حیوان گزیدگی در تربت‌حیدریه ۱۰ درصد افزایش یافت

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه گفت: در چهار ماه نخست امسال با ۶۷۱ مورد حیوان گزیدگی، شاهد افزایش ۱۰ درصدی این پدیده نسبت به مدت مشابه پارسال هستیم.

به گزارش اعتمادساز، محمد قربانی روز سه‌شنبه در نشستی خبری افزود: پارسال در سه شهرستان تحت پوشش این دانشگاه (تربت‌حیدریه، زاوه و مه‌ولات) در مجموع هزار و ۷۰۰ مورد حیوان گزیدگی رخ داد.

او ادامه داد: بر اساس ابلاغیه سال ۱۴۰۱ وزارت کشور مدیریت، کنترل جمعیت و ساماندهی سگ‌های بلاصاحب به مجموعه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها واگذار شده‌ است.

وی عملکرد شهرداری تربت‌حیدریه در ایجاد مرکز نگهداری سگ‌های ولگرد را ستود در عین حال ضمن پاسخ به سخنان یکی از اعضای شورای اسلامی شهر تربت حیدریه مبنی بر این که از دیگر شهرها و روستاها سگ‌های ولگرد خود را شبانه در این شهر رها می‌کنند اظهار کرد: منکر این موضوع نیستیم اما چنین سخنانی به منزله فرار از مسوولیت است و شهرداری می تواند در خصوص این موضوع، فعالیت بیشتری انجام دهد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه گفت: هم اکنون وظیفه جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب در شهرها بر عهده شهرداری و در روستاها وظیفه دهیاری‌هاست و دامپزشکی نیز مسوولیت واکسیناسیون را بر عهده دارد.

قربانی افزود: آمار حیوان گزیدگی در این منطقه نسبت به میانگین کشوری بیشتر است و از آنجا که هزینه انجام هر واکسیناسیون هاری حدود ۴۰ میلیون ریال است که برای شهروندان به رایگان انجام می‌شود لذا شایسته است همه دستگاه‌های مرتبط برای کاهش این معضل برنامه‌ریزی کنند.

مبلغ پایین اضافه‌کاری از ایجاد انگیزه در پرستاران کاسته است

رییس اداره پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه نیز در پاسخ به سووال خبرنگاری مبنی بر رغبت کم پرستاران به انجام اضافه‌کاری گفت: پرستاری از جمله شغل‌های سخت و البته ارزشمند است و این شغل با توجه به سختی کار و حضور در شیفت‌های غیرمتعارف و از سوی دیگر مبلغ پایین اضافه‌کاری، جذابیتی برای پرستاران ندارد.

معصومه پاشایی با بیان این که هم اکنون در تربت حیدریه کمبود پرستار وجود ندارد و نسبت پرستار به تخت فعال، یک و سه دهم است افزود: این در حالی است که میانگین کشوری یک و چهار دهم است و در عین حال با توجه به سیاست‌های جدید جمعیتی و برخی قوانین، پرستاران نیز در سن بالا، توان انجام اضافه‌کاری ندارند.

وی ادامه داد: قانون، سقف اضافه‌کاری را ۸۵ ساعت و میزان موظفی برای هر پرستار را ۴۰ ساعت اضافه کاری در ماه تعیین کرده است که نمی‌توان از آن سرپیچی کرد، حال آن که اکنون موفق شدیم تنها ۴۵ درصد پرستار مورد نیاز برای بیمارستان ۲۷۲ تختخوابی امام حسین(ع) تربت حیدریه را تامین کنیم.

کمبود برخی داروها، کشوری یا جهانی است

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه هم در این نشست در خصوص کمبود داروی انسولین نوومیکس (Novomix) برای بیماران دیابتی گفت: اکنون در سطح سه شهرستان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه کمبود وجود ندارد، البته در برخی زمان‌ها ممکن است از یک مدل خارجی کمبود رخ دهد که این موضوع جنبه کشوری یا جهانی دارد.

شیما نصراله‌الحسینی افزود: حدود هزار و ۵۰۰ عدد انسولین در نیمه نخست پارسال توزیع شد که مصرف ماهانه همین میزان است و در ۴۰ روز اخیر هزار و ۳۰۰ عدد انسولین توزیع شده و اکنون ۶۰ درصد نیاز سه شهرستان زیرپوشش تامین شده است.

دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه، به ۳۷۵ هزار نفر جمعیت سه شهرستان تربت‌حیدریه، زاوه و مه‌ولات واقع در جنوب استان خراسان رضوی خدمات می‌دهد که از این تعداد ۱۸۷ هزار و ۱۷ نفر در نواحی روستایی سکونت دارند.

هم اکنون در جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه، اورژانس پیش بیمارستانی این دانشگاه دارای ۲۳ پایگاه اورژانس فعال، اداره ارتباطات و هدایت عملیات، اداره پایش مراقبت‌های درمانی (MCMC)، مرکز عملیات اضطراری(EOC)، ۲۲ دستگاه آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس است.

شهرستان مه‌ولات نیز دارای یک بیمارستان دولتی، ۶ پایگاه اورژانس ۱۱۵، ۶ مرکز خدمات جامع سلامت، ۲۴ خانه بهداشت و سه پایگاه بهداشتی است که خدمات مختلف بهداشتی درمانی به مردم ارایه می‌دهند.

بیمارستان ۳۲ تختخوابی راشد شهرستان زاوه واقع در جنوب خراسان رضوی، خرداد سال ۱۴۰۳ در قالب طرح “یادگار ابراهیم” افتتاح شد و دارای چهار بخش‌ اورژانس، بستری، کلینیک تخصصی و زایشگاه و ۲ بخش پاراکلینیکی آزمایشگاه و رادیولوژی است که متخصصان اطفال، داخلی، قلب، روانپزشکی، ارتوپد و زنان به مراجعان و بیمارانش خدمات می‌دهند و ۷۴ نیروی جوان نیز در این بیمارستان جذب کار شده‌اند.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید