به توافق رسیدیم که مصارفی که قرار است افغانستان بپردازد را ترکمنستان به افغانستان قرض بدهد و در آینده از درآمد این پروژه قرض را بپردازیم.»

براساس اطلاعات وزارت امور خارجه طالبان، برای عملی ساختن پروژه تاپی شانزده سند وجود دارند که از این میان 9 سند آن پیش از سقوط نظام جمهوری امضا شده‌اند. موافقت‌نامه‌های بین الحکومتی، چارچوب اعمار پایپلاین گاز، سران، خرید و فروش گاز، عملیاتی، سهم داران، خدمات مشورتی، سرمایه گذاری و موافقت‌نامه امنیتی از سندهایی هستند که افغانستان پیش از این با شرکای کاری پروژه تاپی امضا کرده است.

اما موافقت‌نامه‌های کشور میزبان، فیس ترانزیت، انتقال گاز، مقررات سیستم پایپلاین تاپی، خدمات استملاک زمین، حقوق زمین و چند جانبه باقی مانده است و امارت اسلامی انتظار دارد این موافقت‌نامه ها را با شرکای کاری پروژه تاپی به امضا برساند.

ولی الله شاهین در این باره گفت: «هفت مورد دیگر می‌ماند با ترکمنستان که کار هایش به شدت جریان دارد، هفت مورد دیگر توافق صورت می‌گیرد و پروژه تاپی به سرعت شروع می‌شود و منفعت اش به افغانستان زیاد است.»

درهمین حال، وزارت دارایی می‌گوید که به پروژه تاپی در بودجه سال نو مالی، پول اختصاص خواهد یافت.

احمد ولی حقمل، سخنگوی وزارت دارایی در این مورد گفت: «در بخش توسعه تاپی و دیگر پروژه‌های توسعه‌ای در بودجه ۱۴۰۱ در نظر گرفته خواهد شد.»

پروژه تاپی 9 تا 10 میلیارد دلار هزینه می‌برد و طرف‌های دخیل در این پروژه، مسوولیت ساخت و مدیریت این پروژه بزرگ منطقه‌ای را به شرکت سهامی تاپی یا “تی پی سی ال” واگذار کرده اند.

دیدگاهتان را بنویسید