ساخت مسکن در خراسان رضوی سبب رونق تولید و اشتغال می‌شود

رییس شورای اسلامی استان خراسان رضوی گفت: اگر مسکن سازی در شهرها و روستاهای استان شکل بگیرد، اشتغال، اقتصاد و تولید نیز رونق می‌گیرد.

به گزارش اعتمادساز، موسی الرضا حاجی بگلو روز پنجشنبه در حاشیه هفدهمین اجلاس رسمی دوره ششم شورای اسلامی استان خراسان رضوی در جمع خبرنگاران افزود: وقتی در شهر مشهد ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی و در استان ۴۰۰ هزار واحد مسکونی آغاز شود قطعا اشتغال شکل می گیرد و بیکاری رفع می شود.

وی گفت: در روزهای نخست تشکیل دولت که رییس جمهور اعلام آمادگی ساخت چهار میلیون مسکن در کشور را مطرح کرد ما در شورای اسلامی استان خراسان رضوی برای عملیاتی شدن این امر در حوزه مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر آمادگی ساخت هزار واحد مسکونی در مشهد را اعلام کردیم به این شرط که تمامی اختیاراتی که دولت به مجموعه وزارت راه و شهرسازی داده همان اختیارات را به شهرداری مشهد واگذار کند تا بتوانیم در این خصوص اقدام کنیم و هدف دولت را به سرانجام برسانیم.

رییس شورای اسلامی استان خراسان رضوی با اشاره به این که ۲ بانک با مجوز وزارت راه و شهرسازی برای ساخت ۵۵ هزار واحد مسکونی قرارداد بستند گفت: ما نیز در سفری که اخیرا به تهران داشتیم برای ساخت ۴۰ هزار واحد مسکونی در شهر مشهد موافقت آنها را اخذ کردیم لذا از اداره کل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی انتظار داریم که پای کار بیاید و پیگیری کنند تا تفاهمنامه ساخت ۴۰ هزار واحد مسکونی در مشهد رقم بخورد تا سبب شود سرمایه گذار نیز در استان ماندگار شوند و ساخت مسکن در مشهد شکل بگیرد.

حاجی بگلو با بیان اینکه در مشهد در حال تشکیل کمیسیون ویژه ساختمان هستیم افزود: باید در مناطق کم برخوردار پروانه رایگان صادر و نظام مهندسی را متقاعد کنیم هزینه های دریافتی را کاهش دهند تا ساخت مسکن سریعتر در این مناطق شکل بگیرد چرا که در مناطق کم برخوردار منابعی که حاصل می شود ۶۰ تا ۷۰ میلیارد تومان در سال است که ما از این مبلغ عدول خواهیم کرد چرا که در قبال آن وقتی ساخت مسکن شکل بگیرد، سرمایه محسوب می شود.

وی دعوت از شورای اسلامی استان خراسان رضوی در جلسات کمیسیون ماده پنج به منظور آگاهی از مشکلات استان و تلاش در رفع آنها، پیگیری طرح های تفضیلی در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر به منظور جلوگیری از ایجاد فساد و شکل گیری ساخت مسکن و نیز پیگیری اعتبارات ساخت ساختمان شورای اسلامی استان را از مدیرکل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی خواستار شد.

رییس شورای اسلامی استان خراسان رضوی با اشاره به پیش رو بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای جابه جایی فرماندار، بخشدار، مدیران استانی یا مدیران شهرستانی فشارهایی به بدنه استان وارد می کنند که دخالت در اجراست و باید از اینگونه دخالت ها پرهیز شود.

خدمات مدیریت شهری مشهد، خدمات ملی با بودجه محلی

رییس شورای اسلامی استان خراسان رضوی ادامه داد: خدمات مدیریت شهری مشهد، خدمات ملی اما بودجه محلی است و با ۳۰ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان نمی شود شهری که سالانه پذیرای حدود ۴۰ میلیون زایر است را مدیریت کرد.

حاجی بگلو با اشاره به سفر رییس سازمان برنامه و بودجه کشور به استان خراسان رضوی گفت: سهم استان خراسان رضوی در برنامه و بودجه سالانه ناچیز است و در این خصوص اتفاق خوبی رقم نخورده در حالی که این استان سالانه پذیرای ۴۰ میلیون زایر است و اتفاقاتی که در این استان شکل می گیرد قابل مقایسه با سایر استان ها نیست.

وی ادامه داد: لذا انتظار می رود همانگونه که در اربعین حسینی ستاد اربعین شکل گرفت و برای آن اعتباراتی اختصاص یافت و چهار میلیون زایر ایرانی در مراسم پیاده روی اربعین شرکت کردند، برای دهه پایانی ماه صفر که امسال مشهدالرضا پذیرای هشت میلیون زایر بود نیز اعتباراتی برای این استان اختصاص یابد لذا از رییس سازمان برنامه و بودجه انتظار داریم اعتبارات استانی و شهرستانی را مدنظر قرار دهند.

این مسوول اظهار داشت: در حوزه آب بنا بود سهم استان خراسان رضوی را نسبت به بحران آبی که امسال وجود دارد افزایش دهند ولی در بودجه ۱۴۰۲ این اتفاق شکل نگرفت و عملیاتی نشد که از رییس سازمان برنامه و بودجه انتظار می رود اعتبارات را مدنظر قرار دهند و در این سفر استانی با اقدامات عملیاتی در این خصوص همراه باشد.

حاجی بگلو افزود: در کارگروه ملی زیارت استان سال گذشته اعتباراتی مصوب شد اما تاکنون ریالی پرداخت نشده و تامین اعتبار صورت نگرفته است.

وی گفت: در حوزه حمل و نقل مدیریت شهری مشهد نیازمند کمک دولت هستیم و دولت باید از اعتباراتی که در کارگروه ملی زیارت پیش بینی و مصوب شده است کمک کند.

در این اجلاس از علی دلبریان ایثارگر و راوی دفاع مقدس، خانواده شهید حمیده پور از شهدای آتش نشان، سید سعید فانی یزدی مشاور عالی و دبیر شورای اسلامی استان ایثارگر دفاع مقدس، احمد نخعی ایثارگر و نماینده شهرستان بردسکن در شورای اسلامی استان، احمد وطن دوست ایثارگر و نماینده شهرستان بردسکن در شورای اسلامی استان، ایرج اسمعیل پور ایثارگر و نماینده شهرستان کلات در شورای اسلامی استان، احمد احمدی زاده ایثارگر و نماینده شهرستان جغتای در شورای اسلامی استان، علیرضا رمضان زاده ایثارگر و نماینده شهرستان خواف در شورای اسلامی استان، بلال اشرفی نژاد ایثارگر و نماینده شهرستان داورزن در شورای اسلامی استان، علیرضا نوتانی ایثارگر و نماینده شهرستان داورزن در شورای اسلامی استان و حسین عامری ایثارگر و نماینده شهرستان باخرز در شورای اسلامی استان خراسان رضوی تقدیر به عمل آمد.

افزایش بیمه کارگری و ایجاد دغدغه و تردید مردم شهرستان جغتای برای ساخت و ساز ، عدم استقلال سرورها، شعبه ها و نمایندگی های تامین اجتماعی در شهرستان جغتای تغذیه سرورهای این شهرستان از شهرستان سبزوار، تعیین تکلیف درمانگاه شهرستان بردسکن و تصویب بیمه ساختمانی در این شهرستان، تاسیس و راه اندازی اداره بیمه تامین اجتماعی در شهرستان باخرز، از جمله مشکلات و درخواست های بود که از سوی نمایندگان شورای اسلامی در این اجلاس مطرح شد.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید