رئیس نمایندگی امورخارجه در خراسان رضوی: زیرساخت‌های دوغارون برای مراودات مرزی مناسب نیست

معصومی فر گفت:بسیاری از زیرساخت‌های مرز دوغارون با افغانستان آمادگی لازم را برای انجام مراودات روان مرزی در حوزه جابجایی کالا و مسافر ندارد.

به گزارش اعتمادساز، احمد معصومی فر در جریان بازدید از پایانه مرزی دوغارون شهرستان تایباد گفت: توسعه روابط در همه ابعاد با همسایگان از اولویت های دولت سیزدهم است از طرفی برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی با افغانستان، حمل و نقل و لجستیک یک موضوع محوری است و پایانه مرزی نقش زیادی در توسعه این روابط ایفا می کنند.

وی گفت: امروز در بازدیدی که از پایانه مرزی ، منطقه ویژه و بازارچه مرزی به عمل آمد به وضوع مشخص شد ، زیرساختهای حمل و نقلی در موارد مذکور هنوز تکمیل نشده و حتی از ظرفیتهای نرم افزازی و سخت افزاری موجود نیز استفاده نشده است.

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان رضوی تصریح کرد: با توجه به ظرفیتهای بازار افغانستان و صادرات سالانه 2.5 میلیارد دلار کالا به این کشور ، مرز دوغارون مهمترین گذرگاه مرزی ایران با افغانستان محسوب می شود.

معصومی فر ادامه داد: اگر در بخش های مختلف این گذرگاه مرزی روان سازی و تسهیل جابجایی تبادلات کالا انجام شود چه بسا جلوی موارد متعددی از قاچاق کالا وسوخت گرفته شود.

وی اضافه کرد: با این حال آنچه اکنون مشاهده می شود، معطلی های طولانی ناوگان تجاری در پایانه مرزی دوغارون است ، این معطلی ها با وجود دستگاه های “ایکس ری” رخ می دهد، این دستگاه ها نصب شده اما هنوز از ظرفیت کامل آنها استفاده نشده است .

مشاور وزیر امور خارجه همچنین بیان داشت: زیرساختهای بازارچه مرزی دوغارون نیز باید به سرعت آماده شود، الان از بازارچه مرزی به نحو مطلوب بهره برداری نمی شود و بخش های زیرساختی آن آماده نیست.

معصومی فر گفت: باید شرایط در این بازارچه مرزی به صورتی باشد تا فعالیت به شکل پیله ورزی انجام شود و این پیله وری برای افراد بومی اشتغال ایجاد کند اما الان در منطقه فعالیت بازارچه مرزی به شکل دیگر اداره می شود.

باشگاه خبرنگاران جوان

دیدگاهتان را بنویسید