دولت بیش از چهار هزار تن گندم کشاورزان تربت‌حیدریه را خرید

رییس اداره تعاون روستایی تربت‌حیدریه گفت: امسال در قالب طرح خرید تضمینی، چهار هزار و ۴۰۰ تن گندم از کشاورزان این شهرستان خریداری و تمامی مبلغ آن نیز بر اساس نرخ مصوب وزارت جهاد کشاورزی پرداخت شد.

به گزارش اعتمادساز، محمد رستمی افزود: هزار و ۴۰۰ تن از این میزان، گندم بذری بود و از آنجا که این گندم‌ها برای کشت مجدد مورد استفاده قرار می‌گیرند لذا مزارع مادر گواهی شده‌ای داریم که از لحظه کاشت تا برداشت، به کار آنها نظارت می‌کنیم.

وی اضافه کرد: محصول این اراضی خاص بعد از برداشت، وارد کارخانه بوجاری واقع در رباط سنگ (جلگه رخ) شده است و بعد از ضدعفونی و سپس کیسه‌گیری، به عنوان بذر مادر بین کشاورزان توزیع می‌شود.

رییس اداره تعاون روستایی تربت حیدریه همچنین به موضوع خرید توافقی زعفران اشاره و اظهار کرد: هنوز هیچ ابلاغی در این زمینه از سوی وزارت جهاد کشاورزی به دست ما نرسیده‌ است.

رستمی افزود: از آنجا که هدف دولت از اجرای طرح خرید توافقی، حمایت از زعفرانکاران در شرایط رکود ناشی از فراوانی محصول و کاهش تقاضاست و با توجه به کاهش محصول ناشی از شرایط جوی و خشکسالی‌های پیاپی، خوشبختانه امسال شاهد کاهش شدید قیمت زعفران نیستیم و لذا بازار اکنون به نفع کشاورزان در حال چرخش است.

وی در ادامه به شمار تشکل‌های روستایی این شهرستان اشاره و اظهار کرد: هم اکنون ۳۰ تشکل روستایی، تخصصی و کشاورزی شامل هشت تعاونی تولیدی، ۱۰ تشکل روستایی، ۲ اتحادیه تولیدی و روستایی، یک نظام صنفی و دیگر تشکل‌های تخصصی شامل تعاونی دامداران، مرغداران، زعفرانکاران، گندمکاران و موارد مشابه در این شهرستان فعال هستند.

رییس اداره تعاون روستایی تربت حیدریه دلیل اصلی رشد تشکل‌های روستایی را سیاست حمایتی دولت و پرداخت تسهیلات و نهادهای حمایتی به کشاورزان عنوان کرد و گفت: تشریک مساعی و خرد جمعی تشکل های روستایی به فرآوری محصولات کشاورزی و به تبع آن ارزش افزوده، افزایش کمی و کیفی تولید و رشد سرانه درآمدی روستاییان منجر می‌شود.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید