سکته‌های مکرر تولید صنعتی

به گزارش اعتمادساز، برای دومین ماه متوالی، صنعت در وضعیت رکود قرار گرفت و شاخص مدیران خرید نشان از انقباض فعالیت‌های اقتصادی دارد.

در کنار چالش‌های همیشگی تولید صنعتی در ایران، به نظر کمبود برق و قطعی مکرر برق صنایع، کمبود سرمایه در گردش، مشکل تخصیص ارز برای واردات نهاده‌های تولیدی و مهم‌تر از همه عدم تمایل نیروی کار متخصص به اشتغال در شرکت‌ها از مهم‌ترین عوامل رکود مکرر صنعت است. شاخص مدیران خرید در تیرماه معادل ۴۷.۲ برآورد شده است.

رکود بنگاه‌‌‌ها عمیق‌‌‌تر شده است

شامخ کل اقتصاد در تیرماه پس از حذف اثرات فصلی، به‌طور محسوس کاهش یافته و معادل 47.2 برآورد شده که حاکی از ثبت دومین رکورد زیر 50 در دوماه متوالی است. این روند نشان می‌دهد که وضعیت فعالیت کسب‌وکارها در کل اقتصاد همچنان در حال تضعیف است.

این در حالی است که به دلیل قطعی برق روزانه در کارخانه‌‌‌ها که اکثرا به تعطیلی دو روز در هفته برای آنها منجر شده و مشکلات اختلال در زنجیره تامین مواد اولیه و عدم‌تخصیص ارز موردنیاز و همچنین کاهش تقاضای مشتریان داخلی، روند شامخ بخش صنعت با شدت بیشتری کاهش یافته است.

بسیاری از شرکت‌ها با مشکل کمبود نقدینگی و منابع مالی موردنیاز روبه‌رو هستند و علاوه بر این، عدم‌تمایل نیروی انسانی به ماندن در شرکت‌ها به علت افزایش هزینه‌‌‌های زندگی و عدم‌تناسب دستمزد با هزینه‌‌‌ها بسیاری از بنگاه‌‌‌ها را با کمبود نیروی انسانی روبه‌رو کرده است.

شاخص مدیران خرید بخش صنعت چه چیزی را روایت می کند؟

شاخص «میزان تولید محصولات» پس از تعدیل فصلی 41.4 محاسبه شده و دومین مقدار کم خود را در سری زمانی صنعت ثبت کرده است. به عقیده فعالان بخش صنعت، قطعی گسترده برق (دو روز در هفته) که به تعطیلی بخش تولید منجر شده (و بسیاری از بخش‌‌‌ها به‌‌‌خصوص مواد غذایی را متضرر کرده است)، باعث شده است تا شرکت‌ها در سطوح بسیار پایین ظرفیت تولید خود فعالیت کنند.

شاخص «میزان سفارش‌های جدید مشتریان» در تیرماه پس از تعدیل فصلی، معادل 42.9 برآورد شده است و بر این اساس برای چهارمین ماه پیاپی سطح تقاضای مشتریان در سطوح بسیار پایین خود است.

شاخص «موجودی مواد اولیه» در تیرماه، پس از تعدیل فصلی، معادل 44.6 برآورد شده و برای پنجمین ماه پیاپی کاهشی بوده است. تداوم عدم‌تخصیص ارز به شرکت‌ها و کمبود منابع مالی، تامین مواد اولیه زنجیره تامین مواد اولیه را با مشکل روبه‌رو کرده است.

شاخص «موجودی محصول نهایی در انبار» در تیرماه، پس از تعدیل فصلی، معادل 49.9 برآورد شده است که بیانگر کاهش و قرار گرفتن موجودی انبار اندکی پایین‌‌‌تر از محدوده مرزی 50 برای دومین ماه پیاپی است. با توجه به قطعی برق و کاهش تولید و همچنین مشکلات زنجیره تامین مواد اولیه، شرکت‌ها برای تامین تقاضای مشتریان از موجودی انبار به میزان بیشتری استفاده کرده‌‌‌اند.

شاخص «میزان استخدام و به‌‌‌کارگیری نیروی انسانی» با رقم 48.5 شدیدترین کاهش اشتغال 36ماهه از مرداد 1400 را ثبت کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید