استاندار خراسان رضوی گفت: مدیریت منابع در کشور از مسائل جدی است و باید گفت که در ساخت آزادراه حرم تا حرم، اولویتها نادیده گرفته شده و منابع به درستی مدیریت نشده است.
به گزارش اعتمادساز، غلامحسین مظفری در همایش گرامیداشت هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری در مشهد گفت: اجرای طرح آزادراه حرم تا حرم از سمت مشهد، تاکنون تنها به زیرسازی پنج کیلومتر مسیر و ساخت برخی از ابنیه آن محدود شده و از سوی دیگر حدود 300 کیلومتر این آزادراه از قم تا گرمسار ساخته شده است هر چند با توجه به مطالعات و ترافیک بالای ورودیهای مشهد، باید کار ساخت این آزادراه از سمت کلانشهر مشهد آغاز میشد.
وی با اشاره به بارش برف و کولاک چند روز اخیر و ترافیک سنگین در مسیر تنها آزادراه خراسان رضوی گفت: اگر آزادراه حرم تا حرم از سمت مشهد ساخته شده بود اکنون آزادراه مشهد – باغچه به ترافیک جنوب استان اختصاص می یافت و مسیر حرم تا حرم ترافیک مشهد – تهران را پوشش میداد و مشکلات در خروجی مشهد وجود نداشت.
استاندار خراسان رضوی گفت: مدیریت منابع در کشور از مسائل جدی است و باید گفت که در ساخت آزادراه حرم تا حرم، اولویتها نادیده گرفته شده و منابع به درستی مدیریت نشده است.
مظفری گفت: خراسان رضوی نقطه پیوند گذرگاههای شرق به غرب و شمال و جنوب از طریق پایانه های مرزی دوغارون و سرخس است، اما متاسفانه در حوزه زیرساخت های حمل و نقل بسیار فقیر است، به طوریکه از 20 سال پیش تاکنون تنها آزادراه استان همان قطعه 38 کیلومتری مشهد- باغچه بوده است.
استاندار خراسان رضوی خاطرنشان کرد: علاوه بر ترددهای تجاری و ترانزیتی انبوه در خراسان رضوی، مشهد سالانه میزبان 30 میلیون زائر است که بیش از 80 درصد آنها جاده را برای سفر انتخاب میکنند لذا باید بحث جاده در خراسان رضوی و مشهد به عنوان نیازی ملی دیده شود.
وی بیان کرد: در حال حاضر ساخت مجتمعهای بین راهی با وجود سرمایه گذاری بخش خصوصی به شکل استاندارد، مطلوب و شایسته صورت نمیگیرد و باید وضعیت این مجتمع ها در خراسان رضوی ارتقا یابد.
مظفری به قرار گرفتن خراسان رضوی در حاشیه کشور اشاره کرد و گفت: این موقعیت جغرافیایی سبب شده خراسان رضوی از خط انتقال سوخت و گاز برخوردار نباشد و همه فرآورده های نفتی استان به صورت روزانه و با حدود 250 کامیون به نیروگاه ها و مراکز عرضه منتقل شود.
8 هزار میلیارد ریال به پیمانکاران بدهکاریم
جعفر شهامت؛ مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی نیز گفت: 512 کیلومتر از مسیرهای تجاری، صنعتی و راه های فرعی استان نیاز به ارتقا دارد و باید توجه داشت در کنار این رقم هم اکنون بیش از هزار کیلومتر راه در قالب ساخت باند دوم و یا ارتقای راه به آزادراه و بزرگراه در دست اجراست.
وی اضافه کرد: رشد ترافیک استان خراسان رضوی سال گذشته 11 درصد و امسال تا پایان آبان ماه 5درصد بوده است که موضوع بسیار مهمی برای این استان مسافرپذیر است.
شهامت عنوان کرد: 3 هزار کیلومتر از راه های استان برای روکش آسفالت هدف گذاری شدهاند که تاکنون نیمی از این اهداف محقق شده است هرچند 8 هزار میلیارد ریال به پیمانکاران بدهکاریم همچنین امسال بیش از 177 کیلومتر راه روستایی در خراسان رضوی ساخته شده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی 62 مجتمع بین راهی فعال دارد و علاوه بر این سکوهای استراحت و نماز و دیگر توقفگاه ها نیز توسط اداره کل راهداری برای استراحت رانندگان و تامین ایمنی سفر ساخته شده است.
مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی در حوزه جابه جایی مسافر رتبه نخست کشور، در حمل و نقل کالای داخلی رتبه 5 و در ترانزیت خروجی رتبه اول کشور را دارد.
گفتنی است؛ در حاشیه این مراسم تفاهم نامه ارتقای ایمنی و بهبود ورودی بزرگراه مشهد – چناران بین استاندار خراسان رضوی و سرپرست سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور به امضا رسید.
تسنیم