خرید تضمینی گندم در خراسان رضوی آغاز شد

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی گفت: عملیات خرید تضمینی گندم با خریداری ۱۰ تن محصول مازاد بر نیاز از کشاورزان شهرستان‌های گناباد و بجستان در جنوب این استان آغاز شد.

به گزارش اعتمادساز، وحیدرضا فریدونی افزود: امسال ۵۵ مرکز و کمیسیون خرید در استان نسبت به خرید محصول گندمکاران استان اقدام خواهند کرد که با توجه به آغاز این عملیات اقتصادی از شهرستان های جنوبی استان، هم اینک مراکز خرید در این منطقه فعال شده و با گسترده شدن کار خرید در دیگر نقاط استان، سایر مراکز، کمیسیون ها و انبارهای مباشر خرید نیز به خدمات رسانی به کشاورزان خواهند پرداخت.

وی قیمت پایه خرید تضمینی گندم را در سال جاری با افزایش ۱۷ درصدی نسبت به پارسال، ۱۷۵ هزار ریال عنوان کرد و افزود: این قیمت با احتساب چهار درصد افت مفید و یک درصد افت غیرمفید محاسبه می شود.

فریدونی با اظهار امیدواری به اینکه با مشارکت بالای کشاورزان گام مهمی در جهت تحقق شعار سال با عنوان “جهش تولید با مشارکت مردم” برداشته شود، افزود: پیش بینی می شود از مجموع ۱۷۸ هزار و ۶۰۰ هکتار گندمزار استان بیش از ۴۳۰ هزار تن محصول به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری و ذخیره سازی شود.

وی در خصوص تمهیدات اندیشیده شده در حوزه کنترل کیفیت گندم ها، گفت: امسال برای حمایت از تولید کشاورزان از الک های ۲ در ۲ میلیمتری در آزمایشگاه های مراکز خرید استفاده خواهد شد که این خود باعث کاهش میزان افت در محموله های گندم می شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی ثبت مشخصات کشاورزان در سامانه پهنه بندی سازمان جهاد کشاورزی، به همراه داشتن کپی مدارک شناسایی و تاییدیه حساب بانک کشاورزی را از مهمترین الزامات روند خرید تضمینی در مراکز خرید برای کشاورزان برشمرد.

پارسال در استان خراسان رضوی خرید تضمینی حدود ۳۸۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان به ارزش ۵۶ هزار و ۸۹۷ میلیارد ریال ثبت شده بود.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید