کارگردان تئاتر اسبی به نام شبرنگ گفت: سراسر داستان کیخسرو خرد، احترام به بزرگتر، یتیم بودن و نیکی وجود دارد و شخصیت او و اتفاقاتی که در توران تجربه میکند، شبیه به زندگی پیامبران است و همه این ویژگی ها می تواند برای نوجوان امروزی الگو مناسبی باشد.
به گزارش اعتمادساز، این شبها سالن اصلی تئاتر شهر مشهد میزبان نمایش” رویای اسبی به نام شبرنگ” به نویسندگی مهدی سیم ریز و کارگردانی محمد جهان پا است. این تئاتر با برگرفتن از شاهنامه زندگی کیخسرو پسر سیاووش را از توران تا رسیدن او به ایران و بر سر گذاشتن تاج پادشاهی روایت میکند. اگرچه داستان این نمایش بر محور زندگی کیخسرو می چرخد اما یکی از ویژگیهای ممتاز آن برای مخاطب این است که می تواند با سایر شخصیت های اساطیری شاهنامه از جمله کیکاووس، فرنگیس، افراسیاب، گیو و طوس و… که هر کدام در زندگی و به پادشاهی رسیدن او نقشی مهم داشتند نیز آشنا شود.
در نمایش “رویای اسبی به نام شبرنگ” سه نسل از بازیگران تئاتر مشهد حضور و به ایفای نقش میپردازند و نقطه عطف آن اجرا پرفورمنس(حرکت جمعی) توسط بازیگران است که چنین اجراهایی در صحنههای مختلف توانسته است به درک بهتر مخاطب از فضای ایران و توران کمک کند.
تئاتر رویای اسبی به نام شبرنگ، تئاتری برای نسل نوجوان
در همین رابطه محمد جهانپا کارگردان این تئاتر در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در مشهد اظهارداشت: این اثر حاصل همکاری من با دکتر مهدی سیم ریز نویسنده این کار است و بعد از دو کار تئاتر دیگر با نام آش آشتی کنان، آهوان، سومین نمایش را با نام رویای اسبی به نام شبرنگ با همکاری یکدیگر ساختیم.
وی ادامه داد:این نمایش برگرفته از داستان کیخسرو یکی از شخصیت های اسطوره ای شاهنامه است و یکی از دلایلی که برای ساخت این تئاتر داشتم، حضور در جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان به صورت پیاپی بود و همیشه با نگاه به فضای این جشنواره به دنبال این بودم که چه الگویی را باید برای نوجوان نسل امروز تعریف کنیم.
جهانپا با اشاره به نمایش ماردوش بیان کرد:این نمایش جزو اولین کار من بر گرفته از شاهنامه بود، که سال ها پیش ساختم و بعد از آن تصمیم گرفتم تا براساس شخصیت کیخسرو نمایش رویای اسبی به نام شبرنگ را بسازم.
این کارگردان همچنین توضیح داد:در سراسر داستان کیخسرو خرد، احترام به بزرگتر، یتیم بودن و نیکی وجود دارد و شخصیت او و اتفاقاتی که در توران تجربه میکند، شبیه به زندگی پیامبران است و همه این ویژگی ها می تواند برای نوجوان امروزی الگو مناسبی باشد.
حضور سه نسل از تئاتر مشهد
وی در خصوص نحوه تمرین بازیگران در این نمایش افزود:از زمان آغاز به کار تمرین بازیگران تا اینکه این اثر به مرحله اجرا برسد، یک ماه و نیم طول کشید و نحوه کار بدین صورت بود که در ابتدا دکور نمایش را آماده کردیم و بازیگر در زمان تمرین نقش کاملا با دکور صحنه روبه رو بود. و سپس موسیقی نیز آرام آرام به تمرینات اضافه شد، اینطور تمرین کردن باعث می شود تا بازیگران به این ذهنیت برسند که وقت به بطالت نمی گذرد.
جهانپا با اشاره به حضور سه نسل از بازیگران تئاتر مشهد در این نمایش بیان کرد:همانگونه که پیشکسوتها در دهه هفتاد مسیر را برای نسل من باز کردند تا ما بتوانیم وارد بدنه تئاتر شویم اکنون نیز باید اجازه دهیم تا جوانان علاقه مند به این هنر خودنمایی کنند.
بیش از 150 میلیون تومان هزینه ساخت نمایش
جهانپا با بیان اینکه برای تولید این نمایش هیچگونه حمایت دولتی نداشتیم نیز گفت:برای ساخت این نمایش 150 میلیون تومان شامل دوخت لباس، دستمزد طراح و بازیگر و.. هزینه شد که البته به منظور صرفه جویی در هزینه ها سعی کردم تا با کمی تغییر از دکور کار قبلی ام برای این نمایش استفاده کنم.
وی در خصوص استفاده از پرفورمنس در این نمایش بیان کرد:در 4 صحنه این نمایش و کاملا به جا از فرم استفاده شد و طبق تحلیل شاهنامه توران بعد از رود جیحون و نزدیک ترکستان چین است و در آن مناطق بیشتر رفتارهای مغولی وجود دارد و سعی شده تا در صحنه های مربوط به توران از حرکات جمعی تند و مغولی استفاده شود، اما در صحنه های ایران و کاخ کیکاووس حرکات جمعی به گونه ای طراحی گردیده که آن زیبایی، شکوه و عظمت ایران به مخاطب نشان داده شود.
این کارگردان مطرح کرد:کار تئاتر در مشهد نیازمند حمایت دولتی است و در اینجا به دلیل اینکه در بازگشت سرمایه و سود هیچ تضمینی وجود ندارد اسپانسر و یا سرمایه گذاری برای کار تئاتر نیست و برای تولید باید از جیب هزینه کرد. این شهر نسبت به شهرهای دیگر چراغ سالن ها در 360 روز از سال روشن است و تنوع تئاتر زیاد است و همه زحمت میکشند و کار کردن در تئاتر فقط عشق و علاقه است.
تسنیم