رونمایی از ۲ دستگاه دانش‌بنیان در دهکده نوآوری و فنآوری کشاورزی خراسان رضوی

در راستای احداث مزارع استاندارد جهت تولید بنه‌های دارای گواهی استاندارد زعفران ویژه کشاورزان و بهره‌برداران از دو دستگاه دانش‌بنیان در دهکده نوآوری و فنآوری کشاورزی خراسان رضوی رونمایی شد.

به گزارش اعتمادساز، مسعود نجفی، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی اظهار کرد: طی مراسمی با حضور مسئولان سازمان جهادکشاورزی، مسئولان اتاق اصناف، بهره‌برداران و کشاورزان پیشرو، معاونین، محققین و اعضای هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان، از دستگاه سورتر پشت تراکتور پیاز زعفران و دستگاه پیازکار زعفران ویژه مزارع تولید پیاز زعفران رونمایی شد.

وی افزود: ساخت این دستگاه‌ها یکی از دستاوردهای پژوهشی و تحقیقات فنی طرح کلان زعفران با همکاری محققان بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز و یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در مرکز تحقیقات کشاورزی است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان با اشاره به مزایای دستگاه سورتر پشت تراکتور پیاز زعفران تصریح کرد: سورت (دسته بندی) پیازها به دو گروه استاندارد و غیر استاندارد با متوسط نرخ تغذیه ۴۰۰ کیلوگرم در ساعت و جداسازی پیازهای با وزن ۶ گرم به بالا با دقت در درجه‌بندی ۹۴/۳ درصد و ۳/۷۹ درصد وزنی از جمله مزایای دستگاه سورتر پشت تراکتور پیاز زعفران است.

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی، نجفی عنوان کرد: کشت متراکم تا ۲۰ تن در هکتار، کشت در نوارهایی تا عرض ۱۱۰ سانتی متر، امکان داشت و برداشت پیازها بدون آسیب زدن به پیازهای داخل خاک از جمله مزایای دستگاه پیاز کار زعفران ویژه مزارع تولید پیاز است.

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید