سفیرچین در کابل: آمریکا با تحریم اقتصادی به دنبال انتقام شکست از مردم افغانستان است

سفیر چین در کابل در دیدار با سراج‌الدین حقانی گفته است که آمریکا با تحریم اقتصادی، می‌خواهد انتقام شکست‌ خود را از مردم افغانستان بگیرد.

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، وانگ یو، سفیر چین در کابل در دیدار با سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت کشور طالبان، گفته است که آمریکا با تحریم اقتصادی، می‌خواهد انتقام شکست‌ خود را از مردم افغانستان بگیرد.

وانگ یو در این دیدار که روز گذشته (شنبه، ۲۵ جدی) در کابل انجام شده، همچنین گفته است که آمریکا تشکیل حکومت همه‌شمول، حقوق بشر، حقوق زنان و آزادی بیان را بهانه می‌گیرد.

وی افزوده است که مسئولیت تمام مشکلات ۲۰ سال گذشته در افغانستان بر عهده‌ی آمریکا است و این کشور باید مسئولیت بحران انسانی در افغانستان را نیز بر عهده بگیرد.

به‌گفته‌ی سفیر چین، امریکا باید به مردم افغانستان کمک و پول مسدود شده این کشور را آزاد کند.

طبق خبرنامه‌ی وزارت کشور طالبان، سفیر چین در دیدار با حقانی گفته است که به کمک‌های بشری‌ دوستانه به مردم افغانستان ادامه می‌دهد و خلاف سایر کشورها، با توزیع این کمک‌ها در هماهنگی با طالبان نیز موافقت می‌کند.

وانگ یو تشکیل نظام براساس خواست و ارزش‌های دینی و فرهنگی مردم افغانستان را حق آنان دانسته و علاوه کرده است که کشورش در امور داخلی افغانستان دخالت نمی‌کند.

وی از جهان نیز خواسته است که بگذارند مردم افغانستان آنگونه که می‌خواهند حکومت تشکیل بدهند.

این درحالی است که بیشتر کشورها تشکیل دولت فراگیر با حضور تمام اقوام و احترام به حقوق بشر، حقوق زنان و آزادی بیان را پیش‌شرطی برای به رسمیت شناختن حکومت سرپرست طالبان مطرح کرده‌اند.

از سوی هم، سفیر چین در دیدار با حقانی گفته است که کشورش می‌خواهد با احترام به ارزش‌های دینی و فرهنگی مردم افغانستان، با آنان همکاری کند.

با این حال، او از طالبان خواسته است که براساس توافق‌نامه‌ی دوحه، نگذارند که از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری دیگر استفاده شود.

در مقابل، وزیر کشور طالبان خواستار ادامه‌ی کمک‌های بشردوستانه‌ی چین به مردم افغانستان شده است.

دیدگاهتان را بنویسید